• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Primer, is ontvetter nodig?

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.378
193
Utrecht
Dag allen,

Ik ben van plan binnenkort Gyeon Primer te gebruiken, alvorens Mohs en Skin aan te brengen.

In de beschrijving lees ik dit:

"Q² Primer is een ultra-lichte finishing polish en SiO² primer in één. Het bevat een unieke formule voor het voorbereiden van het lakwerk voor het aanbrengen van een coating zonder eerst een reinigingsproduct zoals Gyeon Q²M Prep te hoeven gebruiken."

Begrijp ik het dan goed dat het NIET noodzakelijk is om voor of na het verwerken van de Primer intensief te ontvetten met bijvoorbeeld Prep? Of is dat nog steeds aan te raden voor het beste resultaat.
 
Hey Jansen! :D

Ik neem aan dat je deze Primer kan afnemen en dan kan gaan coaten? (Zonder ontvetten) Mijn vermoeden is dat je een minuscuul laagje silica achterlaat waarop je coating goed kan hechten? :p

Just my two cents... ;)
 
Er zijn 2 mogelijkheden:

- de Primer aanbrengen, verwerken volgens voorschrift, vervolgens afnemen met een mf doek en dan de lak 24 uur met rust laten en dan pas de coating aanbrengen

- de Primer aanbrengen, verwerken volgens voorschrift, vervolgens afnemen met een mf doek en dan na 15 minuten met ontvetten met Gyeon Prep en daarna de coating aanbrengen
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en tembaco
Het helpt bij het aanbrengen van de coating omdat het de lak gladder maakt.

Boven dat vind ik het ook zeker een meerwaarde hebben qua glans.

Even voor de duidelijkheid. Er moet wel ontvet worden.

Polijst bijvoorbeeld tot een medium combinatie, ga dan de auto wassen. Ik zelf foam op dit moment de auto in met nanolex prewash.

Als de auto droog is doe je een laatste ronde met de Gyeon primer en dan heb je de 2 opties die Patrick aangaf.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Q² Primer is een ultra-lichte finishing polish en SiO² primer in één. Het bevat een unieke formule voor het voorbereiden van het lakwerk voor het aanbrengen van een coating zonder eerst een reinigingsproduct zoals Gyeon Q²M Prep te hoeven gebruiken. Het voornaamste doel van de Q² Primer is de moeilijkste lakken zo goed mogelijk voor te bereiden op het gebruik van een coating. Door het gebruik van de Q²M Primer wordt de lak zo glad dat het aanbrengen van een coating veel soepeler gaat. Hiernaast laat de Q² Primer een hoogglans en zijdezacht oppervlak achter, klaar voor het gebruik van een coating!

Zelf heb ik de Primer verwerkt op m'n scooter. Hierop de Prime gebruikt. Het aanbrengen ervan verloopt veel makkelijker, de coating smeert/glijdt beter over de mer Primer behandelde delen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Quantoxx
En hoe is de 'correctiekracht' van Primer in vergelijking met andere finishing polishes? Genoeg om de waas van Scholl S3 en paarse Schollpad weg te werken bijvoorbeeld?

Ik zal het zelf waarschijnlijk ook testen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
+1 voor Nicknameless.

Een tussenstap is wel gewenst. De S3 kan ik met de BF21 goed doorwerken tot een goede finish en dan uiteindelijk wel finishen met S30, maar op plekken waar ik de 21 niet goed kan gebruiken, dan merk ik soms wel een waasje.
 
Begrijp ik het dan goed dat het NIET noodzakelijk is om voor of na het verwerken van de Primer intensief te ontvetten met bijvoorbeeld Prep? Of is dat nog steeds aan te raden voor het beste resultaat.
Ik zou na de medium polish de auto wassen met goed warm water en een scheut afwasmiddel (zo goedkoop mogelijk). Daarna goed afspoelen, drogen en dan met Q² Primer aan de gang. Zodra je klaar bent met Q² Primer kun je direct afnemen met Q²M Prep omdat je zeker een kwartier bezig bent met Q² Primer op een hele auto. Wel dezelfde volgorde aanhouden natuurlijk.

En hoe is de 'correctiekracht' van Primer in vergelijking met andere finishing polishes? Genoeg om de waas van Scholl S3 en paarse Schollpad weg te werken bijvoorbeeld?
Correctiekracht is niet het belangrijkste van Q² Primer. Het is een voorbereidende polish zodat de coating nog makkelijker is aan te brengen en betere hechting heeft. Ik zou niet van S3 en paars naar Q² Primer gaan maar het hangt ook van de lak af. Op zilver zou het misschien prima gaan maar op lakzwart zou ik er toch echt iets tussen doen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@Jansen - Vorige week met iemand kunnen meekijken die het gebruikte. Ik kende het alleen van het forum, een beetje, en zoals Dibbuz al aangaf keek ik voornamelijk naar wat het qua correctie kon. Ik dacht toen niet goed na over de eigenlijke werking qua hechting en applicatie van een coating.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Wederom dank voor de toelichting. Ik begrijp dat correctiekracht niet het voornaamste doel is van Primer, net zomin dat het doel is van een 'normale' finishing polish, maar ik ben wel eens van S3 direct naar S30 gegaan waarbij S30 prima in staat was de waas/schade van van S3 weg te werken. S17 tussendoor had in die gevallen geen toegevoegde waarde in mijn ogen, dus ik vroeg me af of of Primer in die zin qua correctiekracht te vergelijken is met S30/Finale/Rupes Wit/etc.

Het is een lichtblauwe auto, dus vrij 'vergevingsgezind' maar daarom is het ook juist extra belangrijk om eruit te halen wat erin zit.
 
Klopt wat je zegt, maar ik heb ook wel eens dat ik wel een tussenstap nodig heb tussen de 3 en 30.

Maar de Primer is nog fijner dan S30. Ik zou het qua correctie eerder vergelijken met Rupes wit.

Het geeft wel een mooie glans.

De laatste detail die ik gedaan heb was een A3 in een uni grijze kleur. (K#t lak)

Daar heb ik als stappen S3 op paars en S17 op Oranje.. en na deze gewassen te hebben als Dennis aangaf (alleen doe ik dat met Nanolex prewash) afgewerkt per de primer op een Witte Rupes pad.

Deze combinatie is me erg bevallen.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
@Ric325i - Ik kan mij heugen dat recent iemand dezelfde vraag stelde. Kan alleen niet herinneren welk topic dat was en of daar antwoord op kwam... ;)

@Zluytr - Ik lees vaker dat men Rupes Wit prefereert over S30. Jij geeft aan dat Rupes Wit fijner is dan S30, dus kan je het dan vergelijken met S40? (Of is die dan net weer té fijn?)

Wil deze ZomerPrep kijken of er na BF21 + LC pads (S3 - S30 op Blauw - Oranje) het nog extra waarde heeft om met S40 te finishen op mijn donkerblauwe kleur. (Ook op Oranje? @Ric325i ?
 
@Quantoxx , Rupes geel is een beetje te vergelijken met S30 als het om slijpgraad gaat maar ik vind Rupes geel mooier afwerken (op mijn zwarte auto) Rupes wit heeft een lichtere slijpgraad en werkt helemaal mooi af.
Ik zou Rupes geel op LC HD oranje doen.
Voor Rupes wit gebruik ik de Rupes witte pads echt werelds!
S40 heb ik nog nooit gebruikt (koop lekker Rupes wit...).