• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Handfoamer of Hogedruk

Riddler

Detailing rookie
21 feb 2021
8
15
Hallo Iedereen,

Ik zit een beetje met een Dillema en hoop dat mensen hier me wat advies willen geven.
Door de jaren heen heb ik een groot aantal producten verzameld om mijn auto (bijna) wekelijks te verzorgen.
Dit doe ik al meer dan 15 jaar met de tuinslang, wat eigenlijk prima bevalt.
Ik merk echter dat de zwarte lak van mijn Civic behoorlijk gevoelig is voor krassen, en daarom wil ik mijn voorwas programma uitbreiden.

Ik zat dus te denken aan foamen om zo alle vervuiling vooraf goed aan te pakken. Hiervoor wil ik eigenlijk een handfoamer aanschaffen, voornamelijk omdat ik eigenlijk nooit gebruik maak van een hogedrukreiniger. Deels omdat ik in het verleden een keer de lak van een geroeste kadet afgespoten heb, en deels omdat ik het een gedoe vind om deze elk week voor het wassen weer uit te halen. Daarbij heb ik een goedkope hogedrukspuit van Parkside waar volgens mij geen goede foamlans voor beschikbaar is.

Is een handfoamer zoals de Kwazar Orion 6L een goed alternatief/idee? Of is een hogedrukspuit zo veel beter?
 
Qua foam maakt het niet zoveel uit, maar een hogedrukreiniger is wel heeeeel veel beter om vuil te verwijderen dan de tuinslang.
 
De hogedrukreiniger kun je erna gebruike om de foam er terug af te spuiten. Met een tuinslang ga je bijlange na niet zoveel vuil kunnen weghalen met een prewash.
 
Op zich werkt een handfoamer wel aardig maar het is meer werk met een HD gaat makkelijker. Maar bij het afspuiten van de auto verwijder je wel meer vuil met een HD en dat kan flink schelen.
Als de auto echt vuil is wil ik nog wel eens tussendoor de spoelemmer weer opnieuw vullen
 
Met een handfoamer pomp je je suf. Ik gebruik een pompspuit met pre-wash. Daar op volgend de drukreiniger. Een tuinslang heeft weinig kracht en verwijderd daardoor niet zoveel vuil.
 
Bedankt voor de snelle reacties, normaal krijg ik mijn auto wel schoon met gewoon wassen, ik wil alleen graag goed voorwassen.
Ik hoopte eigenlijk dat het pompen bij de 6L variant zou meevallen, daarom was mijn keus al eerder op een van 6L gevallen dan die van 1L. Als je je daar ook suf op pompt is het gemak van een handpomp ook weg.

Heeft iemand ervaring in het verschil in verbruik van product tussen handfoamen en hd?
Als ik voor hd zou gaan, zijn er foamlansen te krijgen voor een Parkside hogedrukreiniger of kun je dan beter voor een bekend merk gaan?
 
Als ik mij niet vergis zijn dit dezelfde koppelingen als karcher. Kun je anders een foto doorsturen van de koppeling van jou lans
 
Ik zou niet voor de 6 liter foamer kiezen: te groot/zwaar om makkelijk rond de auto te lopen. Met een 1.5 of 2.0 liter handfoamer van Kwazar werkt dan een stuk makkelijker. Inhoud is genoeg om een hele auto van een prewash te voorzien (ikzelf gebruik de Nanolex prewash als ik een speciaal prewash middel gebruik). Wat ik ook nog wel eens wil doen is een paar druppels shampoo in de Kwazar, en verder vullen met water, vervolgens de hele auto nat maken, net als je met een foam zou doen, dan 5-10 minuten in laten werken en afspuiten met de tuinslang. Je hebt een auto dan nog niet brandschoon, maar als je er op let, zie je bijvoorbeeld wel het vuil van de motorkap spoelen, en je ziet ook dat beading en sheeting al een heel stuk terugkomt na het afspuiten.

Je kunt met een handpomp niet winnen van een HD, maar onderschat niet het effect dat je met goed gebruik al hebt van een handpomp.
 
Als ik mij niet vergis zijn dit dezelfde koppelingen als karcher. Kun je anders een foto doorsturen van de koppeling van jou lans
Zie bijlage.

Ik zou niet voor de 6 liter foamer kiezen ....
Mijn reden om voor de 6 liter te gaan is zodat ik niet elke 10 seconden aan het pompen was, wat is je ervaring met de kleinere varianten van kwazar?
 

Bijlagen

  • hd.jpg
    hd.jpg
    151 KB · Weergaven: 58
Als ik het zo zie denk ik dan weer eerder aan lavor. Bij de webshop kun je dit wel zien bij de afbeeldingen als je bij de monello foamgun kijkt.
 
Ik zou niet voor de 6 liter foamer kiezen: te groot/zwaar om makkelijk rond de auto te lopen.
Dat valt wel mee hoor. Dat doe ik namelijk altijd en dat is prima te doen. Ik vind het juist minder zwaar omdat je de tank in de ene hand houdt op een comfortabele manier en in je andere hand heb je alleen dat 'stokje'. Als je een sprayer hebt van 2L dan heb je dus meer dan 2kg in 1 hand die je je ook nog moet bewegen (op afstand, boven je macht om het dak te doen).
 
Ik heb ook eerst een jaar of wat gedacht dat het teveel gedoe zou zijn om een hogedrukreiniger (en kabelhaspel) tevoorschijn te halen en ook weer op te bergen. Daarom dus lang het foamen uitgesteld, maar toen ik eenmaal de stap genomen heb nooit spijt van gehad. De moeite om het uit de garage te halen en weer op te ruimen weegt absoluut niet op tegen de voordelen van de veel fijnere wasbeurt inclusief prewash met foamen, maar ook is het veel fijner en beter afspuiten van zowel de lak als zeker ook de velgen en wielkasten e.d.
Ik moet er nu niet meer aan denken om nog een auto te moeten wassen zonder de HD en vraag me af hoe ik dat altijd gedaan heb.
 
Ik zou voor nilfisk gaan. Ik heb zowel een nilfisk en een karcher staan en de nilfisk werkt veel fijner. De slang is ook soepeler en valt minder snel om
 
+1 voor de reacties over het foamen met een HD én het afspuiten met een HD.

Maar, mocht dit niet kunnen of gewenst zijn, dan is een prewash in een drukpomp wel een betere manier van voorwassen dan helemaal niet. ;)

Hieronder een filmpje van foamen met een Lancia-foamlans en 145 bar Nilfisk.

Hieronder een filmpje waarbij er een prewash-product wordt aangebracht met de Alkaline sprayer. Deze prewash schuimt van zichzelf amper en dat is niet erg voor de werking, maar in de sprayer foamed het prima.
 
Ik heb geen handfoamer, maar wel een pompsprayer van 6L inhoud. Een Kwazar Orion, maar dan zonder schuimende nozzle.
 
Dat valt wel mee hoor. Dat doe ik namelijk altijd en dat is prima te doen. Ik vind het juist minder zwaar omdat je de tank in de ene hand houdt op een comfortabele manier en in je andere hand heb je alleen dat 'stokje'. Als je een sprayer hebt van 2L dan heb je dus meer dan 2kg in 1 hand die je je ook nog moet bewegen (op afstand, boven je macht om het dak te doen).
@Jansen Ik gebruik normaal de 1,5 liter versie, en heb niet het idee dat me dat veel kracht/moeite kost. Omgekeerd als je een serieuze HD hebt, met iets gebogen lans, heb je wel een serieuze terugslag zodra je begint met spuiten die veel lastiger is te controleren. Aan de andere kant is zo'n gebogen lans wel veel makkelijker (in vergelijking met een rechte lans) om op lastige plekken te komen. Dat is tegelijk ook het voordeel van de kleinere Kwazar: je kunt de nozzle voor lastige plekken even schuin zetten, waardoor je ook op plekken met weinig ruimte kun komen (Jouw 6 liter exemplaar heeft ook dat bochtje aan het eind van de lans, maar de meeste lansen voor een HD niet.