• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

glazen koplampen restoren

Golfgtivandijk

Detailing trainee
18 apr 2017
17
25
25
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. Ik weet niet of ik dit bericht op de goede plaats heb gepost.
Allereerst zal ik mezelef even voorstellwn wel zo net.
Noem me maar lyn. Ik ben 18 jaar en in een bezit van een Golf 4 GTI. Ik woon in de gemeente nissenwaard.
Ik ben hier gekomen omdat iemand mij op het vw forum naar dit forum doorverwees.
Ik heb een vraagje.

Ik heb een set opknap koplampen kunnen fixen. Het gaat om Hella's wil ze opknappen en dan de binnenkant zwart spuiten. Enige minpunt is het glas. Hierin zitten heeeel veel inimini steen slagen. Nu zitten er een handje vol wat diepere. Dit maakt me niet uit, elke koplamp heeft dit wel. Het gaat mij om de inimini steenslagen. Hoe krijg ik deze eruit?
TgUW8Yb.jpg
 
Hey Lyn. :D

Voor zover ik mij kan heugen zijn deze Hella koplampen niet van glas, maar van kunststof. Als je de zoekfunctie gebruikt, of wat dat betreft een Google-zoekopdracht met ''Carclean.com'' erbij, dan vind je VELE topics over het opknappen van koplampen.

Snuffel wat rond, er is genoeg te vinden.

Bij het opknappen moet je al snel denken aan schuren met verschillende gradaties schuurpapier en polijsten, maar dit wijst zich vanzelf in de topics. :p



Greeeetz
 
Hey Lyn. :D

Voor zover ik mij kan heugen zijn deze Hella koplampen niet van glas, maar van kunststof. Als je de zoekfunctie gebruikt, of wat dat betreft een Google-zoekopdracht met ''Carclean.com'' erbij, dan vind je VELE topics over het opknappen van koplampen.

Snuffel wat rond, er is genoeg te vinden.

Bij het opknappen moet je al snel denken aan schuren met verschillende gradaties schuurpapier en polijsten, maar dit wijst zich vanzelf in de topics. :p



Greeeetz
Halo!

Uhm je dat hoopte ik ook dat ze kunststof waren omdat deze veel makkelijkere te restoren zijn. Ik zou echt bijna mijn handen in het voor ervoor steken dat deze van glas zijn. Het voelt echt als glas
 
golf 4 koplampen zijn van glas. Je kan beter mooiere 2e hands kopen op de sloop. Hier valt niks aan te redden.

Als je binnenkant gaat spuiten, moet toch de voorkant eraf gehaald/verwarmd worden als het goed is. Bij het terug kitten van de lampen gelijk de nieuwe voorkant erop zetten.

Het is trouwens wel mega veel steenslag haha. Daar heb ik minder last van met min golf 4 (241000 gelopen).

Succes!

edit:

beetje onderbouwing.
Zie foto. kunststof breekt niet zoals glas. Zie deze kapotte koplamp en hoe dik het glas is op bepaalde plekken.

Foto-LQIS6QAN.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon mooie koplampen in me golf zitten:D. Ik had deze gewoon gekocht om hem open te maken, zwart te spuiten en bi-xenon erin te gooien. Is glas echt niet te redden? Het leek me zo een leuk projectje met dit lekkere weer..
Het zijn er indd echt veel maar ze zijn echt niet diep!
ps: er moet toch heus wel een manier zijn...
 
van een Golf 4
@mdlange - Scherp :p

golf 4 koplampen zijn van glas

Ik heb 3 setjes van Hella gehad op mijn Golf. Toevallig heb ik deze enkele maanden geleden verkocht nadat ik ze gepolijst had. Deze waren allemaal van kunststof.

Glazen koplampen zie je niet vaak. Even kort door de bocht; Glas kan je herkennen doordat er veelal motieven/lijnen/etc. in het glas zitten en veelal zie je de pitten amper zitten. In jouw geval zijn het Hella (Helder) koplampen met chroom inleg en dat wijst al op kunststof. (Mijn 3 setjes waren precies hetzelfde :p )

Ze zien er momenteel uit alsof ze tijdens een zandstraal-sessie zijn gevlucht, maar ik heb het idee dat ze wel op te knappen zijn. Ik heb ze erger gezien en stukken beter gekregen.

 
@mdlange - Scherp :p



Ik heb 3 setjes van Hella gehad op mijn Golf. Toevallig heb ik deze enkele maanden geleden verkocht nadat ik ze gepolijst had. Deze waren allemaal van kunststof.

Glazen koplampen zie je niet vaak. Even kort door de bocht; Glas kan je herkennen doordat er veelal motieven/lijnen/etc. in het glas zitten en veelal zie je de pitten amper zitten. In jouw geval zijn het Hella (Helder) koplampen met chroom inleg en dat wijst al op kunststof. (Mijn 3 setjes waren precies hetzelfde :p )

Ze zien er momenteel uit alsof ze tijdens een zandstraal-sessie zijn gevlucht, maar ik heb het idee dat ze wel op te knappen zijn. Ik heb ze erger gezien en stukken beter gekregen.
Whaha ja geen idee hoe je zoveel steenslag erop krijgt. ( Vorige eigenaar van de koplampen veel bumper gekleefd?:joy:). Hoe zou je dit aanpakken? Of heb je misschien een link naar een goed topic over glazen koplampen restoren?
 
Glas is, net als de overige ramen, kei en keihard, hier valt nauwelijks resultaat op te halen met de huidige polijstmiddelen, pads en machines.
Als je al glas kunt polijsten, 9 van de 10 keer krijg je vervormingen in het glas waardoor het lichtbeeld verstrooid raakt. Hiermee verblind je tegenliggers en het is ook nog eens APK afkeur.

Glas wordt over het algemeen met diamant koppen geslepen.

 
@Quantoxx
Mijn koplampen van golf 4 zijn zeker van glas. Ik neem even terug of iedere koplamp dat is. Het verschil tussen aanvoel temperstuur maakt vaak al duidelijk wat voor materiaal het is. Ook als je een tik met een hard voorwerp (zachtjes) op het oppervlak geeft, geeft duidelijkheid over het materiaal. Je moet duidelijk het verschil kunne horen. pak als hard voorwerp de achterkant van een theelepeltje o.i.d. kon zo snel niks beters verzinnen.

Als plastic is, dan is het op te knappen. indien glas, begin er maar niet aan. Dat heeft geen zin.
 
nou de bioscoop broek maar uit gedaan en goeie broek aan. even naar buiten gelopen en foto gemaakt van mijn koplamp. Zelf heb ik deze, en deze is wel van glas. DaarOm dacht ik dat jouwe ook van glas was. indien ik fout zit, excuses!

20170418_223738.jpg
 
Hier ook een ex-Golf4 eigenaar. Originele lampen zijn doorgaans van kunststof. Ik heb uiteindelijk aftermarket koplampen gehaald met projectielenzen omdat ik ook xenon wilde inbouwen. Je zal het niet geloven, maar de kerstman en zijn helpertjes vertelden mij dat als je met je knokkelt tikt op je lamp zoals ome sinterklaas dat doet aan je deur, je gauw hoort of je te maken hebt met glas of kunststof. Glas klinkt namelijk als glas en hoor je ook glasgetik, kunststof klinkt als kunststof en je hoort moor een klop.

Probeer het eens. Misschien heeft de kerstman nog gelijk ook.

Edit: Een korte zoektocht gedaan en ik zie verschillende bevindingen. Zowel Hella als Valeo blijken ook glas te gebruiken terwijl Valeo (naar mijn weten) de originele leverancier is voor de koplampen en deze veel met plastic worden gevonden. Wellicht dat het met de tijd een vorm van doorontwikkeling was. Mijn tip is dus om eens te tikken op je lamp en te horen wat voor geluid je krijgt.
 
Laatst bewerkt: