• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hardnekkige vlekken

Werner vg

Detailing rookie
5 dec 2024
11
15
De laatste 4 poetsbeurten heb ik de vlekjes op foto helemaal rondom auto. Honderden ervan. Grotere concentraties motorkap maar ook achteraan en zijflanken. Niets op ramen. Op grill niks en onderaan flanken ook niks. Dacht eerst insecten maar geen insectenresidu lees insect remains gevonden.
Poets auto om de week max 2 weken

Monello insecti - foam - rinse - foam - contactwash Monello en laatste rinse.

Fotos vlekken na 1e rinse.
Zelfs na 2e behandeling insecti geen resultaat...vlekken blijven.
Laat het telkens zeker 10 min inwerken.

Uiteindelijk na xtra 1.5u werk met nagel en xtra lichte druk wasmitt zonder te schuren maar met xtra lubricatie...honderden vlekken verwijderd. Monikkenwerk en ik ben zelfs niet religieus. Voor de aandachtige lezer, de nagel betreft uiteraard een vingernagel.

Enig idee wat dit is...toch insectenpoep ? Volgens mensen van Carclean moet ik eerder richting bomensap denken...parkeer echter nooit onder bomen mbt vogelpoep, vallende takken, bladeren...
In de hoofdstraat staat wel een bomenrij platanen maar ik parkeer me in zijstraat en achteraan mijn huis al helemaal geen bomen...

iemand die dit herkent & suggesties voor
effectieve aanpak en behandeling want auto wassen op deze manier is not fun.

Bijlagen

• 20250925_081134~3.webp
    20250925_081134~3.webp
    39,1 KB · Weergaven: 29
  • 20250925_081134~2.webp
    20250925_081134~2.webp
    34,7 KB · Weergaven: 28
  • 20250925_081140~2.webp
    20250925_081140~2.webp
    34,5 KB · Weergaven: 28
  • 20250925_081152~2.webp
    20250925_081152~2.webp
    76,5 KB · Weergaven: 27
  • 20250925_081225~2.webp
    20250925_081225~2.webp
    82,9 KB · Weergaven: 26
  • 20250925_081229~3.webp
    20250925_081229~3.webp
    139,9 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Het zou dit kunnen zijn:

AI-overzicht (bron)

Bruine vlekjes op je auto kunnen inderdaad afkomstig zijn van de "kogelwerper" (Sphaerobulus stellatus), een schimmel die zijn sporen met kracht de lucht in schiet en die zich overal aanhechten, ook aan je autolak. Deze vlekjes zijn kleine, bruine "pukkeltjes" en kunnen niet worden verwijderd met een gewone autoshampoo. Om ze te verwijderen, gebruik je een speciale vliegroest- of fallout remover, die je op de vlekken spuit en laat inwerken alvorens je de auto weer grondig afspoelt.

Wat is de kogelwerper?

• De kogelwerper, ook wel artilleriezwam of hagelgeweerzwam genoemd, is een soort schimmel.
  • Het vruchtlichaam van de schimmel schiet zijn sporen, die lijken op kleine zaadjes, tot wel 4 meter hoog en verder de lucht in.
  • Door een kleverige laag aan de sporen hechten ze zich overal aan, inclusief je auto, waardoor je kleine bruine vlekjes ziet.
Hoe herken je de vlekken?
  • De vlekken zijn kleine, bruine puntjes of "pukkeltjes".

• Ze zijn moeilijk te verwijderen met water en een gewone autoshampoo.

• Ze worden ook wel vliegroest of ijzervervuiling genoemd, wat ook het gevolg kan zijn van metaaldeeltjes uit de lucht.
Hoe verwijder je de vlekken?
  1. Voorbereiding: Was de auto zoals gewoonlijk en spoel hem af.

2. Toepassen Fallout Remover: Spuit een speciale fallout remover of vliegroestverwijderaar op de vlekken.

3. In laten werken: Laat het product enkele minuten inwerken. Je zult zien dat de bruine vlekken paars kleuren, wat een teken is dat het product werkt.

4. Grondig afspoelen: Spoel het behandelde paneel grondig af met water.

5. Afwerken: Was de auto daarna nogmaals met autoshampoo, spoel af en droog de auto af.

• Verdrietig
  • Leuk
Reacties: RedCat en Nico F.
Stel dat het die schimmel is dan heb je gewoon pech dat je net op de foute plaats staat of passeert. Vreemd is dat de zwarte frontgrill en ramen niet aangetast zijn...zelfs de abc zwarte stijlen, ramen en panoramisch dak niet...enkel de witte delen van de auto zijn aangetast...Schimmel kickt mss enkel op witte lak ?

Laatst bewerkt:
Bijna zeker van een boom of groot insect.
Op foto drie zie je ook zo'n geel schilfertje, dat is een zaadje (Taxus of den-achtige).
En die kunnen net als insectenpoep best wat bruin afgeven.

AI is voor dit soort dingen nog te jong en zelden direct / specifiek getraind.
Dan krijg je antwoorden van die blauwe als voorbeeld ...

Groot insect, moet dan wel hele zwerm geweest zijn...4 weken opeenvolgend...die de stijlen en ramen ontzien...
Boomsap...lijkt me nog een mogelijkheid met de wind...maar dan nog...zou je overal zien op de wagen, zeker op dak...heb ooit een iets gelezen over schimmel die zn sporen afzet op witte glanzende oppervlakken...volg het van dag tot dag op nu en tracht nog wat info te vinden.

Er is al eens iets over kogelwerper vlekken gepost op carclean:

• Leuk
Reacties: Werner vg