• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Tar voor Trim geeft witte vlekken

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Eindelijk tijd om eens met de Gyeon trim aan de slag te gaan, eerste keer een coating aanbrengen dus even onzeker hoe het allemaal gaat al lijkt het geen rocket science te zijn.

Ik heb gewassen, sideskirts met Gyeon Tar afgenomen (met kwast en melamine spons) , daarna 1:4 poorboys apc+d (met kwast en melamine spons) en daarna Gyeon Prep en afgenomen met een doek.

Achterkant en voorkant mooi egaal, maar alle delen die met Gyeon Tar zij the behandeld hebben witte vlekken die niet weg zijn gegaan met apc en prep.

Nu dus de vraag, kunnen deze witte vlekken kwaad voor aanbrengen van Gyeon Trim? (die er nog niet zaten voor gebruik van Gyeon Tar)

Kleine kanttekening: al ruim zeven maanden niks gebruikt op de trims (daarvoor autofinesse revive gebruikt).

Achterkant is prima :
20180510_131014.jpg


Zijkanten hebben nieuwe witte vlekken:
20180510_131039.jpg
20180510_131045.jpg
 
Ik heb in rechte banen 'geschuurd' en ook op de achterkant en voorkant waar geen vlekken zitten dus ik vermoed van niet.
 
De middelen die je gebruikt zijn vrij sterk en de verhoudingen ook
Grote kans dat je het kunststof hebt uitgedroogd, de weekmakers zijn dan aangetast
In principe zal een bescherming dat minder zichtbaar maken
Een Dressing wel effectiever dan een Coating omdat de dressing veelal meer intrekt
 
Ik kreeg het teer nergens anders mee weg en aangezien op de fles staat dat Gyeon Tar ook te gebruiken is op plastic ging ik er vanuit dat dit geen kwaad kon. @RedCat Kan je Gyeon Tar verdunnen?

Verder staat in de handleiding van Trim als eerste stap letterlijk dat je moet ontvetten met een sterk onvettingsmiddel, vandaar dat ik 1:4 heb gebruikt (al gaf dit geen problemen op de stukken waar ik geen Gyeon Tar heb gebruikt).

Net nog even gekeken, en het witte kan je ervanaf krabben, dus lijkt iets van residu te zijn, nog maar even verder kijken wat ik hieraan kan doen.

20180510_134716.jpg


Bedankt voor de input!
 
Heb je niet een verfföhn? Daarmee kun je het wit geworden plastic oppervlakkig behandelen en vervolgens met Gyeon verzegelen.
 
@m@rio ja, opgesprayd, even laten zitten, afnemen/inwerken en daarna spoelen en wassen met sop.

En helaas geen verfföhn!
 
Ja goed punt, dat was ik inderdaad van plan. Niet meer direct opsprayen! Al is dit wel precies de instructie op de fles..

Ik geloof meteen dat revive het mooi donker maakt als je het nat maakt dan wordt het ook direct grijs maar ik wil eigenlijk proberen er niet meer spul op de smeren wat erin trekt voor ik de coating aan ga brengen.

Ga denk ik gewoon proberen hoe het reageert als ik Trim aanbreng. (op een klein stuk deze keer! Toch wat geleerd ;) )
 
Daar was ik me niet van bewust, had Tar namelijk nog niet op plastic gebruikt en heb dus gewoon de instructies gevolgd ;)

In het vervolg dus toch niet aannemen dat het werkt als beschreven!

Goed punt wel om het alsnog met met een doek te proberen, grote kans dat het oplosmiddel of wat er ook in zit de vlekken oplost en je het zo wegveegt.

Helaas nu geen tijd meer, grasmaaiplicht roept! Maandag weer verder, ik laat weten hoe het verder opgelost wordt.
 
Dat "eraf krabben" is een optische illusie
De laag die je droog / grijs hebt gekregen is maar heel dun
Ik denk dat de Trim het gewoon op gaat lossen
Proberen op een klein stukje en een dagje wachten wat het resultaat is

Dus ik zou met proberen niet tot Maandag wachten
 
En met een fohn moet je nog voorzichtiger zijn
Is feitelijke een paardenmiddel als laatste redding (niets anders meer helpt)
 
Bedankt heren, gaat helemaal goedkomen en @RedCat dat was ook precies mijn idee, heb inderdaad een klein stukje gecoat ;)

20180510_154439.jpg


20180510_154454.jpg


Wordt wel een stuk beter, maar nog niet zoals ik het wil hebben. Misschien dat het morgen helemaal weg is als de coating is uitgehard maar anders maandag rustig stukje voor stukje het witte eraf proberen te krijgen.

Die föhn ben ik ook niet zo happig op, dan ga ik liever terug naar om de week autofinesse revive!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Je kan ook Melamine met Revive of NaturalLook proberen
Dan heb je iets voeding en wat "korrel" om af te nemen
In theorie kan je beide verdunnen met Demiwater
Daarna gewoon afnemen met een schone doek, niet ontvetten
Laat je dat twee weken zitten en maak je dan schoon met gewone shampoo
Goed laten drogen (minimaal een uur) daarna coaten moet dan prima gaan
 
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar heb je ook geprobeerd om het opnieuw met APC+D te reinigen? (Residu weghalen en goed spoelen)

Ik zou persoonlijk niet de voedende werking van Trim gebruiken om de vlekken te verdoezelen, bang zijnde om de hechting niet optimaal te hebben.
 
Ik heb mijn plastic trims met prep afgenomen en dan meteen bewerkt met gyeon trim (de wagen was wel nieuw). Misschien is gewoon goed ontvetten met prep ook al voldoende om trim aan te brengen (zelfs al is de wagen niet nieuw meer)?
 
Dat ze ontvetten aanbevelen / voorschrijven is logisch
Op een vettige ondergrond is de hechting van een coating natuurlijk slecht

Vraag die je jezelf moet stellen is of bij jouw auto dat deel wel vuil / vet is
En daar pas je de voorbereiding op aan.

APC en thermoplasten is geen goede combinatie
Dus altijd oppassen en zeker geen sterke oplossing als er niet duidelijk sprake is van vettigheid
 
Vanwaar eigenlijk met Tar reinigen? En vanwaar meteen met melamine erbij? :)

Ik gebruik melamine alleen als het kunststof zich niet goed laat voeden. Wanneer je ongelakt kunststof dat in redelijk staat is gaat opschuren, dan is het daarna een stuk kwetsbaarder en veelal meteen afhankelijk van voeding.
 
@RedCat ja goed punt ik ben er inderdaad te zwaar in gegaan, al blijf ik erbij dat de stukken die ik enkel met apc heb ontvet geen problemen geven, die zien er juist het beste uit en hebben geen vlekken. Wel goede info, dat van die thermoplasten wist ik niet.

@Marcel1973 ja zeker een goed idee, dat werkte inderdaad vrij goed. Gisteren een stuk mee gedaan en dat ziet er weer vrij netjes uit!

@Quantoxx ik heb Tar gebruikt om al het teer ervanaf te krijgen.. ;) En melamine sponsjes had ik gehoopt een egaler resultaat te krijgen, haha dat is mooi mislukt!
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973