Hallo iedereen,
Gister en vandaag heb ik een VW Golf 4 gedaan met 200.000 km op de teller.
Deze heeft altijd onder een boom gestaan en zat dus vol met boomsappen en hars in de vorm van zwarte spikkeltjes. Voor de rest zat de auto ook onder de teer en andere contaminaties.
Alle deurlijsten en rubbers zaten onder een dikke laag mos. Het interieur was enorm smerig en ook de lak kon wat liefde gebruiken. Ik ben uiteindelijk zo'n 10 uur bezig geweest, verdeeld over 2 dagen.
Verder heb ik nog reclamestickers op de achterkant van de auto verwijderd
Ik zal maar stoppen met typen, laat de foto's spreken!
De auto bij aankomst
Ik ben begonnen met het schoonmaken van de wielen en banden.
De wieldoppen spoot ik in met Meguiar's Wheel Brightener 1:4 verdund. Dit werkte ik in met diverse kwasten en daarna spoelde ik de wieldoppen af.
Voor
Daarna spoot ik de band in met Dasty, een ontvetter. De band moet vet- en vuilvrij zijn om de bandenzwart in een later stadium goed te laten hechten
Daarna begon ik met de deurlijsten.
Deze spoot ik in met Meguiar's All Purpose Cleaner. Dit werkte ik in met een kwast. Zoals je ziet op de foto's kwam er erg veel vuil los
Na
Bij de kofferbak was het ook een ranzige zooi
Na
Daarna de tankdop even schoongemaakt
Na
De rubbers van de ramen zaten vol met mos!
Deze heb ik ingespoten met Meguiar's All Purpose Cleaner en ingewerkt met een kwast.
Er kwam erg veel vuil los
Na
Daarna de auto gewassen met Meguiar's NXT Shampoo. Dit haalde de algemene vervuiling weg zoals zand, zout en andere troep van de weg. Echter, alle boomsappen en hars bleven gewoon zitten!
Na het wassen
Daarna heb ik bestickering weggehaald. Met een föhn verhitte ik de stickers waardoor je ze er af kunt trekken. Voor
Er blijven nog lijmresten over
Deze haal ik weg met een lijmverwijderaar. Niks meer te zien!
Daarna ben ik begonnen met kleien.
Met een speciaal kleiblokje en een glijmiddel haal je vervuiling weg die met gewoon wassen niet weggaan.
Denk aan hars, boomsappen, teer. Dit soort vuil zet zichzelf vast in de lak en moet dus verwijderd worden met klei. Als een stuk veel van dat soort vervuiling heeft, zie je het kleiblokje viezer worden.
Foto's van het kleien
Hier is een klein stukje gekleid
Het hele dak gedaan
Na het kleien ben ik gaan polijsten. Dit heb ik gedaan met een DAP500 machine, een machine die trillende bewegingen maakt en ongeforceerd draait. Hierdoor heb je een soortgelijke beweging als die je met je hand maakt tijdens het poetsen. Alleen dan veel sneller dus de resultaten zijn veel beter.
De pad die ik heb gebruikt is een polishing pad van Lake Country. Als poetsmiddel heb ik Meguiar's ScratchX gebruikt
Toen ben ik met het interieur begonnen.
Zo zag het eruit:
Ik heb het uitgezogen en al het kunstof heb ik gereinigd met Meguiar's All Purpose Cleaner, en het glas heb ik gereinigd met Meguiar's NXT Glasscleaner
Na:
Achter de handgrepen zitten altijd veel fijne krasjes. Deze heb ik verwijderd met Poorboys SSR3, een grof polijstmiddel. Voor:
Na:
Na het polijsten heb ik de auto wax gezet met Poorboys Natty's Paste Wax. Deze wax geeft een mooie glans en beschermt de auto voor een paar maanden.
Al het kunststof en rubbers heb ik gevoed met Poorboys Trim Restorer. Dit middel herstelt de mooie zwarte glans van het kunstof.
Voor:
50/50:
De banden heb ik met Autoglym Instant Tyre Dressing weer mooi zwart gemaakt.
Voor:
Na:
Nog even de ruiten gereinigd en de auto nagelopen, en toen was de auto klaar. De uiteindelijke na-foto's:
Van dit:
Naar dit:
Groeten Matthijs
Gister en vandaag heb ik een VW Golf 4 gedaan met 200.000 km op de teller.
Deze heeft altijd onder een boom gestaan en zat dus vol met boomsappen en hars in de vorm van zwarte spikkeltjes. Voor de rest zat de auto ook onder de teer en andere contaminaties.
Alle deurlijsten en rubbers zaten onder een dikke laag mos. Het interieur was enorm smerig en ook de lak kon wat liefde gebruiken. Ik ben uiteindelijk zo'n 10 uur bezig geweest, verdeeld over 2 dagen.
Verder heb ik nog reclamestickers op de achterkant van de auto verwijderd
Ik zal maar stoppen met typen, laat de foto's spreken!
De auto bij aankomst
Ik ben begonnen met het schoonmaken van de wielen en banden.
De wieldoppen spoot ik in met Meguiar's Wheel Brightener 1:4 verdund. Dit werkte ik in met diverse kwasten en daarna spoelde ik de wieldoppen af.
Voor
Daarna spoot ik de band in met Dasty, een ontvetter. De band moet vet- en vuilvrij zijn om de bandenzwart in een later stadium goed te laten hechten
Daarna begon ik met de deurlijsten.
Deze spoot ik in met Meguiar's All Purpose Cleaner. Dit werkte ik in met een kwast. Zoals je ziet op de foto's kwam er erg veel vuil los
Na
Bij de kofferbak was het ook een ranzige zooi
Na
Daarna de tankdop even schoongemaakt
Na
De rubbers van de ramen zaten vol met mos!
Deze heb ik ingespoten met Meguiar's All Purpose Cleaner en ingewerkt met een kwast.
Er kwam erg veel vuil los
Na
Daarna de auto gewassen met Meguiar's NXT Shampoo. Dit haalde de algemene vervuiling weg zoals zand, zout en andere troep van de weg. Echter, alle boomsappen en hars bleven gewoon zitten!
Na het wassen
Daarna heb ik bestickering weggehaald. Met een föhn verhitte ik de stickers waardoor je ze er af kunt trekken. Voor
Er blijven nog lijmresten over
Deze haal ik weg met een lijmverwijderaar. Niks meer te zien!
Daarna ben ik begonnen met kleien.
Met een speciaal kleiblokje en een glijmiddel haal je vervuiling weg die met gewoon wassen niet weggaan.
Denk aan hars, boomsappen, teer. Dit soort vuil zet zichzelf vast in de lak en moet dus verwijderd worden met klei. Als een stuk veel van dat soort vervuiling heeft, zie je het kleiblokje viezer worden.
Foto's van het kleien
Hier is een klein stukje gekleid
Het hele dak gedaan
Na het kleien ben ik gaan polijsten. Dit heb ik gedaan met een DAP500 machine, een machine die trillende bewegingen maakt en ongeforceerd draait. Hierdoor heb je een soortgelijke beweging als die je met je hand maakt tijdens het poetsen. Alleen dan veel sneller dus de resultaten zijn veel beter.
De pad die ik heb gebruikt is een polishing pad van Lake Country. Als poetsmiddel heb ik Meguiar's ScratchX gebruikt
Toen ben ik met het interieur begonnen.
Zo zag het eruit:
Ik heb het uitgezogen en al het kunstof heb ik gereinigd met Meguiar's All Purpose Cleaner, en het glas heb ik gereinigd met Meguiar's NXT Glasscleaner
Na:
Achter de handgrepen zitten altijd veel fijne krasjes. Deze heb ik verwijderd met Poorboys SSR3, een grof polijstmiddel. Voor:
Na:
Na het polijsten heb ik de auto wax gezet met Poorboys Natty's Paste Wax. Deze wax geeft een mooie glans en beschermt de auto voor een paar maanden.
Al het kunststof en rubbers heb ik gevoed met Poorboys Trim Restorer. Dit middel herstelt de mooie zwarte glans van het kunstof.
Voor:
50/50:
De banden heb ik met Autoglym Instant Tyre Dressing weer mooi zwart gemaakt.
Voor:
Na:
Nog even de ruiten gereinigd en de auto nagelopen, en toen was de auto klaar. De uiteindelijke na-foto's:
Van dit:
Naar dit:
Groeten Matthijs