• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Goede wasborstel ?

tobber

Detailing trainee
23 jul 2013
20
47
Hallo Allemaal,

Waarschijnlijk tegen vele mensen hun richting in stel ik hier toch even de vraag wat een goede wasborstel is ? Kwaliteit zoals in de wasbox.

Nu zou ik dit ook het liefste hebben in een systeem voor op de tuinslang in plaats van de hoge druk reiniger. Hij moet zacht water en zeep verdelen.

Wat raden jullie aan ? Tevens welk product voor te wassen in zo'n zeepverdeler ? het moet geen foam effect worden.

Bedankt alvast.

Ps. ik rijd met een monovolume ( misschien iets om rekening mee te houden in kwestie van stang lengte of zo ? )

Grt Tom
 
Hoi Tom

welkom hier.

dit is wel een beetje vloeken in de kerk. Als ik in een wasbox kom, dan neem ik 2 emmers en een Washmitt mee. Wasborstel laat ik eigenlijk altijd staan, omdat het een veroorzaker van krassen is. Hier op het forum zijn mensen die voor hun hobby of werk Zo goed en kras vrij mogelijk hun auto proberen te wassen.
Zie hier een stappenplan om je auto zo goed mogelijk te kunnen wassen en meer.
 
Laatst bewerkt:
Een monovolume... nooit van gehoord, ik heb het maar ff gegoogled. :innocent:
Een goede washmitt doet het werk, en als je arm te kort is, zou ik er een (sta)krukje bij pakken.

Wat bedoel je met een “zeepverdeler”?
 
Dan zou ik gewoon een wasbox zoeken die naar wens is. Hoe ga je er anders water doorheen krijgen?
Je hebt bijv van die Kärcher-borstels die je op de HD zet, maar die had TS dan zelf al wel gevonden denk ik.
 
Een wasborstel voor op de tuinslang die zacht water + zeep verdeeld? :O

Zacht water zal je middels een filter moeten verkijgen, als je in een gebied woont met hard(er) water.
Een zeepoplossing krijgen uit een wasborstel die aan de tuinslang zit, dan zal je een reservoir op de borstel of slang moeten maken.

In mijn opinie is dit vrij omslachtig en behoorlijk risico vol, als je het al voor elkaar zou krijgen;

* Borstel is te hard en verdeel vuil. (Krassen)
* Slang moet je met je meezeulen en bij de auto weg houden. (Krassen)
* Stel dat je een reservoir op je wasborstel hebt, hoe bepaal je dan de juiste dosering shampoo?

Het zou een stuk veiliger en doeltreffender zijn om de auto op de juiste manier te wassen middels grote emmers / shampoo / MF-washandschoen(en). ;)
 
Gardena heeft speciale sets om je auto mee te krassen ;)



Maar ik zou het niet aanraden. Washmitt werkt net zo makkelijk.
 
Ik weet dat het hier zeker niet de goede plaats is voor zoiets te vragen :blush:. Ik weet dat het inderdaad geen perfecte manier van wassen is. Helaas door rugklachten is het een zware karwei om met een washmit te werken. Ik spuit de auto altijd grondig schoon voor het grove vuil. Naar de wasbox gaan kost mij telkens ongeveer 13€ omdat de auto nogal groot is. Ik kan de wasborstel ook regelmatig spoelen in een emmer met water zodoende dat deze ook zo proper mogelijk blijft tijdens het wassen. Er zijn goede borstels alleen weet ik niet direct welke. Het moet zowiezo met een rubber frame zijn. Dus er vallen er al vele af. En vind ik er eens 1 is het voor de HD gemaakt. Wat is tevens een goede vloeibare autoshampoo?

Bedankt.
Grt Tom
 
Hey Tom!

€13,- in de wasbox? Dan rijdt je zeker een vrachtwagen met oplegger? :D

Misschien is een MF-washandschoen op een stokkie iets voor je?
https://www.carclean.com/nl/microfiber-madness-incredipole.html

104419-1.jpg
MM-34-4.jpg


Dan heb je de veiligheid van een MF-washandschoen en hoef je niet te bukken/rekken om ergens bij te komen.
De wash-''borstel'' kan je dan dopen in je emmers, met bijv. de populaire Dodo Juice - Born to be Mild Shampoo. (pH-neutrale shampoo, zonder toevoegingen zoals wax. Ook erg voordelig; makkelijk 52 wasbeurten als je een grote 19L emmer gebruikt)

Als we dan toch veiliger bezig zijn, dan zou ik een voorwas gaan gebruiken om de vuile (droge) auto eerst in te spuiten om vuil los te weken alvorens het afspuiten. Je zou dan kunnen denken aan een drukpomp-foamer + prewash shampoo. ;)
 
Ik weet dat het (hardop) vloeken is in de kerk en ik nu de kans loop om voorgoed verbannen te worden van dit leerzame forum , maar toch...... ben ik van mening dat een wasborstel echt niet zo desastreus hoeft te zijn als (vrijwel) iedereen hier denkt.

Ik heb echt een <PIEP> hekel aan wasstraten en wasboxen, juist omdat de wasborstels die daar gebruikt worden nooit schoon (kunnen) zijn, maar zolang je uitsluitend je eigen borstel gebruikt waarvan je weet wat ermee gebeurd is....

Tot nu toe waste ook ik mijn auto's altijd met een wasborstel, en die zagen er altijd picobello uit! En ik ben heus niet makkelijk wat dat betreft; ik erger me nu groen-en-geel aan de swirls en hologrammen op mijn huidige auto, veroorzaakt door het wasstraat-gebruik van de vorige eigenaren. Om dat op te lossen heb ik, onlangs bij de introductie, al een DAP EVO aangeschaft.

Swirls en hologrammen hebben mijn vorige auto's nooit gehad, ondanks het wassen met wasborstel.
Maar, dan wél uitsluitend met mijn eigen wasborstel die ik ook uiteraard ook uitsluitend voor de auto gebruik.
Verdere voorwaarden:
Van tevoren GOED afspuiten met harde straal met tuinslang (maar veel beter is het met de hogedrukreiniger (sinds ik die heb)), wasborstel van goede kwaliteit (niet die bovenstaande van Gardena maar deze, en op de hogedrukreiniger die van Nilfisk (type "bezem", de wisser alleen gebruiken om hem op neer te leggen ;)). Deze wasborstels zijn écht niet hard! Voor de Gardena borstel heb je shampoo-staafjes die je in de wateraansluiting stopt, die werken ook aardig.
Altijd VEEL water gebruiken tijdens het wassen. Mijn theorie is dat losgekomen vuil door het vele water direct weggespoeld wordt, waardoor het verder inwrijven van vuil niet aan de orde is. Iets wat met een wash-mitt theoretisch gezien nog wél mogelijk zou zijn.
Zoveel mogelijk voorkomen dat de slang tegen de lak tikt. Dit is nooit helemaal te voorkomen, maar laten we eerlijk zijn, op het gemiddelde parkeerterrein van een winkelcentrum wordt er meer tegen je auto aangelopen en getikt dan door die tuinslang.
Verder NOOIT de wasborstel op de grond of andere vuile ondergrond leggen, altijd met de haren omhoog. En ook altijd schoon opbergen.

Om niet helemaal gelijk een ban te krijgen, of verketterd te worden: met de Black-Friday deals heb ik nu toevallig toch ook een wash-mitt aangeschaft (de Gyeon Quartz wash set), met het idee deze te gaan gebruiken als ik mijn auto gepolijst heb. Dus er is nog hoop :p.
 
Laatst bewerkt:
@Kuip je mening en eigen ervaring geven zal je geen ban opleveren gok ik hoor ;)
Wel een paar kleine puntjes wat me opvalt in je verhaal:

Je zegt: Swirls en hologrammen hebben mijn vorige auto's nooit gehad, ondanks het wassen met wasborstel. maar dit is vrijwel onmogelijk!, met iedere wasbeurt zal zelfs de meest geoefende detailer micromarring of kleine swirls veroorzaken, dit is niet te voorkomen. Dat jij ze dus eerst NIET had laat me twijfelen aan hoe naukeurig je toendertijd naar je lak keek (met of zonder een lamp bijvoorbeeld, zilvere of witte auto?)

Hologrammen worden niet veroorzaakt door wassen of een wasstraat maar door het (haastig en verkeerd) werken met een Rotary en deze lak niet juist afwerken. (met een Rotary of D/A machine)

Mijn schoonvader gebruikt al heel lang zo'n borstel en zweert erbij, ik heb deze regelmatig in mijn handen gehad maar ben er geen fan van (wat niet betekend dat dit niet een prima middel zou kunnen zijn voor iemand) maar het ligt eraan hoe je naar detailing en autowassen kijkt.

Je meld dat je de Gyeon wash kit hebt aangeschaft, helaas moet ik je mededelen dat de bijgeleverde Gyeon mitt door vele van ons bemerkt is als "niet goed genoeg" omdat deze micromarring kan veroorzaken na diverse ervaringen en een test op een CD-tje...het is maar dat je het weet.

En nogmaals, voor mij ben je altijd welkom om je mening en ervaring te delen met anderen, heb je gelijk dan krijg je dat, zijn er dingen of bevindingen merkbaar dan hoor je dat ook, that's all. :)
 
@Altos je zal gelijk hebben betreffende de swirls en hologrammen; er zal vast wel iets van aanwezig geweest zijn. Waren ook wat makkelijke kleuren dan het donkerblauw van mijn huidige auto. Toch stonden die auto's er (gezien de leeftijd bij inruil, de laatste was 15 jaar oud), altijd véél en véél beter bij dan vaak nieuwere auto's. De laatste heb ik ingeruild bij de dealer, en die ging de volgende dag zó de showroom in (zegt ook niet alles, ik weet het). En was 2 dagen later al verkocht.

Komende van de wasborstel zal de Gyeon mitt toch wel een vooruitgang zijn... :confused:?
En Carclean kennende verkopen ze toch ook geen rommel....
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik voel me bekend met je 3e zin, heb ik ook altijd, ook wel eens een betere inruil of verkoop door gehad, omdat je er met zorg mee omgegaan bent.

Er is in principe niets mis met de wasborstel, als je maar weet wat je ervan verwacht, dit geldt ook voor de Smoothie, het is geen rommel maar er zijn betere voor hetzelfde geld (Microfiber Madness bijvoorbeeld). Dus ik denk wel dat je zeker een verbetering gaat merken en dat het mooi soepel wast met deze mitt.

Mijn motor is hoogglas zwart zonder metallic (dus zie je letterlijk ALLES), originele USA lak (Harley-Davidson) en blijkt zeer zacht te zijn (swirls eruit met een Rupes mini met witte Rupes pad en Scholl S40!) waardoor ik zeer snel zichtbare defecten krijg bij een GOEDE mitt, ik zocht dus naar een BETERE mitt en die zijn er dus, da's alles.
 
  • Leuk
Reactions: Kuip
Hey Tom!

€13,- in de wasbox? Dan rijdt je zeker een vrachtwagen met oplegger? :D

Misschien is een MF-washandschoen op een stokkie iets voor je?
https://www.carclean.com/nl/microfiber-madness-incredipole.html

Bekijk bijlage 121780Bekijk bijlage 121781

Dan heb je de veiligheid van een MF-washandschoen en hoef je niet te bukken/rekken om ergens bij te komen.
De wash-''borstel'' kan je dan dopen in je emmers, met bijv. de populaire Dodo Juice - Born to be Mild Shampoo. (pH-neutrale shampoo, zonder toevoegingen zoals wax. Ook erg voordelig; makkelijk 52 wasbeurten als je een grote 19L emmer gebruikt)

Als we dan toch veiliger bezig zijn, dan zou ik een voorwas gaan gebruiken om de vuile (droge) auto eerst in te spuiten om vuil los te weken alvorens het afspuiten. Je zou dan kunnen denken aan een drukpomp-foamer + prewash shampoo. ;)
Aan welke drukpomp foamer denk je dan? En in welk formaat? Wat is het verbruik van foam ongeveer op een grote auto?