• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Halfjaarlijkse detailing, voor het eerst met DAP

Tristan

Detailing trainee
9 jul 2012
6
47
Dit weekend ga ik mijn schaduwblauwe Golf uitgebreid detailen.

Het gaat om deze:

7527650592_0abf45d0e8_b.webp

(Foto van Archiebald, genomen op de Summer Detail Day 2012.)

Hij is altijd met veel zorg gewassen, en de lak is nog in goede staat. Maar het is ook mijn daily driver en heeft er na iets meer dan 2,5 jaar al ruim 90 000 km op zitten. En dat heeft heel wat steenslag opgeleverd, samen met wat lichte krasjes links en rechts.

Ik wil daarom aan de slag met de DAP900. Ik hoop dat ik hiermee niet alleen de imperfecties weg krijg, maar ook sneller en met minder moeite een optimale bescherming kan aanbrengen.

Dit is mijn stappenplan:

1. Wassen
    • Meguiar's NXT Generation Car Wash Shampoo
    • Monello Wash Mitt
    • 2 x Grit Guard Emmer 19 liter
    • 2 x Grit Guard
  2. Voorbereiden
    • C.Pro C.Quartz - Iron.X Cleaner
  3. Kleien
    • Meguiar's Smooth Surface Clay Kit
    • Poorboy's World Spray & Wipe (onverdund)
  4. Steenslag bijwerken
    • Langka Complete Paint Chip Repair Kit
    • Original VW Audi Lackstift Set Shadow Blue Met. LD5Q
  5. Voorbereiden
    • 3M afplaktape
  6. Swirl removal
    • Meguiar's Ultimate Compound
    • Polishing Power DAP900 V2 D/A (Dual Action) Polijstmachine
    • Monello - Professional 6" Recessed Foam Light Polishing Pad - Black
  7. Glaze (x 1)
    • Meguiar's Deep Crystal Polish 'Step 2'
    • Monello - Professional 5,5” Foam Finessing Pad - Black
  8. Sealant (x 2)
    • Meguiar's NXT Generation Tech Wax 2.0
    • Monello - Professional 6" Recessed Foam Finessing Pad - Red
  9. Wax (x 2)
    • Collinite Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915
    • Monello - Professional 6" Recessed Foam Finishing Pad - Ivory
  10. Trim & chrome
    • Meguiar's PlastX Clear Plastic Cleaner & Polish
    • Auto Finesse Mercury Metal Polish
    • Meguiar's NXT Generation All Metal Polysh
    • WheelWax

Zoals gezegd heb ik nog nooit met de DAP gewerkt. Ik ben niet zeker of ik de juiste pad bij elke stap gezet heb. Ik heb de speciale kit gekocht met elvendertig pads in alle kleuren, dat is wel een beetje overkill.
Ook moet ik nog even bekijken op welke stand de DAP moet staan bij de verschillende passes.

Opmerkingen, suggesties? Ik hoor het graag.

Ik zie staan sealant 2x en wax 2x is dat van de wax niet een beetje veel dan. Ik bedoel 2x sealant geeft al een mega bescherming en afgetopt met 1x wax voor de glans en diepte lijkt me meer dan voldoende. Maar wie ben ik! Heb je er een speciale reden voor om de wax nog 2x te doen?

Een mooi plan om je Golf eens flink onder handen te nemen. Als ik het zo lees lijkt mij dat je van Ultimate Compound over gaat naar een glaze (Meguiars Deep Crystal step 2). Dat is een vrij "onmogelijke" stap. Je gaat namelijk van een compound naar een glaze. Mooier zou zijn om dit met twee tussenstappen te doen. Ook is je padkeuze best belangrijk, je gaat nu een compound gebruiken op een finishing pad? Lijkt mij niet de meest voor de hand liggende keuze. Als het al nodig is om een compound te gebruiken (> testspot), zou je kunnen gaan voor bijvoorbeeld; Ultimate Compound op geel/oranje, Mezzo op wit en dan Finale op zwart of lichtgroen. Wederom, maak eerst eens een testspot om te kunnen bepalen welke combinatie nodig is voor de lak van jouw Golf.

inge;326186 zei:
Ik zie staan sealant 2x en wax 2x is dat van de wax niet een beetje veel dan. Ik bedoel 2x sealant geeft al een mega bescherming en afgetopt met 1x wax voor de glans en diepte lijkt me meer dan voldoende. Maar wie ben ik! Heb je er een speciale reden voor om de wax nog 2x te doen?

Extra bescherming? :D Misschien kan ik die tweede laag wax wel achterwege laten, ja.

IbizaSigno;326187 zei:
Een mooi plan om je Golf eens flink onder handen te nemen. Als ik het zo lees lijkt mij dat je van Ultimate Compound over gaat naar een glaze (Meguiar's Deep Crystal step 2). Dat is een vrij "onmogelijke" stap. Je gaat namelijk van een compound naar een glaze. Mooier zou zijn om dit met twee tussenstappen te doen. Ook is je padkeuze best belangrijk, je gaat nu een compound gebruiken op een finishing pad? Lijkt mij niet de meest voor de hand liggende keuze. Als het al nodig is om een compound te gebruiken (> testspot), zou je kunnen gaan voor bijvoorbeeld; Ultimate Compound op geel/oranje, Mezzo op wit en dan Finale op zwart of lichtgroen. Wederom, maak eerst eens een testspot om te kunnen bepalen welke combinatie nodig is voor de lak van jouw Golf.

De lak is nog niet erg beschadigd, alleen wat kleine lijntjes en swirls in de beschermlaag. Deze vallen pas op als je de auto net gewassen hebt en in de zon bekijkt. Die wilde ik verwijderen. Ik dacht dat Ultimate Compound op een polishing of cutting pad misschien wat te veel van het goede zou zijn.

Misschien is Ultimate Compound tout court wel te veel van het goede, en gebruik ik beter enkel Monello Mezzo en Finale? Of iets uit de Meguiar's stal, want dat kan ik nog voor het weekend kopen.

Ik er vanuit dat die 2e laag wax niet hoeft. Kun je na een tijdje als je wilt alsnog doen. Qua bescherming is 2x sealant + 1x wax meer dan voldoende.

Als de lak niet te ernstig beschadigd is zou Monello Finale op een lichtgroene CCS Monello pad kunnen volstaan. Maar ook hier geldt wederom; testspot. Persoonlijk is de Meguiar's Ultimate Compound erg grof. Deze bevat een korrel die niet afbreekt, je zult dus goed in de gaten moeten houden wanneer je het gewenste resultaat hebt bereikt. Van Meguiar's zou je eventueel Swirl-X kunnen proberen, is milder maar ook hier breekt de korrel niet af. Monello Mezzo en Finale breken de korrel wel af. Ach, en die heb je ook voor het weekend thuis via Carclean.com. ;)

Ik laat de Ultimate Compound vallen, en ga voor de Monello Mezzo en Finale.

Nu nog wat Youtube filmpjes kijken over hoe ik het best met de DAP werk.

Bedankt voor jullie tips!

volvo-for-life;326235 zei:
volgens mij is de deep crystal polish van Meguiar's (step 2) alleen geschikt voor handmatig gebruik , maar dat weet ik niet zeker

Dat dacht ik bij de vorige detailactie ook, en toen viel mijn arm er bijna af. Daarom ga ik het deze keer eens met de DAP proberen. ;)

Ik zie dat je als Sealant de NXT 2.0 wil gebruiken. Mij is tijdje terug verteld dat deze cleaners bevat en de eventuele wax laag aantast...
Ik heb daarom voordat ik de 915 aanbracht gebruik gemaakt van PBW EX-P (erg fijn product overigens!).

nicknameless;322224 zei:
Dan liever 2 laagjes Collinite 915 aangezien er in de NXT milde cleaners zitten die een vorige laag deels aantasten.
En daarbij is de standtijd van de 915 een factor 30 t.o.v. de NXT ;)

Peet Neelen;326251 zei:
Deze gaan we zeker even volgen! Erg mooi apparaat, zeg! Schitterende kleur èn velgen.[URL]http://www.forumsmilies.nl/Duimen/fun_08.gif[/url]

Bedankt. De lak is heel fijn om te detailen: het is dubbel metallic, als je je best doet zie je twee kleuren flakes. De velgen op de foto zijn voor de zomer, die komen er ook weer op dit weekend. Eigenlijk zijn ze bedoeld voor de Scirocco en CC, ze steken te veel uit voor de Golf.

hi_sven;326312 zei:
Ik zie dat je als Sealant de NXT 2.0 wil gebruiken. Mij is tijdje terug verteld dat deze cleaners bevat en de eventuele wax laag aantast...
Ik heb daarom voordat ik de 915 aanbracht gebruik gemaakt van PBW EX-P (erg fijn product overigens!).

Nondedju. En ik heb nog zeker een halve fles. :D

1 laagje NXT gevolgd door 2 laagjes 915 dan maar?

Ik gebruik de NXT Tech altijd als ik weet dat ik hem een week later toch weer opnieuw moet wassen & waxen, voor een vakantie of met sneeuw en pekel oid. Spulleke moet toch op :-b

Tristan;326237 zei:
Dat dacht ik bij de vorige detailactie ook, en toen viel mijn arm er bijna af. Daarom ga ik het deze keer eens met de DAP proberen. ;)

Niet doen, is echt voor handmatig gebruik (en dan is het al een b*tch), met de machine droogt het veel te snel en heb je echt een probleem om het er af te krijgen.

Tristan ik heb hier PB black hole glaze, PB EX-P sealant en PB natty paste wax blue staan. Die mag je ook gebruiken he ;).