• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

haarlijntjes microkrasjes swirls hologrammen Mythos Black Audi

Af fabriek wordt er in één keer een blanke lak over de kleurlak gespoten. Bij schadeherstel, restauratie of overspuiten worden er soms een paar lagen blanke lak op gezet, zodat er voldoende dikte op zit ter bescherming, zonder dat er druipers op komen. Die verschillende laagjes blanke lak bij opnieuw spuiten, zie je als het goed is niet meer terug als de lak gedroogd is, dat zie je als één laag blanke lak.
 
  • Leuk
Reactions: Mermans
update: ik heb het finaal machinaal laten polijsten. Audi blijkt een zeer harde blanke laag te hebben. Met Chemical guys en Makita polijst machine zijn we er twee maal over moeten gaan.
Zelf wil ik nu nog de binnenkant van mijn deurklinken doen, die zoals bij de meeste mensen vol met krassen staan. (auto heeft ondertussen 10 000 Km)
Dit kan bijna niet anders als bij de hand.
Neem ik hier best niet Meguiar compound voor ipv polish en een foam pad? als dit mee valt wil ik ook wel eens andere plekjes van de auto doen zonder heel het paneel te moeten polijsten met een machine... Heeft iemand dit al geprobeerd?
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Vraagje misschien ook voor andere mensen:
Duitse wagens hebben een zeer harde lak, is het daarom dan niet beter om MEGUIARS Ultimate Compound te gebruiken ipv Scratch x 2.0?
 
Ik heb wel eens het idee dat de Ultimate Compound ongeveer precies hetzelfde is als de Scratch X. Qua werking ontlopen ze elkaar in ieder geval ontzettend weinig.
In mijn beleving is het vooral de combinatie met de gebruikte pad die het resultaat maakt. En ik heb ook uitstekende resultaten bereikt met een compound op een microfiber doekje. Je brengt dan met je vinger veel meer druk per vierkante centimeter uit op het oppervlak dan dat je met een pad zult bereiken. Dan maakt het verschil tussen Ultimate Compound of Scratch X niet zo veel meer uit.
 
De Ultimate Compound is een stapje grover dan de ScratchX.

Van grof (links) naar fijn (rechts)
smataggressivenessorder-jpg.jpg


De UC heeft een korrel die zichzelf niet afbreekt, het blijft maar doorwerken. Met de grofheid van de pad bepaal je eigenlijk de slijpgraad.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en RoyR
zou ik
Nu we toch bezig zijn,

Hebben jullie ook advies voor de kunststoffen hoogglans/piano-lak B Stijlen en mijn shadowlook accenten (niks is in chrome is allemaal hoogglans za zie mijn avatar)
Alleen al als ik er naar wijs komt er een mircokrasjes op. Kan daar geen coating over gezet worden?
Op deze vraag zijn al goede tips gegeven: maar wat ik mij nog afvroeg zou je met angelwax darkangel de B stijlen ook niet gewoon kunnen beschermen (en microkrasjes weg werken?)

Als ik wat google doen sommigen dat ook met wax (zolang er maar geen polish in zit...)
 
Je zou er voor kunnen kiezen om een PPF folie (wrap) aan te laten brengen.
Toevallig recent ook wat offertes voor binnen gekregen. Kost mij zo rond de 200 euro. Dan worden alle hoogglans zwarte kapjes voorzien van Gyeon PPF of Xpel PPF.
Mijn ervaring is dat een coating nauwelijks helpt tegen de krasjes. En een wax al helemaal niet.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Oh maar ik zie er niet tegenop om regelmatig ge waxen als er idd fillers inzitten en de krasjes dekt is dat goed voor mij
 
Dat is een keuze die je moet maken: of je accepteert krasjes e.d. in de lak, of je pakt het zelf aan, of geeft geld uit om het te laten doen. (Voor het gemak laat ik de optie om de auto onder een glazen stolp te zetten even voor wat het is)

Overigens als je de kunst beheerst om een waxlaag goed dun aan te brengen, is het uitbuffen daarna een fluitje van een cent. Veel mensen brengen een veel te dikke laag wax aan, voordeel is dan wel dat je een keer sportschool kunt schrappen vanwege het harde werk met uitpoetsen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
a)Iemand hier ervaring met Kenotek Polish (& Protect) of Macguiar's Ultimate compound? (wordt hier ook verkocht via de site)

Ik heb lokaal weer wat alleenstaande streepjes bij in blanke laklaag, je voelt ze niet en ziet ze enkel in het zonlicht, maar echt te weinig om het machinaal te laten doen... Dus ik zoek iets om snel zelf te fixen met de hand zodat hij helemaal weer perfect is.

b) wat betreft steenslagpunten; ik heb er een 2tal zelf bijgewerkt met een stiftje maar blijkbaar zit daar geen blanke kleur bij in natuurlijk ;) . Zou het resultaat beter zijn op apart stiftje blanke lak bij te kopen en dit er nog eens over te doen? + dan nog eens te polijsten?
Ik merk ook als je per ongeluk buiten het puntje aanstipt dat je de blanke lak ook kan beschadigen, dus je moet wel voorzichtig zijn (tenzij je dit nog kan wegpolijsten?)

Ik vrees dat je het altijd ga blijven zien, tenzij je heel de motorkap herspuit...
 
Bijna een jaar verder en je hebt nog steeds niet een flesje polijstmiddel in huis gehaald? :p
Handmatig polijsten is altijd een optie. Je sprak over een harde lak, dus dan wil je wel een grove combi van pad + polijstmiddel om binnen aanzienbare tijd correctie te zien.
Een polijstmiddel met een afbrekende korrel zou ik zelf dan gekozen hebben. Deze kan je dan doorwerken en al prima kunnen finishen.
(Bijv. Monello - Veloce + Gele Handpad)


Als je een steenslag gevuld hebt met kleurlak, hoe zou je dit dan weer willen verwijderen? Gevuld = gevuld. Als je hier blanke lak overheen legt, ligt het er letterlijk op en hoger dan de omringende blanke lak. Daarom vul je het 'gat' nooit helemaal op, maar laat ruimte over voor blanke lak.
Als je het 'gat' gevuld hebt met kleurlak, schuur je het overschot weg totdat de lak gelijk ligt met de omliggende lak. Deze schuurplek polijst je weer tot hoogglans.

Wanneer je een steenslag aanstipt, dan beschadig je ook de omliggende blanke lak? ... Je legt dan alleen kleurlak bovenop een blanke lak, waarbij je middels schuren en polijsten het (overschot) verwijderd.
 
Hehe nee, nog geen flesje gekocht omdat ik het finaal altijd door pro's heb laten doen (op advies van hier). Gezien ikzelf mijn auto wassen gewoon leuk en ontspannend vind, wil ik mezelf ook op detailling toeleggen.

Zelf heb ik wel wat schuurpapier liggen in huis. (ook zelfs Acrylglas bij gewerkt en krasjes op de playstation gecorrigeerd ;)
Met welke korrel mag ik op auto schuren? 2000 (of een hoger cijfer zou ik zeggen)?