• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hamvraag; Hoe zit het met onderlagen van waxen?

boy1

Detailing rookie
17 jan 2012
23
0
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik kijk al enkele maanden mee en heb veel gelezen. Nu was het dan toch tijd om aan te melden om nog meer kennis op te doen en ook te delen uiteraard.

Ik heb een vraag; deze zal wel heel erg vaak langs zijn gekomen en na het lezen van vele topics, zie ik ook dat niet iedereen het met elkaar eens is. Maar welke wax is het beste?
Ik kom nog van de mequiars tijd , opzicht fijne product maar net niet. heb 3 maanden geleden voor mijn nieuwe auto allemaal artikelen besteld. Van apc tot een dap 500.

Het zijn natuurlijk opeens massale inkopen, dus daarom wil ik het allemaal beetje beperkt houden ,In ieder geval een goede prijs/kwaliteitsverhouding.

Ik heb deze spullen nu voor het exterieur.

Bumper en rubber care van poorboys.
Mequiars gold wax shampoo.
Step 1 en de cleaner.
step 2 van mequiars dus de polish
Mequiars 2.0 tech wax vloeibaar.
Ultimate restorer

Helaas heb ik deze 4 producten gekocht net voor ik me iets meer ging verdiepen in het poetswereldje, daarom zijn de flessen bijna allemaal nog 3/4 vol.

Zoals ik al verteld heb , heb ik een nieuwe auto gekocht. Dit is een audi dus een iets hardere lak als de andere auto's (citroen en een hyundai)
Ik heb hier al deze bovenstaande artikelen mee gedaan met uitzondering van de ulitimate restorer. Nu 4 weken later blijft het vuil er weer erg opstaan.
Volgens mij is de wax niet je van het.
Ik heb al enkele dingen gelezen over de 2.0 techwax en deze had een lichte schurende werking. Ook zou deze wax niet zo houden en ze noemen het een sealant?

Mijn vraag is wat kan ik het beste doen?
Zou ik ook eventueel de mequiars 2.0 tech sealant als onderlaag kunnen gebruiken dus als sealant en deze aftoppen met een wax? of heeft dit geen zin.

Zoals ik al vroeg, graag binnen een bepaalde grens van prijzen.

alvast hartelijk bedankt

Als je een wax zoekt die langer houdt dan de Tech2 wax van Meq's en die qua prijs daar redelijk in de buurt zit dan zou je kunnen kijken naar de Poorboys Natty's wax en/of sealant

NXT 2.0 is misschien niet mega duurzaam, maar je kunt hem nog prima inzetten als basislaag die je nadien nog aftopt met een pure wax, zoals een eerder aangegeven Natty's, Collnite 915 of evt een Dodo wax naar je eigen smaak.

Bij alle 3 voorbeeld waxen kan je je NXT blijven gebruiken, en is er niets verloren.

Je kunt de NXT ook prima stand alone gebruiken, je zult dan hooguit wat vaker moeten aanbrengen ivm de eerder aangehaalde standtijd.

Ik had de NXT paste waxe vroeger en vond dat een heel prettig te verwerken product. Het geeft een mooie glans en wat ik nog fijner vond, van die lichte waskrassen die worden mooi opgevuld. Er zit dus een filler in. Ik topte hem destijds met M16 en later met collinite 915. De duurzaamheid wordt dan veel langer. Op die beperkte duurzaamheid na vond ik de NXT een heel goed. Ik heb ook de cleaner step 1 gehad (heb ik nog ergens staan) ik vond dat rotspul.

Groeten GdV

Bedankt iedereen voor de goede adviezen!!
Ik ben er dus over uit... Ik gebruik die 2.0 techwax als onderlaag. Heb al een beetje rondgekeken voor collinite waxen en natty's.
Ik zag de collinite 476s wax, maar die lijkt me toch een stuk minder duurzamer (zo als ik gelezen heb op forums) dan de 976 en de 845. Het prijsverschil is wel gigantisch.

De 845 is die trouwens alleen maar in de winter te gebruiken? Want zag deze nu staan voor 17 euro. Ik wil hem overigens graag machinaal verwerken, en aangezien dit een harde wax is.... Of doen jullie het voornamelijk met de hand?

Om de techwax als onderlaag voor een colli te gebruiken zie ik persoonlijk het nut niet echt van in. ( dan liever 2x colli doen )
Met de collli ( welke dan ook ) kom je de winter wel door.
De Techwax kan je als tussendoor in de zomer weer gebruiken ( anders ligt ie maar stof te happen en dat is zonde )
845 kan zowel machinaal als handmatig wat je prefereert ( puur persoonlijk: zet de kers op de taart ( lees wax ) altijd met de hand op )

Oke. dankjewel voor de antwoorden.

De techwax als onderlaag heeft dus volgens jou (jullie) geen zin? In de zomerhoudt de wax namelijk ook niet lang...

Ik zie enkele waxen van collinite , de 845 bijvoorbeeld, maar dit zou een echte winterwax zijn?
Welke wax raden jullie me nu aan puur , voornamelijk voor zomergebruik (dan was ik me uiteraard stuk meer)? en het moet makkelijk erop te zetten zijn en de duurzaamheid is ook belangrijk net als de glans..

@boy1: zoveel mensen, zoveel wensen .... keuze van een wax is echt heel persoonlijk.
Hier ook een grote dodo fan dus niet helemaal eerlijk om je dan wat aan te raden.
Beste advies is om ( toch nog geen zomer ) de tijd benutten en wat topics te gaan lezen die hierover gaan

Thanks, dat is een eerlijk antwoord van jullie.
Kan me inderdaad voorstellen dat ieder zijn eigen' product aanraadt.

In ieder geval wil ik toch graag dit weekend nog een wax bestellen.

Heb vele test gelezen ook die ivm een collinite 845 en de nattys blue liquid.(stond hier een test van op t forum)
standtijd was van de 845 iets beter maar ook niet veel meer. Winnaar was de natty's , ook ivm gebruiksvriendelijkheid.
Nu ben ik toch 'bang' dat ik niet weer een misstap maak zoals ik destijds met de tech 2.0 wax had.

Nu ben ik aan twijfelen collinite 845 en een natty's blue liquid. Of een blackhole en een natty 'sblue liquid. Of de 2.0 tech wax (sealant?, die ik al heb , en nog een 3/4 fles) en een natty's blue liquid als toplaag. of ge

Ik heb overigens een donkergrijs/blauwe auito en 2 zwarte auto's(waarvan 1 geen metallic lak is ).
Heeft zo sealant nou echt nut?

Ik heb meerdere weken/maanden al gekeken en gelezen op forums en het moet nu toch echt eens tijd worden voor een nieuw product. De beading op de auto's is nu om te huilen.

Het wemelt echt van de waxen en het is oneindig zoeken... een wirwar voor een 'beginner' fja dat valt nog mee!

alvast bedankt, dan kan ik mijn bestelling zo snel mogelijk doen bij Carclean.com

@boy1: winter=colli / zomer=dodo .... wellicht helpt het zo je keuze wat meer ( en anders lezen we het vanzelf wel weer :) )

Oke. Duidelijk. Dodo wax heb ik een review gelezen van de dodo crush orange wax(?). Ik heb alleen nooit wat gelezen over de standtijd van dodo en beading van dodo waxene n ivm de nattys waxen. Blackhole of een andere glaze niet nodig? Alvast bedankt!

Boy. Een dodo wax kan de drie maanden zeker halen afhankelijk van voorbereiding etc. Een glaze is een optionele stap. Bij een mooie polijstbeurt kan het zijn dat het niets toevoegt. Ik doe het wel bijna altijd. Kijk eens naar het topic 'post je beadingfoto's'. Daar kan je een goede indruk krijgen van de waxen qua beading.

Een Dodo wax, Natty's of een Collinite, allen zijn denk ik in ieder geval beter qua bescherming en duurzaamheid dan de Tech nxt 2.0 wax.

Van die drie zou ik persoonlijk voor een Collinite gaan (ik hoef in die prijsklasse geen geurtje, geef mij maar zoveel mogelijk duurzaamheid), maar voor jou lijkt Natty's liquid me een prima keuze. Een hele gebruiksvriendelijke vloeibare wax, prima voor iemand die net in het wax-wereldje stapt. Heerlijke geur, prima machinaal te gebruiken doordat het vloeibaar is en zeer easy-on-off. :-)^

En heb je iets meer budget, dan is een Dodo wax ook een optie.

Ik denk ( en dat geld voor iedereen die een nieuwe wax zoekt ) er goed moet worden gekeken naar wat je doelen zijn:
- standtijd
- beading
- sheeting

Dan kan je gaan kijken naar de verwerkbaarheid:
- temperatuurgevoelig
- curetijd iets te lang en dan zéér moeilijk afnemen
- droog laten staan voor langere tijd ( dus garage 'noodzakelijk' )

Daarbij persoonlijke voorkeur:
- geur
- kleur
- ik vind ( en dus zéér persoonlijk ) het gewoonweg leuk om dit kersje op de taart te plaatsen en neem er dan wat meer tijd / moeite voor
Om die reden alleen al altijd handmatig aanbrengen en niet machinaal.

Uiteraard het kostenplaatje:
- wat mag het maximaal kosten
- alleen je privéauto eens in de zoveel tijd
- meerdere auto's doen ( al dan niet in de redelijke toekomst ( uiteraard door te berekenen maar toch ))

Lijkt nu alsof ik nog meer bomen hebt geplant in het bos der waxen, valt op zich allemaal wel mee als je er gewoonweg 10 minuten langer over nadenkt .... deductie gaat dan vanzelf in werking.
Er zijn van aantal producten en ook kan je in het te koop gedeelte kijken of er een aangebroken verpakking staat, kost je dan niet meteen de hoofdprijs maar kan zo wel meer uitproberen.
Vergis je er ook niet in dat je erg lang met een volle pot doet dus indien je een nieuwe koopt bij carclean dan heb je er lang plezier van en is de 'duurdere' wax weer een stukje goedkoper

Ik denk dat ik de collinite en nattys blue liquid allebei ga kopen.
Nog een klein vraagje; ik heb een donkergrijs/groene audi en 2 zwarte auto's. Welke kan het beste als glaze gekocht worden? De black hole of de white ? Of Een ander. Ieder superbedankt voor de hulp. Top allemaal, ook dat jullie gewoon rustig alles uitleggen aan een opstartende 'detailer'! Nog een klein vraagje; goedkope velgenspray en erna iron-x werkt dit ook? Of hebben jullie liever merkvelgenspray. (Zag die namelijk van de kruivat voor een paa euro)
Waxen van de velgen met collite en natty's gaat ook neem ik aan?