• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Golf IV krassen

GolfIV

Detailing addict
5 mrt 2016
38
60
Dag detailers,

Ik heb een mooie donkerblauwe (indigo) Golf IV 1.6 uit 1999. Toen ik hem 3 maanden geleden kocht, wist ik zeker dat ik wel iets moest doen aan de lak. Van een afstandje ziet hij er prachtig uit, maar dichterbij en in de zon is de lak soms bijna dof van alle swirls en wat diepere krassen. Ik heb me een hele tijd ingelezen en ben nu aardig op de hoogte van een en ander. Na eerst handmatig een poging gedaan te hebben, heb ik onlangs een DAP500 gekocht met de 3 Monello polijstmiddelen en een gele, oranje en witte pad. Handmatig polijsten op de Golf is pure marteling en het schiet niet op. Na nu een aantal keer machinaal te hebben gepolijst, ben ik nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Naar mijn idee is mijn werkwijze goed, maar voor de zekerheid toch nog mijn stappen:

-Wassen met 2 emmers en Dodo Juice's BTBM shampoo
-Kleien met Monello klei en perfetto
-2-3 hits Veloce op geel
-1 hit mezzo op oranje
-1 hit finale op wit
-Collinite 845 wax met zwarte handpad

Het polijsten doe ik rustig, zonder druk en maak 2 keer een dambordpatroon. Na 2-3 hits met Veloce zie ik niet veel verandering meer. Ik schaal daarom af, in plaats van nog meer hits te maken. Vanmiddag ben ik 4 uur kwijt geweest met het wassen van de auto en polijsten van alleen één portier. Ik vraag me dan ook af of ik soms nog agressievere middelen moet gebruiken, nog langer door moet gaan, of.. gewoon accepteren dat de lak 17 jaar oud is en volledige correctie niet haalbaar is?
Ik vraag hier graag advies voordat ik op deze manier door blijf gaan of dingen koop waar ik misschien niet veel aan heb. Tenslotte ben ik nog student en heb ik al aardig geïnvesteerd! :neutral::p

Korte samenvatting
Een hoop swirls haal ik eruit met de middelen die ik heb, maar lang niet alles. Hebben jullie nog tips voor een harde Golf laklaag die 17 jaar lang met staalwol is gewassen? Zijn andere polijstmiddelen of pads misschien beter geschikt voor deze auto? (zoals Scholl?)

Alvast bedankt voor jullie advies!


Bijgevoegd nog enkele foto's. Het is lastig om goede foto's te maken, in het echt zie ik nog meer krassen dan op de foto vastgelegd is. Ook veel krassen die met de nagel niet te voelen zijn, maar toch vrijwel niet verdwijnen of minder worden.

Een gedeelte motorkap na polijsten
Dit zijn de krasjes die je nog blijft zien. De grootste swirls zijn weg, maar ik streef eigenlijk naar meer correctie. (Dit is vlakbij de koplampen, dus veel steenslag ook)
sObbnDk.png


Een stuk tape geplakt op het zijscherm. Links is vanzelfsprekend niet gepolijst, zo ziet praktisch de gehele lak eruit. Rechts daarvan het gepolijste gedeelte. Ten opzichte van het linkerstuk is het al wel een stuk verbeterd..
pIPedbA.png


Dit soort krassen blijven dus over na het polijsten:
yge8mcX.jpg


En zo ziet hij er gewassen uit :grinning::grinning:

kBg0oop.jpg
 
Maak jij wel vaak genoeg de pads schoon? Je mag na elke paneel je pad wel schoonmaken. Dus als je je deur 1 hit hebt gegeven met Geel maak dan de pad schoon onder een kraan met beetje warm water. Even droog draaien op de DAP op standje 1 en weer doorgaan.

Veloce heeft een bepaalde 'cut' maar je pad ook en als die vies is dan doet die niet veel meer.
 
En de hele diepe krassen ga je er niet uit krijgen.
Als je ze met je Nagel kan voelen zijn ze te diep.
 
Dank voor je reactie. Ja, ik heb de gele pad na elke hit uitgespoeld. De oranje en witte heb ik 1 hit mee gedaan en die aan het eind uitgespoeld. Ik kom niet eens aan meer dan 1 paneel toe per middag. :D
 
Het polijsten doe ik rustig, zonder druk en maak 2 keer een dambordpatroon.

Bekijk bijlage 82581
In principe moet je blijven verder doen tot je pasta volledig is afgebroken.Hierin zitten korreltjes en die moeten volledig afgebroken worden,dus gewoon verder doen tot je het pasta niet meer ziet of bijna niet meer ziet.

Indien je eerder stopt dan kan het zijn dat je met je microvezeldoek nog verdere krassen maakt bij het wegnemen van het overblijvende (te veel) polijstpasta.
Ook is het belangrijk om de snelheid van je machine te verlagen per 2 stappen.Je begint met het verdelen van je pasta op 1 en gaat zo naar 3 en dan 5 of 6 en dan zak je terug van 5/6 naar 3 en zo naar 1.

Maar de krassen die er nog in zitten zijn duidelijk niet van niet afbreken van de pasta.Gewoon verder doen zou ik zeggen tot het pasta bijna op is en indien het nog niet helpt terug proberen.
 
@GolfIV ,VAG lak kan enorm hard zijn, de Audi's van een buurman zijn goed te doen/corrigeren maar ik recentelijk ook een polo gedaan (samen met een ander) waar de lak zo verschrikkelijk hard was dat er zelfs een paar hits met een Rotary nodig was om überhaubt iets te kunnen corrigeren.
Het zou zomaar kunnen dat je DAP500 simpelweg te kort schiet qua correctie kracht.
Zwart/witte spiderpads of Microfiber Cutting pads zouden een oplossing kunnen bieden icm bv Scholl S3 maar dat weet je pas als je naast de auto staat...
Welke woonplaats zit je? Wellicht zit er een Forumlid in de buurt in het bezit van een krachtigere machine die zou kunnen helpen.
 
Je zou ook deze nog kunnen proberen.
Qua 'cut' is deze het allerhoogst haalbare op je DAP i.c.m. Veloce.

Als je het in getallen moet zeggen waarbij 0 alleen wrijven is en 10 het hardst polijsten dan zijn de volgende combinaties als volgt :

Pad : Zwart (0) + Polish : Finale (1) = 1
Pad : Wit (1) + Polish : Finale (1) = 2
Pad : Groen (2) + Polish : Mezzo (2) = 4
Pad : Oranje (3) + Polish : Mezzo (2) = 5
Pad : Oranje (3) + Polish : Veloce (3) = 6
Pad : Geel (4) + Polish : Veloce (3) = 7
Pad : Paars (5) + Polish : Veloce (3) = 8

Wel altijd proberen af te schalen volgens het tabelletje met stappen van 2-3 maar dat deed je al dus dat is goed.

Wat je tot nu toe deed was :
Geel + Veloce (7)
Oranje + Mezzo (5)
Wit + Finale (2)

Wat je nog kunt doen is :
Paars (5) + Polish : Veloce (3) = 8
Oranje (3) + Polish : Mezzo (2) = 5
Wit (1) + Polish : Finale (1) = 2
 
@Istnogferarie ,binnen de monello lijn is de Paarse pad qua cut de zwaarste pad maar ik vond een em erg "hobbelen" op mijn toenmalige DAP en daarnaast was er nog geen swirl verdwenen uit de (ook kei en kei harde) lak van mijn BMW. Ik vond het absoluut geen fijne pads en heb ze weggegeven.

uiteindelijk resultaat heb ik verkregen dmv:
-Zwaardere machine (in mijn geval een Rupes)
-Mf pads van Chemical Guys/buff&shine
-Zwart/witte spiderpads van Scholl
 
In principe moet je blijven verder doen tot je pasta volledig is afgebroken.Hierin zitten korreltjes en die moeten volledig afgebroken worden,dus gewoon verder doen tot je het pasta niet meer ziet of bijna niet meer ziet.

Indien je eerder stopt dan kan het zijn dat je met je microvezeldoek nog verdere krassen maakt bij het wegnemen van het overblijvende (te veel) polijstpasta.
Ook is het belangrijk om de snelheid van je machine te verlagen per 2 stappen.Je begint met het verdelen van je pasta op 1 en gaat zo naar 3 en dan 5 of 6 en dan zak je terug van 5/6 naar 3 en zo naar 1.

Maar de krassen die er nog in zitten zijn duidelijk niet van niet afbreken van de pasta.Gewoon verder doen zou ik zeggen tot het pasta bijna op is en indien het nog niet helpt terug proberen.

Ik maak in totaal dus 2x horizontale banen en 2x verticale banen per gedeelte wat ik behandel. Daarna is het polijstmiddel transparant en olie-achtig en vermoed ik dat het uitgewerkt is. Langer doorgaan zou qua correctie ook niet veel moeten uitmaken omdat de polijstkorrels afbreken en je hooguit mooier finisht, toch? Ik kan inderdaad wel proberen om meer te variëren in snelheid. Nu werk ik het 1x keer in op stand 1 en polijst daarna op 5/6 en stop dan, in plaats van daarna weer af te bouwen.
De krassen haal ik er misschien wel uit als ik nog meer hits doe, maar eigenlijk zoek ik een manier waarmee ik in één keer meer correctie behaal dan bijvoorbeeld 4 hits veloce. Het kost me nu een hele middag voor één paneel en daardoor moet ik ook voor elk paneel wat ik doe mijn auto weer wassen (omdat ik helaas 1 middag per week tijd heb om te polijsten), wat ook weer tijd kost. o_O

Je zou ook deze nog kunnen proberen.
Qua 'cut' is deze het allerhoogst haalbare op je DAP i.c.m. Veloce.

Als je het in getallen moet zeggen waarbij 0 alleen wrijven is en 10 het hardst polijsten dan zijn de volgende combinaties als volgt :

Pad : Zwart (0) + Polish : Finale (1) = 1
Pad : Wit (1) + Polish : Finale (1) = 2
Pad : Groen (2) + Polish : Mezzo (2) = 4
Pad : Oranje (3) + Polish : Mezzo (2) = 5
Pad : Oranje (3) + Polish : Veloce (3) = 6
Pad : Geel (4) + Polish : Veloce (3) = 7
Pad : Paars (5) + Polish : Veloce (3) = 8

Wel altijd proberen af te schalen volgens het tabelletje met stappen van 2-3 maar dat deed je al dus dat is goed.

Wat je tot nu toe deed was :
Geel + Veloce (7)
Oranje + Mezzo (5)
Wit + Finale (2)

Wat je nog kunt doen is :
Paars (5) + Polish : Veloce (3) = 8
Oranje (3) + Polish : Mezzo (2) = 5
Wit (1) + Polish : Finale (1) = 2

Dank je, een paarse pad zou dus nog een optie zijn. Alhoewel Ric325i daar weer geen goede ervaringen mee had.

@GolfIV ,VAG lak kan enorm hard zijn, de Audi's van een buurman zijn goed te doen/corrigeren maar ik recentelijk ook een polo gedaan (samen met een ander) waar de lak zo verschrikkelijk hard was dat er zelfs een paar hits met een Rotary nodig was om überhaubt iets te kunnen corrigeren.
Het zou zomaar kunnen dat je DAP500 simpelweg te kort schiet qua correctie kracht.
Zwart/witte spiderpads of Microfiber Cutting pads zouden een oplossing kunnen bieden icm bv Scholl S3 maar dat weet je pas als je naast de auto staat...
Welke woonplaats zit je? Wellicht zit er een Forumlid in de buurt in het bezit van een krachtigere machine die zou kunnen helpen.
Een andere machine zit er niet in, maar zou een combinatie als S3 Gold + spiderpad op een DAP500 al meer effect hebben denk je?
Ik woon in de omgeving van Amersfoort.
 
Heel herkenbaar:). Ik heb deze ervaring op meerdere VW's, 99er Lupo, Golf 3, Golf 4, Golf 5.
Op al deze auto's was een Dap500 gewoon niet krachtig genoeg. Zelfs met een paars wolle pad gebeurde er niet veel.

Ik doe de lakcorrectie met een rotary en pak daarna de Dap500 om af te bouwen
Je hebt absoluut een mooie polijstmachine gekocht;) daar ligt het niet aan, misschien dat je met Scholl net iets meer kunt bereiken.
 
Ik wil het graag eens proberen met scholl s3 en een spiderpad. Ik zie meerdere spiderpads, welke spiderpad moet ik gebruiken icm met s3? De sandwich?
 
Langer doorgaan zou qua correctie ook niet veel moeten uitmaken omdat de polijstkorrels afbreken en je hooguit mooier finisht, toch?
Hah, dit is precies wat ik ook denk en feitelijk gezien is dit ook zo bij een polijstmiddel met een afbrekende korrel. Je corrigeert in eerste instantie en langzamerhand ga je al richting een finish. Dit is ook de reden dat ik bij Monello 1 goede hit/dambord doe en dan afneem. (Gek genoeg heb ik alleen nog maar harde lakken gedaan)
Bij Scholl S3 krijg ik meestal nét wat meer correctie en als ik weet dat 1 goede hit voor het grootste gedeelte corrigeert, dan zal ik bij de tweede hit de korrels door blijven werken en eindigen met een langzamere machinesnelheid. Dit omdat de S3 ook een mooie finish achterlaat doordat de korrels niet alleen kleiner word, maar ook uiteenvalt in meerdere kleinere korrels.

Ik heb zelf een BMW met aardig harde lak, maar de hardste lakken die ik ben tegengekomen waren van VW Lupo's en Seat Arosa's. Hierbij deed ik best lang over 1 hit met mijn DAP900 V3 - Gele Pad - Veloce en zelfs Scholl S3 kon niet veel voor mij betekenen. De oplossing was Scholl S3 met een Scholl NavyBlue Spiderpad. Dit is een vrij harde pad.

(De Sandwich Spiderpad had ik als eerste, maar een vertegenwoordiger van Scholl kon mij vertellen dat deze door zijn scherpgevormde rand nogal snel sleet, dus is de NavyBlue ontwikkeld en deze heeft een afgeronde rand. Mijn ervaring was inderdaad dat de correctie beter was en dat de ''nieuwe'' pad minder slijtage had)


Zorg er ook voor dat je de pad zo schoon mogelijk houd om zijn werking te behouden en slijtage verminderd. Met name een spiderpad zal sneller vollopen met residu en/of vervuiling.

Ooh, en ik was er natuurlijk niet bij toen je polijstte, maar verwacht ook niet té snel of téveel resultaat. Het zijscherm ziet er 10x beter uit en de krasjes die jij bedoeld kunnen ook simpelweg te diep zitten, ondanks dit er misschien niet zo uit ziet/voelt. Hoe vaak ik een defect zie en al flink behandeld heb en 100% zeker weet dat hij eruit kan... Dan moet ik even nadenken en accepteren dat hij er uiteindelijk misschien wel uit kan, maar je dan flink wat blanke lak weg moet halen en dit is niet altijd mogelijk of wenselijk. :D


Een ander idee, iets wat ik zelf ook nog wil proberen, is Microfiber-pads. Door de excentrische beweging zullen de vezels op je lak ''slaan'' en een flinke correctie hebben. Dit wil ik op mijn DAP proberen (8mm uitslag) en op mijn laatste aanwinst, de Rupes 21 (21mm uitslag)



Greetz
 
Hah, dit is precies wat ik ook denk en feitelijk gezien is dit ook zo bij een polijstmiddel met een afbrekende korrel. Je corrigeert in eerste instantie en langzamerhand ga je al richting een finish. Dit is ook de reden dat ik bij Monello 1 goede hit/dambord doe en dan afneem. (Gek genoeg heb ik alleen nog maar harde lakken gedaan)
Bij Scholl S3 krijg ik meestal nét wat meer correctie en als ik weet dat 1 goede hit voor het grootste gedeelte corrigeert, dan zal ik bij de tweede hit de korrels door blijven werken en eindigen met een langzamere machinesnelheid. Dit omdat de S3 ook een mooie finish achterlaat doordat de korrels niet alleen kleiner word, maar ook uiteenvalt in meerdere kleinere korrels.

Ik heb zelf een BMW met aardig harde lak, maar de hardste lakken die ik ben tegengekomen waren van VW Lupo's en Seat Arosa's. Hierbij deed ik best lang over 1 hit met mijn DAP900 V3 - Gele Pad - Veloce en zelfs Scholl S3 kon niet veel voor mij betekenen. De oplossing was Scholl S3 met een Scholl NavyBlue Spiderpad. Dit is een vrij harde pad.

(De Sandwich Spiderpad had ik als eerste, maar een vertegenwoordiger van Scholl kon mij vertellen dat deze door zijn scherpgevormde rand nogal snel sleet, dus is de NavyBlue ontwikkeld en deze heeft een afgeronde rand. Mijn ervaring was inderdaad dat de correctie beter was en dat de ''nieuwe'' pad minder slijtage had)


Zorg er ook voor dat je de pad zo schoon mogelijk houd om zijn werking te behouden en slijtage verminderd. Met name een spiderpad zal sneller vollopen met residu en/of vervuiling.

Ooh, en ik was er natuurlijk niet bij toen je polijstte, maar verwacht ook niet té snel of téveel resultaat. Het zijscherm ziet er 10x beter uit en de krasjes die jij bedoeld kunnen ook simpelweg te diep zitten, ondanks dit er misschien niet zo uit ziet/voelt. Hoe vaak ik een defect zie en al flink behandeld heb en 100% zeker weet dat hij eruit kan... Dan moet ik even nadenken en accepteren dat hij er uiteindelijk misschien wel uit kan, maar je dan flink wat blanke lak weg moet halen en dit is niet altijd mogelijk of wenselijk. :D


Een ander idee, iets wat ik zelf ook nog wil proberen, is Microfiber-pads. Door de excentrische beweging zullen de vezels op je lak ''slaan'' en een flinke correctie hebben. Dit wil ik op mijn DAP proberen (8mm uitslag) en op mijn laatste aanwinst, de Rupes 21 (21mm uitslag)



Greetz

Dank voor je uitgebreide reactie!!:grinning:
Dus de Scholl NavyBlue pad heeft dezelfde correctie en kan ook prima worden gebruikt met S3 Gold? Ik zie dat er een gat in de pad zit, heeft dat een functie of is hij ontworpen voor een ander soort machine?
Anders zal ik de NavyBlue pad bestellen (zit ook een flesje S20 bij zie ik :)) en de S3 Gold.
 
@GolfIV , dat gat in het midden is om hitte ontwikkeling van de pad tegen te gaan en deze pad kan gewoon op een DAP gebruikt worden.
Ikzelf vind de zwart/witte spiderpad beter corrigeren als de Navy Blue spiderpad en ja ze slijten allebei redelijk snel maar ze doen wel hun werk.
 
Ah, duidelijk wat betreft dat gat.
Maar ja, wordt het dan de Navy Blue of de zwart/witte spiderpad? :yum @Quantoxx vindt de Navy Blue beter corrigeren, @Ric325i jij vindt de zwart/witte spiderpad het beste. Iemand anders nog ervaringen?
 
Scholl zwart/Witte spiderpad is bedoeld om icm S3 te werken.
Scholl Navy/Blue spiderpad is bedoeld om icm S20 te werken.
Nu kun je best van dit soort standaard combinaties afwijken maar op papier/Scholl zelf zou de zwart/witte spiderpad beter moeten corrigeren dan de Blue Navy . Het zijn allebei wat hardere pads.
 
^ Goed om te weten. Want morgen ga ik bij CC een bestelling ophalen en ik ben van plan meteen ook een setje pads en polijstmiddelen meenemen. Tot nu toe heb ik de bij het DAP 900 V3 geleverde Monello-pakket gebruikt. Op zich prima maar ik wil wel eens wat anders uitproberen ;).