• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon - Prep versus Nanolex EX

@Quantoxx

Denk niet zozeer dat het te maken heeft dat ze bv IPA afraden voor coatings met het uitdrogen. Maar dat het te snel verdampt i.p.v. dat het het residu verwijdert. Vandaar dat ze het afraden bij Gyeon en Prep aanbevelen. Daardoor werkt het ook veel zuiniger omdat het niet snel verdampt.
 
Wacht eens even, bij een Nanolex coatingsetje wordt meestal een flesje EX mee geleverd toch?

Jup. :D

Denk niet zozeer dat het te maken heeft dat ze bv IPA afraden voor coatings met het uitdrogen. Maar dat het te snel verdampt i.p.v. dat het het residu verwijderd. Vandaar dat ze het afraden bij Gyeon en Prep aanbevelen. Daardoor werkt het ook veel zuiniger omdat het niet snel verdampt.

Tja... Het is natuurlijk ook niet zo dat het dusdanig vluchtig is, dat het meteen verdwijnt. :p Je kan van Product A meer blijven smeren, maar is minder sterk. Met Product B smeer je minder, maar is ook krachtiger. Dat is bij mij nu de dubio.

Merk X zegt dat hun product beter is, omdat... W gevalletje WC Eend? :D
 
Ik denk dat Gyeon bv het afraad om IPA te gebruiken omdat sommige mensen IPA 1:1 gebruiken. En ja dat verdampt wel snel, IPA 99,9% alcohol.

Snap jouw smeer theorie, daarom koop ik liever 6L IPA voor €33,- en 1L Prep voor de coatings.

Verder is het natuurlijk wat je zelf het liefst gebruikt. Vind EX ook fijn maar nijgt mij teveel naar gewone IPA en dat voor dat geld.
 
naar mijn idee kan je EX prima gebruiken voor een coating. Alleen raden ze EX wel af als je straks gyeon primer gaat gebruiken. Daar is de EX dan net te sterk voor. Voor de rest ontvet ik met EX en breng ik gewoon prime aan. nooit problemen gehad. De lak blijft lekker stroef
 
Jaar geleden dat er iets in dit topic is gebeurd, maar ik heb sinds kort ook de EX en ik moet zeggen dat ik het fijner vind dan Prep. Ik lees hier dat de lak na EX stroef wordt, maar ik ervaar juist het tegenovergestelde, namelijk dat de lak heel glad wordt.

Alleen raden ze EX wel af als je straks gyeon primer gaat gebruiken. Daar is de EX dan net te sterk voor.

Ik was juist wel van plan om de auto meerdere malen af nemen met EX alvorens Gyeon Primer te gebruiken, maar dat werkt dus kennelijk niet lekker omdat EX te sterk is? Hoe kan het 'te' sterk zijn? Ontvet het te goed? Dat is toch het hele idee van een ontvetter?

In een ander topic werd mij aangeraden om de auto te wassen met heet water alvorens Primer te gebruiken. Dat ontvet ook heel goed, zo niet beter dan Prep of Ex, dus dan zou je daarna ook geen Primer moeten/kunnen gebruiken?

Kan iemand hier wat duidelijkheid in scheppen?
 
Ah juist, zo had ik er nog niet over nagedacht, maar dat klinkt een stuk logischer. Gelukkig heb ik ook nog Prep staan. Dank @Istnogferariie!
 
als je primer hebt gebruikt mag je die niet met ex ontvetten, de ex is iets te voor de gyeon primer. ik gebruik altijd prep na primer. je kan wel de ex gebruiken na je finishstsp alvorens je primer als laatste stap doey
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Zluytr
@The Joy Of Detailing ik gebruik deze idd ook.
Wel alleen tussen het polijsten door, niet als laatste ontvet stap.
Ik merk dat deze nog een waasje achterlaat, dat vind ik voor een lekkere wax niet zo erg maar voor een coating lijkt me dit niet de bedoeling.