• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

haarlijntjes microkrasjes swirls hologrammen Mythos Black Audi

X-pel folie kun je warm stoken met een föhn waardoor krassen weer herstellen.

Overigens (bijna) nieuwe auto, zegt niet zoveel: auto's staan vaak lange tijd op opslagterreinen voor/na transport, en er zijn auto's die al vol onder de swirls zitten vóór de 1e eigenaar de sleutels heeft. Als je voldoende lube gebruikt, en een milde klei hoef je niet bang te zijn voor marring, zeker niet op een harde lak. Vuiltjes die te vast zitten om er af te wassen, maar met waxen/polijsten wel los komen, veroorzaken meer lakschade.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Mermans
Misschien een out of the box ideetje: maar gewoon met zo een spuitbus blanke hooglans lak (bv MOTIp 1K) er over spuiten, is dat in dit geval geen optie(wel dan heel de motorkap)
zo een bus kost niets en je zet een extra beschermlaag (bv MoTIp 1K). Je moet dit natuurlijk wel doen als alles nog in mint conditie is want je krijgt er niet meer af? (dus eerst krasje toch lichtjes polijsten)
 
Spuiten zal idd niet werken, dan zul je heel de motorkap verpesten, verder voeg je gewoon een extra laag toe die opnieuw bekrast kan worden.
Als je de swirls volledig wegwilt zul je moeten polijsten, wil je een goedkopere optie dan kan je ze maskeren door een glaze en wax erop moeten zetten, dit zal je ongeveer ieder halfjaar moeten herhalen.
Als je je lak meer wilt beschermen kun je dat doen door een glascoating erop te plaatsen of Paint Protection Folie, een coating zal iets helpen aangezien die vaak iets harder is dan lak, maar swirls vermijden kun je (zo goed als) niet. PPF is de beste optie, maar natuurlijk ook de duurste, hierbij kun je de swirls die ontstaan opnieuw licht verhitten en de folie zal zich herstellen. Voor je een coating of PPF plaatst zul je gegarandeerd moeten polijsten, bij een glaze met wax is kleien voldoende.
 
Allereerst een blanke laklaag zorgt door de brekingsindex dat de onderliggende kleur behoorlijk anders wordt gezien dan de kleurlak werkelijk is. Een andere optische dichtheid van de blanke lak, of een andere dikte van de blanke laklaag, maakt dat je een andere kleur waarneemt. Dit heeft te maken met interne reflectie en de lichtbreking in de blanke laklaag. Dus zelfs een perfecte extra laag blanke lak, geeft een kleurverschil, laat staan met een spuitbusje waar mee je de optische dichtheid (en poreusheid) al helemaal niet onder controle hebt. Het effect van zo'n extra blanke laklaag uit een spuitbus, valt voor mij in dezelfde categorie als een auto wassen met een pannenspons:
550x740.jpg
 
Zo'n blanke lak zou ik ook zeker niet er op spuiten. In eerste instantie is die veel zachter (want 1 component). Daarnaast zal het waarschijnlijk ook niet goed hechten en zal het er zeker niet mooier door worden (orange peel, verandering in kleur zoals cordoba al aangeeft, e.d.).

De beste oplossing is gewoon even polijsten, en daarna eigenlijk de gehele auto coaten, als je een extra bescherming wilt hebben.
 
Ne maat die pas professioneel begint met detailling, wil hem dinsdag wel eens behandelen. Hij heeft professionele ambities en wil het voor een vriendenprijs wel eens bekijken en behandelen.
Zijn voorstel:
machinaal de twee spots polijsten met chemical guys V38, daarna (zoals jullie zeggen) zou hij ne ceramic wax van angelwax er over zetten die tot wel 6 maanden zou houden??

Klopt het wat hij zegt dat je je auto (zeker bij VAG) zelfs een paar keer per jaar mag polijsten, of moet ik toch oppassen?
 
Meten is weten, maar polijsten haalt inderdaad, in goede handen, slechts marginaal wat van de laagdikte af.

Of hij echt twee stappen nodig heeft moet blijken; voor hetzelfde geld is je lak toch zacht en kun je het met één stap af. Aan de andere kant kan het ook knoeperd hard zijn en moet hij drie keer ploegen om de kleine krasjes er uit te krijgen om vervolgens nog af te werken tot hoogglans ook; zit je zo aan 4 of 5 stappen ;) maar wat hij zegt is zeker geen onzin.

Doorgaans schijnen VAG lakken wat harder te zijn, dus is twee stappen niet gek gedacht.
 
@RoCo wil je nu zeggen dat alleen polijsten (met al dan niet Chemical Guysv38 ) al voldoende kan zijn om alles terug in de oorspronkelijke staat te krijgen, zonder daarna nog te waxen? Dan moet hij vermoedelijk wel heel het oppervlak (lees ganse motorkap en wielkap) doen?
 
Polijsten doe je om de defecten uit de, in dit geval, blanke laklaag te halen en deze zo strak mogelijk te krijgen zodat de kleur het beste uitkomt en de glans (reflectie) optimaal is.

De krasjes wil je weg, daarvoor slijp je een heel klein laagje van de lak. Als de lak heel hard is moet je hard en soms vaker slijpen, als de lak zacht is kun je zacht slijpen en lukt het soms in één keer. De lak bepaalt hoofdzakelijk wat er nodig is. Ben je klaar met polijsten dan heb je een strakke lak. Mooi! Dit wil je echter zo lang mogelijk behouden, dus daarvoor wil je deze beschermen.

Waxen doe je om te beschermen en geeft vaak net de kers op de taart qua glans vanwege de oliën en toevoegingen die er in zitten. Een wax is dus een bescherming net als een sealant, een coating of PPF: een extra laagje bovenop je laklaag waarmee je probeert de meeste klappen op te vangen (verontreinigingen, vogelpoep, vliegjes, zand, UV-straling etc).
 
@RoCo zo had ik het ook begrepen, maar ik vroeg me vooral af dat het laagje dat er onder zit gevoeliger is als de toplaag die VAG standaard er als laatst bovenop zet, waardoor waxen eigenlijk bijna verplicht is. (of toch niet?)
 
maar ik vroeg me vooral af dat het laagje dat er onder zit gevoeliger is als de toplaag die VAG standaard er als laatst bovenop zet, waardoor waxen eigenlijk bijna verplicht is. (of toch niet?)
Huh..? :confused: Je vraagt je af of de kleurlak onder de blanke lak gevoeliger dan de blanke lak? En dan zou je verplicht moeten waxen?

Polijsten = Blanke lak wegslijpen zodat je krassen verwijderd.
Waxen = Beschermen van de lak en eventueel wat meer 'voeding' van de lak.

Je kameraad zal hoogstwaarschijnlijk binnen no-time de lichte swirls/krasjes verwijderd hebben, of je nou harde of zachte lak hebt. Effe een waxje erover en klaar. Een vriendenprijs zou dus niet eens ter sprake moeten komen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Of de kleurlak zwakker is dan de blanke lak weet ik niet, maar in beide wil je geen verstoring hebben als je optimale glans wilt behouden. De praktijk leert echter dat dit niet volledig te voorkomen is, hoe voorzichtig je ook bent. Het blijft een auto en die heeft te lijden. Nu kun je de laklaag vaak herstellen door te polijsten en je kunt de schade beperken door de lak extra te beschermen.

Veel enthousiastelingen hier doen de auto één à twee keer in het jaar polijsten en omdat ze die over het algemeen goed beschermen is dan een lichte polijstbeurt voldoende.
 
Huh..? :confused: Je vraagt je af of de kleurlak onder de blanke lak gevoeliger dan de blanke lak? En dan zou je verplicht moeten waxen?

Polijsten = Blanke lak wegslijpen zodat je krassen verwijderd.
Waxen = Beschermen van de lak en eventueel wat meer 'voeding' van de lak.

Je kameraad zal hoogstwaarschijnlijk binnen no-time de lichte swirls/krasjes verwijderd hebben, of je nou harde of zachte lak hebt. Effe een waxje erover en klaar. Een vriendenprijs zou dus niet eens ter sprake moeten komen. ;)
bij een allereerste keer polijsten gaat hij toch niet de ganse blanke lak wegslijpen tot op de kleurlaag hoop ik, maar enkel de laatst gezette laag daarvan en dan nog? enkel vroeg ik me af of er geen verschillende laagjes blanke lak opstaan?
ja hij sprak van een half uurtje werk? Hoe lang zouden jullie doen om een ganse motorkap te polijsten (machinaal?)
 
Neee joh, hij haalt van de laatste dunne laag blanke lak,daar nog maar een heel klein dun laagje af.
Zou niet best zijn als hij in 1 keer alle blanke lak er bijna af slijpt, voor een paar lichte krasjes, kun je zelf toch ook wel nagaan!
Dan zou je daarna nooit meer mogen polijsten.
 
Let niet op mijn Paint-skills, maar ik heb wat gemaakt ter verduidelijking;

In jouw geval heb je te maken met afbeelding 2. (Swirl/ondiepe kras in blanke lak) Hierbij is er nog een gezonde dikte blanke lak en je slijpt (polijst) hier een laagje van weg totdat je het laagste punt van de kras bereikt.

Zou je een te maken hebben met afbeelding 3, (Diepe kras bijna tot in de kleurlak), dan moet je dusdanig veel blanke lak wegslijpen om de kras te verwijderen dat het risico dat je door de blanke heen gaat erg groot wordt. Dit is in jouw geval niet aan de orde. (Gelukkig)
Laklagen.png

Verschillende lagen blanke lak?; Er is maar één laag met blanke lak. Ik weet niet zeker, betwijfel het ook, maar er zal geen blanke lak gespoten worden die een bepaalde hardheid heeft en vervolgens nóg een blanke lak die harder of zachter is dan de vorige.

Hoelang doen jullie er over?; Als de hele lichte krasjes in een lak zitten die in nieuwstaat is, dan zou ik alleen de krasjes polijsten. (Dus niet de gehele motorkap) Je merkt snel genoeg of dit nodig is wanneer je eerst de krasjes aanpakt en dan verschil ziet.
Het polijsten en waxen zal in totaal inderdaad 30+ min. kunnen duren.

1) Wassen
2) Kleien
3) Drogen
4) Polijsten
5) Ontvetten (SiO2-wax)
6) Waxen
 
Ter extra verduidelijking. Als er een blanke lak aanwezig is (bij metallic lakken sowieso altijd en over het algemeen bij moderne auto's vrijwel altijd) dan heb je als detailer niks met de kleurlak (en de eventuele hardheid daarvan) van doen.
Alle polijstwerk speelt zich dan puur in de blanke lak af. Op het moment dat je daar doorheen zou gaan en bij de kleurlak terecht zou komen, dan is het mis en dan zou dat paneel (plaatselijk) opnieuw gespoten moeten worden. Kleurlak onder een blanke lak daar komt een detailer - als het goed is - niet.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba