• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help mij mijn dap te rechtvaardigen.

practics

Detailing rookie
7 jul 2013
43
0
Ik zit te twijfelen om een Dap500 powerpack te bestellen, echter twijfel ik omdat ik me afvraag of het wel echt gaat brengen wat ik wil.

Ik heb een paar fotos genomen van de lak staat, ik kan geen was krassen ontdekken, wel andere krasjes/instapschades.

Nu heb ik wat kleur verschil tussen bumper en plaat delen, dit zou ik graag weer meer naar elkaar toe trekken (Weet dat het fabrieks af al verschil in zit, 100% correctie verwacht ik niet)
2i0c7k3.jpg



Deze mooie kras al met veel andere middelen geprobeerd met de hand, niks wil. Het beginstuk is vrij diep maar hoe verder naar rechts lijkt het minder.
2nve2ro.jpg


Hier het beginstuk
wrn8y8.jpg

Eindstuk:
122m0kj.jpg
Plaatje op full format anders word het onzichtbaar.)

En dit soort kleine krasjes:
2aimpv6.jpg



Totaalplaatje van de auto mits goed gewassen:

AOsmZUtl.jpg

nezrDvRl.jpg

Rnk44AFl.jpg

pm9upiul.jpg

9wPOBMol.jpg


Klikbaar.

Stappenplan:
Foamen
Wassen
Kleien
polijsten met hand met Chemical guys p40 polish+
Of met Dap500 starters pack, en volledige 3 stappen behandeling.
APC auto ontvetten/ gyeon 02m prep behandeling
Nanolex paint and alloy

Hier komt de twijfel, ik wil Nanolex paint and aloy aanbrengen.
Na het polijsten wil ik de auto dan afnemen met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
Maar ik zat te denken dat ik het misschien beter met Gyeon - Q2M Prep - 500ml kan doen.

Daarnaast over de nanolex een wax heen gooien? Of gewoon lekker de winter door met nanolex washcoat/Reactivating shampoo als onderhoud?
En is mijn NXT 2.0 wax eventueel geschikt? Of wat word aangeraden?


Samenvatting: Ben al heel ver, maar zoek nu net dat extra stapje, ligt het antwoord bij een dap? Of mis ik iets?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een DAP gaat kopen zou ik met deze lak geen DAP500 maar een DAP900 kopen omdat die net even wat makkelijker met een hardere lak overweg kan.
Nog wel even een kleine opmerking : alhoewel APC ook ontvet is het geen ontvetter voor de lak. APC bevat nog zoveel meer ingrediënten dat het verre van schoon is. Het gebruik van APC op je lak kan tot hele nare gevolgen leiden, wees daar dus voorzichtig mee.


Om de lak te ontvetten voor het aanbrengen van een wax gebruik je een product zoals Eraser (nu in de aanbieding) of Monello Spruzzo.
 
+1 voor een 900. Heb zelf ook g=harde lak en ben blij met de extra power. En van een aanschaf ga je beslist geen spijt krijgen. Resultaat wordt altijd veel mooiere dan met het handje.
 
Juffer1;341883 zei:
Als je een DAP gaat kopen zou ik met deze lak geen DAP500 maar een DAP900 kopen omdat die net even wat makkelijker met een hardere lak overweg kan.

Even een extra uitleg voor de TS: VAG-auto's, dus VW, Audi, SEAT, Skoda e.d, staan er om bekend dat 95% v.d. lakken hard tot knetterhard zijn. ;) Wat inhoudt dat ze in dat geval lastig te bewerken zijn.
Dan brengt een DAP900 je net wat meer vermogen wat je bij een 500 te kort zou kunnen komen.

Ik zou inderdaad een DAP aanschaffen. Een testspot moet het uitwijzen, maar als je lak zo knetterhard is, is het geen pretje om deze handmatig te moeten doen.
 
Dus dan zou ik met dit setje https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Starterskit_Lite_Edition_101803 aan de slag kunnen of mis ik dan echt de Monello Raffini Veloce - Compound?

De dap500 powerpack levert naar mij inziens veel voor zijn geld, bij de dap900 ontbreekt dat een beetje omdat daar de starters power kit niet leverbaar is. (en los het wel redelijk duur geintje word)

Maar goed heb 3 seat's bij de deur staan, en aankomende auto's zullen ongetwijfeld VAG auto's zijn. Maar zoek eigenlijk een leuke middenweg.
 
Mezzo + oranje is een aardig heftige combi. Je zou inderdaad nog kunnen overwegen om Veloce + een woolpad aan te schaffen, dan kom je zéker uit de voeten.

Maar voor alles geld: Als je begint met polijsten, maak eerst een testspot. Niet zomaar gelijk beginnen met het heftigste van het heftigste. ;)
 
Dan ga ik gewoon voor de lite dap900 pakket, en probeer ik het gewoon. Geen idee wat ik kan verwachten. Heb wel goed video's gekeken van hoe het moet.
Leuke is alleen dat ze voor testspot altijd makkelijke lak pakken (Zwart/rood) En nooit een lichte kleur auto, lichte swirls/waskrassen zijn zo goed als onzichtbaar.
Kan ik dan het beste een test spot maken op een plaats waar ik de lichte krasjes wel kan zien? Is er ergens en filmpje/foto's te zien waar ze laten zien hoe je het kunt zien op een licht kleurige lak?
 
Even kleine aanvullen op post hier boven.

Grootste gedeelte van mij lak ziet er dus zo uit.

AN0urxml.jpg

ZlcBkJVl.jpg

En hoe ik ook probeer ik zie verder niks.

Echter op de deur bestuurder zie je wel wat.

Fx5bLWDl.jpg

RcBA94El.jpg



Lijkt me dus beste om op dat stuk test spot te maken? aangezien de naad van voor en achter deur daar niet ver uit elkaar liggen.
 
Nog wel een waarschuwing voordat het een teleurstelling word kleurverschil trekt nooit bij bij metallic lakken omdat daar blanke lak op zit. Je polijst dus de blanke lak en niet de kleurlak.
 
practics;341936 zei:
Dan ga ik gewoon voor de lite dap900 pakket, en probeer ik het gewoon. Geen idee wat ik kan verwachten. Heb wel goed video's gekeken van hoe het moet.
Leuke is alleen dat ze voor testspot altijd makkelijke lak pakken (Zwart/rood) En nooit een lichte kleur auto, lichte swirls/waskrassen zijn zo goed als onzichtbaar.
Kan ik dan het beste een test spot maken op een plaats waar ik de lichte krasjes wel kan zien? Is er ergens en filmpje/foto's te zien waar ze laten zien hoe je het kunt zien op een licht kleurige lak?

Maak het jezelf niet te moeilijk. ;) Je kunt ook overwegen om de plekken waar wel wat krassen zitten wat zwaarder aan te pakken (dus met andere pad en polijstmiddel) dan de plekken waar geen swirls/krassen zitten.
Dat je bijvoorbeeld de plekken van de krassen met Oranje/Mezzo of Woolpad/Veloce aanpakt en de lichtere krassen met de groene of witte pad met Finale. Let er wel op dat je de zwaarder behandelde plekken ook finisht!

Er zit eigenlijk geen verschil tussen het polijsten van een lichte kleur auto of donkere kleur. Alleen zijn op de lichte kleuren de defecten lastiger te zien, maar dat heb je zelf al ondervonden. :-b
 
Je kan ook vooruitdenken! Misschien heb je de extra power van de 900 nu niet nodig maar later wel! of heb je over een jaar een andere wagen waarbij je de power zou missen als je nu een 500 koopt!

Hoe dan ook je moet zelf beslissen! Ik koop zelf graag het betere van de twee indien het te betalen is ;) volgens mij is het prijs verschil niet bijster groot tussen beide producten!

Succes met kiezen..
 
Heb er nog goed over na gedacht en tot deze lijst gekomen en besteld:

100587 3M - 3434 afplaktape - 19mm breed 1 € 3,49 € 3,49
101875 Monello - Raffini Polish v2 Kit 1 € 57,99 € 57,99
102218 Polishing Power - DAP900 V2 D/A (Dual Action) Polijstmachine - 220volt 1 € 155,00 € 155,00
102527 Dodo Juice - Black Fin Finishing Pad 150mm 1 € 11,99 € 11,99
102528 Dodo Juice - Blue Fin Light Polishing Pad 150mm 1 € 11,99 € 11,99
102529 Dodo Juice - Green Fin Heavy Polishing Pad 150mm 1 € 11,99 € 11,99
102530 Dodo Juice - Orange Fin Cutting Pad 150mm 1 € 11,99 € 11,99
102604 Gyeon - Q2M Prep - 500ml 1 € 11,99 € 11,99

Ergens achter in de week zou ik wel het resultaat posten :)
Iedereen bedankt voor het mee denken.
 
Ziet er goed uit. Ben benieuwd naar het behaalde resultaat tzt.