• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Help? Welke pad met welk middel?

Dagobert Duck

Detailing rookie
6 jul 2016
10
2
Ik kom er even niet meer uit, maybe you can help me?

Op de carclean site staat hetgeenvolgende:
Yellow pad - Veloce
Orange pad - Mezzo
White pad - Finale
Black pad - glaze/wax/sealant

Nu lees ik op fora hetgeenvolgende:
White pad - Mezzo (ipv Finale)
Black pad - Finale/glaze/wax/sealant

Welke regel geld nou voor het beste resultaat in zo min mogelijk arbeid? Graag zou ik een duidelijke uitleg zien, in tegenstelling tot wat ik nu veel lees zijn vooral meningen en weinig feiten.
Bijv. het verschil tussen eindigen met White pad - Finale en Black pad - Finale?

Nog een ander vraagske: Is voor het beste resultaat ALTIJD afwerken van Veloce -> Mezzo -> Finale nodig? Of kan men ook indien de juiste pad keuze van Veloce naar Finale?

10522667_767599739979838_671746694656924275_o.webp

Dag Dagobert, je moet niet altijd van Veloce naar Finale met Mezzo als tussenstap. Ik veronderstel dat dit allemaal wat van de lak afhangt. Laatste keer Veloce en Scholl S3 gebruikt om dan meteen the finishen met Finale

Beste Dagobert,

Kalmeer, rustig en haal diep adem.
Het is niet moeilijk want er is bijna geen verkeerd gaan. Daarom zie je ook de verschillen.

Ten eerste het beste resultaat en zo min mogelijk werk gaan niet samen... Het beste is gewoonweg meer werk.

Ikzelf werk als volgt en nogmaals er is niet echt verkeerd dus daarom ook altijd anders met een ander.

Veloce op Paarse Wool Pad (heavy cutting)
Veloce op Oranje Pad (light cutting)
Mezzo op Groene Pad (heavy polishing)
Finale op Witte Pad (polishing)

Monello heeft een afbrekende korrel waardoor je kunt doorwerken met een product tot het glad is. Sommige finishen met Veloce of Mezzo maar persoonlijk maakt Finale het af. Dit is iets wat je zelf zult moeten uitvinden of het voor jouw ook zo is.

Ook is het zo dat elke auto anders is, hardere lakken, zachtere lakken, misschien wel overgespoten delen waardoor je die delen anders moet aanpakken..... Een te lichte combinatie haalt geen krassen weg, een te zware combinatie kan krassen veroorzaken....

Polijsttabel Monello.webp

Grofweg kun je als basis het volgende aanhouden;

Polijstmiddel; van grof --> licht; Veloce --> Mezzo --> Finale
foampads; van hard --> zacht; Geel --> Oranje --> Wit --> *Zwart / Rood

(*géén cutting factor)

Je lichte combi is dus; Finale --> Wit
Je middel combi is dus; Mezzo --> Oranje
Je grofste combi is dus; Veloce --> Geel

Een testspot maken met Finale --> Wit zal in vrijwel alle gevallen te mild zijn, maar bij een hele zachte lak misschien al genoeg.
Je zou dus met deze combi een testspot kunnen maken en checken of dit genoeg is.

Zo niet...? Dan schaal je op naar Mezzo --> Oranje.

Enzovoorts...

Tussen de 3 bovenstaande stappen kun je ook nog stappen maken. Dit zal in mijn ervaring nooit nodig zijn, maar toch;

Veloce --> Geel is toch té grof, dan zou je logischerwijs de combi daaronder pakken; Mezzo --> Oranje.
Duurt het met deze combi toch eigenlijk ook wel erg lang, dan kan je ''een halve stap omhoog''.
Dit zou kan kunnen met Veloce --> Oranje... of ... Mezzo --> Geel.

Mar, nogmaals, de basis zoals eerder aangegeven, daar ben ik nog nooit vanaf geweken.

Greetz

Nu en vraagske:
Wat is het werkelijk verschil tussen Finale op Wit en Finale op Zwart, bovenstaande tekening praat men van 1 slijpgraad, maar wat is het werkelijk verschil?
Wat is het voordeel van eindigen met Finale op Zwart in plaats van eindigen met Finale op Wit? De pad is wellicht iets fijner, maar hoe uit zich dit in praktijk? Is dit verschil voor ne beginner überhaupt te zien?

Nu en vraagske:
Wat is het werkelijk verschil tussen Finale op Wit en Finale op Zwart, bovenstaande tekening praat men van 1 slijpgraad, maar wat is het werkelijk verschil?
Wat is het voordeel van eindigen met Finale op Zwart in plaats van eindigen met Finale op Wit? De pad is wellicht iets fijner, maar hoe uit zich dit in praktijk? Is dit verschil voor ne beginner überhaupt te zien?

Daar kom je achter in de praktijk..., omdat elke lak (zacht, normaal, hard, keihard) verschillend is.

Of een beginner het ziet of niet is meer of je een perfectionist bent of niet.
Ik snap dat de slijpgraad jouw niks zegt maar zoals Marcel al zegt, proberen.