• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help deze CleanNoob met hologrammen

ricotik

Detailing rookie
10 mei 2018
6
2
Deurne (Noord-Brabant)
Beste Cleaners,

Ik ben nieuw op dit forum en ben een totale cleaning noob. Via wat research ben ik uiteindelijk bij dit forum terecht gekomen en heb ik inmiddals Spray & Wipe gekocht bij Carclean om te kijken of ik mijn hologrammen kon verwijderen. Helaas is me dit niet gelukt, vandaar dat ik op zoek ben naar een oplossing. Wellicht dat één van jullie mij kan helpen.

Auto: Peugeot 308 SW 2018 Black
Link naar de foto's: https://imgur.com/a/C9UX3QX
Het probleem:

Een nieuwe auto gekocht bij een erkende Peugeot dealer. Hartstikke mooi, strak in het lak, glansde van alle kanten. Ik heb er een anderhalf maand mee gereden en vond het toen wel tijd om hem te wassen. Van mijn collega's had ik vernomen dat er een goede wasstraat in de buurt zit waar ze je auto eerst handmatig afspoelen. Ik had me vorige auto's nog nooit door een wasstraat gereden dus ik dacht ik probeer het ook een keer :). Nadat ik me auto door de wasstraat had gereden en deze droog was zag ik in de zon aan beide kanten van mijn motorkap flinke hologrammen :worried:. Vanaf dat moment ben ik op internet gaan researchen en ben ik gaan begrijpen wat het mogelijk kan zijn. Ik twijfel nu alleen of ze komen door de wasstraat of dat de wax van de dealer eraf is gewassen en ze sinds dien zichtbaar zijn.

De hologrammen zijn echt super opvallend en naar mijn idee erg. Ik zie dat de wasstraat en mijn handmatig wrijven over de auto toen ik ze voor het eerst zag ook voor wat krasjes heeft gezorgd, ik zoek echter vooral een oplossing voor de hologrammen.
 
Ik begrijp dat ik polijsten etc. niet binnen enkele dagen kan leren. Ben wel van plan om hier ooit mee te beginnen. Mocht het zo zijn dat er niets anders op zit hoor ik graag waar ik terecht kan.
 
Laatst bewerkt:
Als ik je een tip mag geven:
Niet aan “symptoombestrijding” gaan doen, maar begin vanuit een plan.
Start met bijv. twee emmer methode qua wassen. Vervolgens kleien etc. Tuurlijk zijn holo’s niet fijn, maar nu vanalles ondernemen en kopen om van de hologrammen af te zijn en vervolgens weer door de wasstraat gaan, zou ik kwalificeren als ‘jammer van het besteedde geld’.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik ga absoluut niet meer door de wasstraat! Mijn registratie hier is 2-ledig; ik wil mijn hologrammen en swirls leren verwijderen (of laten verwijderen als dat te moeilijk is voor een beginner?) en daarnaast wil ik beginnen met het leren van veilig cleanen. Als ik deze 2 dingen onder de knie heb kan ik met polijsten / waxen beginnen, stap voor stap natuurlijk :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou een polijst middel kopen bij carclean en een hand polijst pad. En eerst ff met de hand aan de slag gaan. Dan hou je het qua prijs ook een beetje mooi.

Vervolgens weg blijven bij de wasstraat en via de 2 emmer methode gaan wassen

Bijvoorbeeld:
https://www.carclean.com/nl/easy-detailing-polishing-hand-pad-white.html

https://www.carclean.com/nl/raffini-mezzo-polish-250ml.html

Farson, bedankt voor de tip! Heb je de foto's van de hologrammen gezien toevallig? Is er een grote kans dat ik ze met dit middel eruit kan halen, het lijken me namelijk geen lichte hologrammen. Is deze combinatie trouwens hufter-proof? :laughing:
 
Met spray en wipe ga je heen hologrammen of krassen weghalen.

Dus, volgende keer eerst wat meer verdiepen in de producten voordat je besteld. Anders wordt t wel een hele dure "hobby"

De hologrammen ga je wel weg krijgen door te polijsten met een DA (DAP 900 V3 Bijvoorbeeld). Peugeot heeft een zachte lak, en is dus makkelijk te corrigeren.

Maar, verdiep je ook eens in de manier van wassen. Dus prewash, 2 emmer methode, washmitt, droogdoek.

Er zijn hier op het forum genoeg stappenplannen te vinden.

https://forum.carclean.com/index.php?forums/Handleidingen, Tutorials, Reviews en Tests.34/
 
Met een testspot weet je welke combo het beste werkt.
Die foto lijkt de motorkap, is de hele auto zo??

Ik zou, als hierboven aangegeven, eerst goed inlezen en sparen voor een (2de hands) dap.
Tussentijds met glaze en wax ‘verdoezelen’ en je doet het al een stuk beter dan een hoop anderen (die door de wasstraat racen).
 
Farson, bedankt voor de tip! Heb je de foto's van de hologrammen gezien toevallig? Is er een grote kans dat ik ze met dit middel eruit kan halen, het lijken me namelijk geen lichte hologrammen. Is deze combinatie trouwens hufter-proof? :laughing:

Een handpad en polijst midel is wel aardig hufterproof. Foto heb ik gezien maar het is altijd uitproberen welke combinatie het beste werkt, maar denk dat je met die combo wel redelijk in de richting zit. Ben het wel met de boys eens met een Dap gaat het wel wat makkelijker maar is wel gelijk een investering.

Ff inlezen op het forum over polijsten / YouTube helpt je op weg.

En mocht je live wat willen uitproberen in omgeving Flevoland ben je welkom.
 
En even voor jouw geruststelling; Hologrammen zijn hele lichte defecten. Handmatig met een handpadje + fijn polijstmiddel zal zéér waarschijnlijk al voldoende zijn. :D

Maar je zal merken dat als je de motorkap gedaan hebt, dat een machine toch wel donders makkelijk is. ;) Niet alleen om je hele auto strak te maken, maar ook om in de toekomst alles strak te houden zonder je lijf te slopen. :p
 
  • Leuk
Reactions: Farson