• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hardnekkige vliegroest verwijderen

Tiago van P

Detailing addict
Tester of Bling
23 okt 2011
67
55
Vanmiddag een start gemaakt aan een rode Opel corsa uit 2008 waar op de voorbumper en motorkap nogal hardnekkige vliegroest opzit die ik er met geen mogelijkheid afkrijg.
De auto wordt door de eigenaar altijd vrolijk in de zon gezet en in de 4 jaar nog maar 3 keer gewassen. (lees wasstraat)
De vliegroest e.d. heeft dus tijd genoeg gehad om in te bakken.
Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:

-Lauwe vochtige doek erop
-PB bugsquash 1:3 en 1:1
-Meg APC 1:10, 1:4 en 1:1
-DJ SN tar en glue remover
-Kleien met Monelle klei.

Geen enkel middel had enig resultaat terwijl de vliegroest wel voelbaar was. Na het kleien wel minimalistish minder maar verder niets.
Kan het zijn dat de vliegroest zo ingefreten is dat het er gewoon niet af/uit te krijgen is of vergeet ik iets?
 
IronX gaat jou helmaal gelukkig maken, is het niet de normale versie, dan zeker de paste!

:ja
 
Bedantk voor de reacties:cool: , Iron x ga ik gelijk proberen en de paste ga ik de volgende bestelling ook mee bestellen, voor het geval dat,^^
 
Ja de stank is wat over te zeggen.
Heb nu de '' nieuwe '' versie en die ruikt toch een stuk aangenamer.
De vliegroest is in ieder geval verdewenen.:party:
 
Ja dit begrijp ik ook niet......... Zoals ik lees heb je Iron X al in je collectie en je vraagt hier om advies om vliegroest te verwijderen......
 
Geen idee, ik denk omdat ik iron x daar nooit voor nodig heb gehad tot nu toe en daarom er niet aan dacht.
Och in ieder geval weer wat geleerd, daar doen we het voor.
Maarja het staat wel op de :rules dus voortaan beter lezen.
 
Nee niet als velgenreiniger. ik gebruik het normaal voor het kleien of om ijzerdeeltjes van velgen af te halen.
Kan gebeuren lijkt mij dat je een product ook ergens anders voor gebruikt.
 
Als je het "normaal" voor het kleien gebruikt......???? Waar doe je dat dan voor........ zal het antwoord zelf geven. juist om vliegroest/ijzerdeeltjes te verwijderen.

Dan "weet" je toch wat dit product doet? Lijkt mij de vraag overbodig om het hier op het forum te gaan vragen?

En nee dit product gebruikt je niet voor andere doeleinden. Simpelweg omdat het alleen reageert met ijzerdeeltjes. Het is in mijn optiek geen product met meerdere toepassingen.

Begrijp me goed iedereen hier op het forum moet een vraag kunnen stellen en dit is niet bedoeld als "aanval", maar krijg het gevoel dat dit topic is gestart voor het vragen naar de "bekende weg".
 
Ook wil met deze bijdrage mijn enthousiasme delen over de wijze hoe Iron-X vliegroest verwijderd en die leden bedanken die dit hier kenbaar hebben gemaakt.

Op mijn zilverkleurige Nissan X-Trail van 2007 zag ik de laatste tijd steeds meer kleine bruine stipjes en zelf één wat grotere roestplek, de meeste op de zijkant van de auto.
Desgevraagd vertelde een medewerker van een plaatselijk Autoschadebedrijf aan mij dat het hierbij niet om roest ging welk van binnen uit kwam maar dat het hierbij om vliegroest ging.
Ik had hier nog nooit eerder van gehoord en had ook geen idee hoe ijzerdeeltjes nu op de zijkant van mij auto zouden belanden want niemand slijpt staal naast min auto en ook staat de auto niet naast een spoor geparkeerd.
Uiteindelijk denk ik dat ik de oorzaak wel heb gevonden. Op de Spaanse camping waar ik 6 maanden overwinter wordt regelmatig gras gemaaid en dat ook vlak bij mijn auto. Ik hoor dan ook tijdens het maaien regelmatig steentjes tegen mij auto opspatten. Hier heb ik eigenlijk nooit aandacht aan besteed omdat ik nooit iets op mijn lak zag.
Nu blijkt dat de bodem op de camping grotendeels uit rode grond (stenen) bestaat welk de aanwezigheid van ijzererts laat vermoeden.
Als deze steentjes tegen de lak opspatten is het niet denkbeeldig dat kleine deeltjes ijzererts / -oxyde in de lak vast komen te zitten en na verloop gaan roesten.
Voor zover de vermoedelijke oorzaak.

Naar aanleiding van de hier geplaatste positieve berichten over Iron-X heb ik een flacon besteld en gisteren uitgeprobeerd en ik kan alleen maar roepen, GEWELDIG.
Inderdaad, binnen een minuut na het opspuiten loopt de paarse drap naar beneden en nadat deze na een paar minuten weer goed met water is afgespoeld is m.n. de grote roestplek echt volledig verdwenen en geen enkel spoor maar van te bekennen.
Hierna de behandelde oppervlakte weer in de Wax gezet en voila als nieuw en ik weer happy.