• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Heel vettige laag op autoruit, niks zien 's nachts: hoe krijg ik het er af?

Jhonny

Detailing trainee
18 okt 2020
18
45
Hoi!

Ik heb een groot probleem, zo groot dat het een gevaar is snachts én/of bij regen op de baan te gaan.

Ik heb een Ford Fiesta MK6 die jammer genoeg niet goed onderhouden is geweest vroeger. Niet door mij, maar door mijn ouders. Zonde, nu komt het probleem dat er een heel vettige laag ligt op de autoruit, en met vettig bedoel ik:

Als het regent dan zie je duidelijk de vorm van de ruitenwissers (ook al staan ze niet aan), en blijven regendruppels er gewoon op liggen. Er blijft ook een waas achter, het lijkt er op dat de hele ruit vettig is maar het gedeelte waar de ruitenwissers niet echt veel doen (de bovenkant van de ruit) die is veel meer vettiger waardoor er water blijft opliggen. (op heel de ruit blijft water liggen, maar die stukken het meeste) ik probeer asap een foto toe te voegen wat ik bedoel.

Maar het grootste probleem is namelijk het volgende: als het donker is en ik ben weg met de auto, dan ben ik 8/10 keren verblind door de lichten van de tegmoetkomende auto's. Er ligt zo een duidelijke vettige laag op, dat ik werkelijk niks zie en mijn hele ruit een glans heeft als er een auto met zijn lichten op schijnt, werkelijk gevaarlijk en onverantwoord om zo de baan op te gaan. Doe daar nog eens regen bij, en je hebt zo een voetganger mee die je niet kon zien. Ik wil hier dus asap iets aan doen

Ik heb al geprobeerd:
Wasbenzine
Dreft (ja niet zo slim, maar het was een heel kleine portie)

Ik ben echt ten einde raad, ik moet echt een bijtend product hebben dat dit weg krijgt, wat raden jullie aan?
 
In jou geval zou ik het zo aanpakken: De ruit afnemen met een vochtige doek, kleien met detailing klei, machinaal polijsten met Sonax Glass Polish, afnemen met Gyeon Prep en een nieuwe microvezeldoek. Nogmaals met een schone vetro bianco + prep afnemen.
De binnenkant doen met Autoglym glass polish, en afnemen met een schone doek.
En als laatste de ruitenwissers vervangen voor een nieuw setje.
 
Als je oom een machine heeft, dan heeft 'ie ook vast wel wat polijstmiddel staan, toch?
(Geen grove Commandant of andere bende) + (Let ook op wat voor een machine dit is; haakse slijper of een daadwerkelijke poetsmachine)

Zonder jezelf op kosten te jagen, kan je dat dus eerst op een stuk je proberen. Handmatig is ook gewoon mogelijk, op een padje of puntje van een doek. Als is het alleen maar om te checken of het iets voor je doet.


Voordat je iets volgas over je ruit gaat rammen, zou ik wel een klei gebruiken om hardnekkige vervuiling te verwijderen zodat je met polijsten/boenen/etc. niet iets scherps over je ruit ramt. ;)

1) Wassen.
2) Glasreiniger. (Dodo Juice - Clearly Menthol + Monello - Disco Duo pad)
3) Kleien. (Monello - Dolce Verde + Poorboys World - Spray&Wipe)
4) Polijsten. (Beetje polijstmiddel op handpadje kan al voldoende zijn, ook als testspot)
5) Ontvetten. (Kan je ook de Clearly Menthol voor gebruiken, indien nodig herhalen)

De binnenzijde kan je dan beter beoordelen als je de buitenzijde gedaan hebt. Waarschijnlijk is de binnenkant alleen toe aan reiniging.

De Glass Polish als polijstmiddel zal waarschijnlijk beter zijn ding doen, indien de ruit hierom vraagt.
 
Als je oom een machine heeft, dan heeft 'ie ook vast wel wat polijstmiddel staan, toch?
(Geen grove Commandant of andere bende) + (Let ook op wat voor een machine dit is; haakse slijper of een daadwerkelijke poetsmachine)

Zonder jezelf op kosten te jagen, kan je dat dus eerst op een stuk je proberen. Handmatig is ook gewoon mogelijk, op een padje of puntje van een doek. Als is het alleen maar om te checken of het iets voor je doet.


Voordat je iets volgas over je ruit gaat rammen, zou ik wel een klei gebruiken om hardnekkige vervuiling te verwijderen zodat je met polijsten/boenen/etc. niet iets scherps over je ruit ramt. ;)

1) Wassen.
2) Glasreiniger. (Dodo Juice - Clearly Menthol + Monello - Disco Duo pad)
3) Kleien. (Monello - Dolce Verde + Poorboys World - Spray&Wipe)
4) Polijsten. (Beetje polijstmiddel op handpadje kan al voldoende zijn, ook als testspot)
5) Ontvetten. (Kan je ook de Clearly Menthol voor gebruiken, indien nodig herhalen)

De binnenzijde kan je dan beter beoordelen als je de buitenzijde gedaan hebt. Waarschijnlijk is de binnenkant alleen toe aan reiniging.

De Glass Polish als polijstmiddel zal waarschijnlijk beter zijn ding doen, indien de ruit hierom vraagt.
Me oom heeft het polijst machine (geen haakse slijper, werkelijk een poetsmachine) maar geen polijstmiddel, heeft ie/vind ie niet meer.

Maar to sum it up:

Wassen
Nadien proper maken met een microvezel doek?
Glasreiniger er op
Nadien ook proper maken met een microvezel doek?
Kleien
Hierna weer proper maken met microvezel doek?
En dan polijsten

Sorry, maar ik ben best noob hierin. Bedankt voor je hulp zo ver! Ik ga de producten dan nog deze avond bestellen, heb jij zelf een voorkeur voor een glas polijst middel? Sonax wordt vaak genoemd hier, Glymm ook
 
1) Wassen.
2) Glasreiniger. (Dodo Juice - Clearly Menthol + Monello - Disco Duo pad)
3) Kleien. (Monello - Dolce Verde + Poorboys World - Spray&Wipe)
4) Polijsten. (Beetje polijstmiddel op handpadje kan al voldoende zijn, ook als testspot)
5) Ontvetten. (Kan je ook de Clearly Menthol voor gebruiken, indien nodig herhalen)

1) Wassen.
2) Drogen.
3) Glass reinigen en afnemen met een doek of papier.
... Resultaat checken. Mocht je totaal geen verbetering zien, dan doet een glasreiniger dus te weinig omdat de vervuiling/aanslag/whatever dus dieper in het glas zit of simpelweg hardnekkiger is.

4) Kleien.
5) Afnemen met doek en eventueel opnieuw glas reinigen.
... Resultaat checken.

6) Polijsten.
7) Residu met doek afnemen.
7) Ontvetten met schone doek om je resultaat te checken.



Ik denk dat je met beide polishes resultaat kan boeken, maar zie de Sonax wel vaker voorbij komen.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft glasspolishes zou ik de Sonax Glass nemen (als 2e de Ceriglass van jeweetwel), die is een stuk krachtiger dan de Autoglym Glass Polish. Nadeel is de prijs, Sonax is echt wel duur in vergelijking tot andere middelen.
 
Top! Thanks, haalt die ook de vettige waas weg? Want ik zie dat hij vooral geschikt is voor krassen etc, is het het beste met de hand dat middel aan te brengen, of met een polijst apparaat?
Ik had vlekkerigheid (aanslag?) op mijn voorruit :
-Poorboys prof polish gebruikt =verbetering maar niet perfect
-Autofinesse =idem
-Sonax glaspolish was voor mij de oplossing leverde een brandschone ruit op.
Verwacht niet dat een glaspolish krassen van ruiten gaat verwijderen Ik heb sterk mijn twijfels of dat gaat lukken .
 
hahahah, bedankt dat je eerste gedachte is dat ik er een goede reden voor zou hebben ipv meteen te denken wat een idioot ik ben hehehe. Nee, ik merk wel echt meteen verschil met de cleaner, geen piepen en klapperen meer maar we wat droog, tis het een of het ander denk ik, soms is iets gewoon op maar vaak zorgt vervuiling voor het oud/versleten lijken van de wisserbladen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en RoyR
Misschien is het een idee om even je woonplaats te vermelden, wellicht zit er een forum lid bij je in de buurt die je hier even bij wil helpen.
 
Zeg, Jhonny, ik zit niet vaak op het forum maar dit draadje heb ik net gelezen en ik zie dat je in de omgeving van Gent woont. Als je nog niets besteld hebt en nog heel even kan wachten, wacht dan nog heel even. Ik ben van bij mij in een dik half uur in Gent en ik heb voldoende materiaal om je voorruit op te poetsen. PM me, ik kan morgenavond langskomen.
 
Zeg, Jhonny, ik zit niet vaak op het forum maar dit draadje heb ik net gelezen en ik zie dat je in de omgeving van Gent woont. Als je nog niets besteld hebt en nog heel even kan wachten, wacht dan nog heel even. Ik ben van bij mij in een dik half uur in Gent en ik heb voldoende materiaal om je voorruit op te poetsen. PM me, ik kan morgenavond langskomen.
Kijk eens, nooit gedacht dit. Ik heb je een PM gestuurd!
 
  • Leuk
Reactions: RoCo