• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het maken van een testspot voor de polijstbeurt, hoe?

Tim!

Detailing rookie
10 apr 2012
373
0
Hallo fanatieke detailers,

ik ben al een tijdje behoorlijk aan het detailen geslagen en probeer vanalles op mijn auto (lease dus soort van veilig :-" ). Nu ben ik dus ook in het wilde weg gaan wetsanden (dit experiment heb ik al eens gepost) en polijsten met een rotary en de gehele Monello lijn (Inizio op een schaap naar Mezzo op wit en finale op zwart). Dit heeft eigenlijk heel erg goed uitgepakt (ben uiteraard wel heel rustig en voorzichtig te werk gegaan), maar waarschijnlijk was dit stappenplan ook echt overdone voor veel plekken op de auto.

Ik wil mijn hobby eigenlijk ook gaan uitbreiden naar andere auto's, echter moet ik hier iets voorzichtiger mee van start gaan uiteraard. Maximaal resultaat met zo min mogelijk lak weg polijsten.

Wat ik graag zou willen leren is hoe ik een goede (en veilige) testspot kan maken voordat ik de gehele auto onder handen neem.

Uitgangspunt is uiteraard wel dat de auto goed gewassen, gekleid, ontvet en waar nodig afgeplakt is.

Ik heb voor de stap polijsten:

Een rotary machine

Pads:
- Monello - Foamed Wool 5.5 inch Cutting Pad
- Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Orange Light Cutting Pad
- Monello - SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad
- Monello - SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad

Polish:
- Monello - Raffini Inizio Forza Compound - 500ml - Cut 6/5 Gloss 2.5/5
- Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5

Waar mee te beginnen, en waar op de auto? Wanneer een 2e hit proberen of een stapje hoger? Indien een stapje hoger, ook op een nieuwe plek beginnen?

Alvast bedankt voor jullie wijze raad!
 
Denk dat (zelfs) een testspot afhankelijk is van de staat van de lak. Net zo lastig als in één keer de juiste combinatie vinden, lijkt mij een kwestie van ervaring en goed gokken. Zelf zou ik zeggen begin met een licht combinatie, bijvoorbeeld de witte pad met Mezzo. Mocht dit niet werken kun je opschalen naar oranje met Mezzo / oranje met Forza etc. Werkt het te gemakkelijk kun je naar beneden, wit en Finale. Werkt het prima, zo laten. Toch een kwestie van proberen want wellicht is de motorkap er erger aan toe dan het dak o.i.d., dan zul je toch verschillende combinaties nodig hebben of meerdere hits.
 
Goede testsot : bekijk ff heel de auto en probeer een combinatie aan bvb een naad.

Zo kan je ff de naad (breed genoeg) afplakken en na "testen" het verschil zien met het origineel.Aan de andere kant niets afplakken , je zal zelf wel weten hoever je gaat met de machine (+- 40 cm bvb )

Is het niet voldoende : opschalen en doe hetzelfde aan de andere kant van de auto (nieuwe plek dus) , zo ben je zeker of het voldoende zal zijn omdat er niet al een deel gepolijst is (met die te lichte combinatie...)

@rotary : ik wil je niet op kosten jagen , maar ben je zeker dat je kan eindigen met die rotary ? Zelfs de meest ervaren detailers hier op het forum gebruiken meestal een DAP om te eindigen...wat niet wil zeggen dat jij het niet kan hé :weetniet
( om hologrammen te mijden)

Iig als je eindigt met de rotary : zeker niet te hoge toeren en niet als een gek over de lak heenraggen helpt al veel .

Zoals aangegeven : begin met bvb wit+mezzo , indien niet genoeg correctie : oranje + mezzo.
In een erger geval kan je de forza gebruiken , maar dat spettert/stoft als een gek. Dan doe ik liever 2 keer mezzo , omdat je na de forza toch ook moet afbouwen naar mezzo...

Suc6!
 
Tim66 zei:
Ik wil mijn hobby eigenlijk ook gaan uitbreiden naar andere auto's

Tim66 zei:
Waar mee te beginnen

Met stip op 1 : Aanschaf van een lakdiktemeter.

Als je met auto's van derden aan de slag gaat (en dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat je dit niet bedrijfstechnisch gaat doen) dan is een lakdikte meter echt een must : zeker als je ook met een rotary aan de slag gaat.
Het gaat maar 1x goed fout en dan zou je willen dat je de helft had uitgegeven voor zo'n apparaat.

Afplakken van een deel zou ik absoluut afraden. Er zijn al tig topics geopend waarin de gevaren hiervan worden uitgelegd.

Ik weet niet of je ook al een DAP clinic hebt gevolgd ? Daar wordt namelijk uitgelegd hoe je vooraf bij het zien van de "imperfecties" al kan bepalen met welk polijstmiddel je zou kunnen starten.
Zoals IbizaSigno ook al aangaf speelt ervaring met gewoon weg proberen (dat is wat anders als gokken) ook een rol.
 
@Juffer Kun jij aangeven wat jij bedoeld met de gevaren van afplakken? Zelf denk ik dat de topic starter (Tim) het afplakken van de rubbers,trims bedoeld en dat zal toch geen gevaren opleveren?
 
Wat ik niet snap, je bent een redelijk "groentje" op het gebied van detailen (te zien aan je aanmelddatum, maar dat zegt niets over je poetsverleden....), je hebt een keer gewetsand op een auto en je wilt nu al voor derden auto's gaan doen?
Ik blijf me verbazen over sommige mensen. Ze melden zich aan, weten bij wijze van spreken niet eens hoe ze fatsoenlijk een auto moeten wassen en een week later voelen ze zich een 'detailgod' en doen zich voor alsof ze álles al weten en onder de knie hebben :weetniet

Wat mij de wenkbrauwen doet fronzen, is je vraag over de testspot.

Een die-hard detailer met zeer veel verstand van detailen zoals Dibbuz, Havanna, Rodders enz. (ik noem mezelf een vergevorderde detailer ;) ) weet namelijk wel hoe een testspot gemaakt zou moeten worden en waarmee. Vaak wordt begonnen met een gemiddelde combinatie zoals een witte pad en Mezzo. Als dit niet voldoende is, kun je opschalen naar iets grovers zoals een oranje pad en Mezzo, witte pad en Inizio, oranje pad en Inizio enz.
Vergeet niet dat de rotary een snellere machine is dan de DAP, je zou bij wijze van spreken met een fijnere combinatie een hogere afnamevermogen hebben dan een grovere combinatie op de DAP.

En wat GSM ook al aangaf, kun je overweg met een rotary? Zelfs ik als vergevorderde detailer vindt het verdraaid lastig om hologramvrij te finishen, en ik loop toch al wat jaartjes mee in het detailingwereldje. :grinning:
Indien het budget het toelaat, dan kan ik toch van harte een DAPje aanraden voor de finishing touch.

Wat Dibbuz mij ooit vertelde en mijn vermoeden deed bevestigen, niet meer met een tapelijntje een 50/50 maken zoals te lezen in de link:
How to: een veilige 50/50 maken.
 
Ik ben blij om dit te lezen, nicknameless.
Als "groentje" lees ik dit forum zo ongeveer van begin tot eind en probeer zoveel mogelijk informatie te onthouden.
En dan lees ik verhalen van "mede-groentjes" (ook op andere fora overigens) die van alles en nog wat kopen en van plan zijn en ook doen, en dan denk ik: wtf... ben ik dan zo dom?? (of netter: ben ik dan zo voorzichtig?)

Ik wil ook enorm veel en liefst enorm snel (om te beginnen een fantastische wetlook op m'n zwarte Focus) maar ik probeer dat wel een beetje op te bouwen. Al merk ik wel dat het heel verslavend is om heel veel heel mooie spullen aan te schaffen.... :) ... Die DAP gaat er vast wel komen (ik moet eerst het thuisfront nog wat bewerken, alles bij elkaar kost 't toch nog wel wat namelijk), maar voorlopig doe ik het maar gewoon met de hand en moet ik maar tevreden zijn met wat ik op die manier bereik.
 
Shaminoo zei:
en dan denk ik: wtf... ben ik dan zo voorzichtig ?

Ik ben in Oktober 2010 mij pas echt gaan verdiepen in het detailen en ben net als jou ook erg voorzichtig gestart.
SSR1 met een witte pad was toen al heel wat, daarvandaan overgestapt naar een oranje pad met SSR2.5... dat was voor mij toen echt al een reuze stap want dat was toch wel serieuze sh*t !

Inmiddels ben ik bijna 2 jaar verder en in het bezit van 3 DAP's & een rotary. Gelukkig ben ik in de postitie geweest om veel te mogen oefenen op auto's van derden wat me heel erg veel heeft geleerd, al is dat in het begin ook niet altijd even sucsesvol geweest :roll

Moraal van het verhaal : blijf veel lezen maar ook vooral doen ! Zolang je je gezonde verstand blijft gebruiken en weet waar je mee bezig bent en wat een stap die je gaat doen als gevolg zou kunnen hebben dan kan er bar weinig mis gaan, zeker met een DAP.


Waar ik dan wel mijn vraagtekens bijzet is het wetsand verhaal wat meer en meer op een hype begint te lijken. Steeds meer en meer lees ik verslagen waarin staat : heb even dit gewetsand en dat even weggeschuurd waardoor het lijkt dat je dat "even" doet.
Wij hebben als vriendengroep een auto compleet kaal geschuurd onder het toeziend oog van een spuiter waarna de auto opnieuw is gespoten. Ik kan je wel vertellen dat er echt verschil zit tussen schuren en schuren en dat daar echt wel iets meer bij komt kijken dan wat ik zo in de verslagen lees.
 
Juffer1 zei:
Zoals IbizaSigno ook al aangaf speelt ervaring met gewoon weg proberen (dat is wat anders als gokken) ook een rol.

Bedankt voor de correctie, het is inderdaad een kwestie van proberen en niet gokken.

Juffer1 zei:
Gelukkig ben ik in de postitie geweest om veel te mogen oefenen op auto's van derden wat me heel erg veel heeft geleerd, al is dat in het begin ook niet altijd even sucsesvol geweest. Moraal van het verhaal : blijf veel lezen maar ook vooral doen! Zolang je je gezonde verstand blijft gebruiken en weet waar je mee bezig bent en wat een stap die je gaat doen als gevolg zou kunnen hebben dan kan er bar weinig mis gaan, zeker met een DAP.

Er is een verschil in 'oefenen op auto's van derden' en denken dat je een 'detailgod' bent. Net als Juffer1 heb ik het geluk gehad om ervaring op te doen op auto's van anderen, die het resultaat al enorm mooi vinden. De staat van de lak wordt er immers nooit minder van, als je een beetje voorzichtig bent en je verstand gebruikt. Sinds kort heb ik de DAP900, een heel klein beetje ervaring en kennis hopelijk veel opgedaan hier op het forum. Als beginnend detailer blijft het een kwestie van oefenen, lezen, vragen, oefenen, lezen, uitproberen, testen, vragen, oefenen etc.
Ik hoop zo duidelijk te hebben gemaakt dat ik denk dat detailen een hobby/vak is waarin je behalve theoretische kennis ook ongelofelijk veel praktijkervaring op moet doen. :)
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties, staat alweer een hoop goede raad tussen.

Ik zal voor de geïnteresseerde mijzelf nog wat verder introduceren. Ik ben altijd al een autogek geweest met een poetstik, alleen altijd met basis materialen (lees: een emmer met water, spons en zeem). Nu ben ik al ruim een jaar op dit forum informatie bijeen aan het verzamelen en verhalen en tips voor mezelf goed op een rijtje aan het zetten. Begin dit jaar ben ik pas echt begonnen met aanschaffen van goede materialen en ben nu zo'n 500euro verder en nog zeker niet klaar. Ik blijf het ontzettend leuk en interessant vinden.

Nu lees ik wat frustraties over een newbie, zijnde ik, die direct denkt dat hij alles kan. Ik kan me de reactie enigszins voorstellen, alleen ben ik nou eenmaal iemand die ergens zijn pijlen op richt, er de tijd voor neemt om zich erin te verdiepen (nu al zo'n jaartje) en vervolgens de grote stap zet, materiaal aanschaft en aan de slag gaat. Iedereen is een keer een newbie geweest, en zal toch echt een keer de stap moeten zetten als hij verder wil (de een zet de stap wat snellen dan de ander). Nu denk ik zeker niet dat ik alles maar meteen kan, ik geloof echt dat er een bepaald gevoel met ontstaan, maar dit gevoel kan er alleen maar komen door het te proberen en nog eens te proberen (en ik durf best te zeggen dat ik het gevoel heb dat ik er best aanleg voor heb). Nu heb ik ook al vaker aangehaald dat ik een leaseauto heb (die er ook nog eens bijna uit gaat) en dit voor mij echt een veilige haven is om lekker van alles op te proberen, zodat ik de gevaren ken voor als ik andere mensen blij wil gaan maken met een blinkende bolide (ik weet bijvoorbeeld al dat ik de rotary niet te lang op één plek moet houden, behalve als je een golvende lak wil :|~* ). Ik doe het volgens sommige dus misschien wat snel, maar zeker met gezond verstand en met veel informatie en ervaringen van andere forum gebruikers.

Dus ik hoop dat jullie nu een beter idee hebben van mijn intenties.

Patrick, je hebt gelijk over de rotary, ik heb hem nog steeds niet helemaal onder de knie (hij is snel erg "nerveus" ). Echter na veel oefenen zit er al 100% verbetering in. Maar uiteindelijk zal die DAP er ook zeer zeker komen.
 
:party: Als je die rotary maar lang genoeg op één plek houdt dan heb je volgens mij ook geen golvende lak meer hoor... :-"

Wat mij opvalt, als mede-newbie die nog nooit een DAP heeft aangeraakt en nog helemaal niet droomt van een rotary behalve tijdens een nachtmerrie, is dat je voor mijn gevoel nog best veel "basis-vragen" stelt (wat alleen maar goed is) maar wel met een rotary gaat werken (iets waar de doorgewinterde detailer toch altijd redelijk voorzichtig mee werkt).

Wat ik inmiddels wel weet (na vier weken heel veel topics op diverse detail-fora doorgelezen te hebben) is dat er niet een standaard-pakket is dat voor iedere auto altijd geldt. Op de ene auto moet je met grof geschut beginnen terwijl je bij een andere auto genoeg hebt aan het lichtste werk. Ook het weer kan van invloed zijn zodat je op dag 1 met grof geschut moet werken terwijl je op dag 2 aan wat minder grof geschut voldoende hebt. En volgens mij is ook de staat van de lak (met eventueel overgespoten plaatdelen) niet onbelangrijk. En met welk merk ga je werken, want ook daar zitten weer verschillen tussen.

Ik geloof direct dat je al veel ervaring hebt in allerhande manieren van detailen. En als je met de rotary wilt werken dan zul je toch ooit eens die eerste keer die rotary op je lak moeten zetten (alleen niet te lang op je lak houden.....). En dat geldt natuurlijk ook voor alle andere nieuwe manieren van werken.... Je moest mijn buurman eens zien kijken toen ik twee weken geleden voor het eerst m'n auto aan het kleien was :D

Maar toen ik jouw openingstopic las had ik wel het gevoel dat je je toch nog niet genoeg ingelezen had.
Je hebt wel overigens gelijk: geen beter oefenobject dan een lease-auto die toch snel ingeleverd gaat worden! ]d~^
 
Tim66 zei:
Nu heb ik ook al vaker aangehaald dat ik een leaseauto heb (die er ook nog eens bijna uit gaat) en dit voor mij echt een veilige haven is om lekker van alles op te proberen, zodat ik de gevaren ken voor als ik andere mensen blij wil gaan maken met een blinkende bolide

Hier wil ik even op in haken. Dat je vrij kunt oefenen op een lease auto klinkt leuk maar er zit wel een vrij forse kanttekening aan.
De lease maatschappij verlangt namelijk dat jij als een goed huisvader met de auto omgaat en er voor zorgt. Dit houdt concreet in dat er eisen zijn gesteld aan de grote en de hoeveelheid beschadigingen die op het voertuig aanwezig zijn wanneer jij de auto inlevert.

Stel dat jij straks onverhoopt toch iets verkeerd doet en er beschadigd toch een stuk lakwerk, of in jou geval had het wetsanden verkeerd uitgepakt... de auto was dan naar de schadehersteller gegaan die met een expert gaat kijken wat daar de oorzaak van is of kan zijn geweest. In het geval van wetsanden of verbrande lak door de rotary is die diagnose vrij snel te stellen.
De lease maatschappij laat dit herstellen maar gaat dit dan wel doorberekenen aan de huurder (jou werkgever). Ik weet niet hoe goed jij met je werkgever kan maar ik schat zo in dat hij die kosten niet zelf gaat betalen.

Ander puntje is dat je nu op een Ford lak redelijk wat ervaring hebt kunnen opdoen, maar de lak van een BMW of een Renault is daar absoluut niet mee te vergelijken en een heel ander verhaal.
 
Ik denk dat ik toch even mijn verhaal een beetje moet nuanceren. Ik krijg toch het gevoel dat iedereen denk dat ik al als een idioot met de rotary aan de slag ben gegaan.

Wat ik heb gedaan tot nu toe. Ik mijn wetsandexperiment haal ik aan dat ik diepe krassen had aan mijn deur (5 x 5 cm). Deze schade zou in eerste instantie door middel van spotrepair worden hersteld, kosten 75euro en zou mijn werkgever betalen. Dit alles was in de tijd dat ik net allerlei materialen had aangeschaft en leek voor mij een mooie situatie om het te proberen. Op deze plek heb ik vervolgens met grof geschut uitgepakt en is alles zeer mooi geworden. Spotrepair is hierna ook niet meer uitgevoerd. Op een andere kras op de achterbumper ben ik ook met de inizio op wol aan de slag gegaan (zonder wetsand) en dit resulteerde erin dat de kras weg was, maar op een hoek/buigpunt van de bumper (ja, ik weet het, hier is de lak meestal dunner) voelde ik een lichte golf (op 30cm afstand niet te zien). Vandaar dat ik deze combinatie ook heel snel achter in de kast heb gezet.

Daarna heb ik veel geoefend met de rotary op een witte pad met mezzo en de zwarte pad met finale (lage toeren) om de machine goed te leren kennen (op meerdere auto's). Veel swirls heb ik hiermee ook niet eruit gekregen, maar ik ben ik (nog) niet verder gegaan om deze alsnog eruit te krijgen, aangezien ik vind dat ik daar nog niet klaar voor was. Dit resulteert in dit topic, net omdat ik het allemaal op safe wil aanpakken, maar het wel wil gaan doen!

De vraag waar nu goed op te letten bij een testspot (ook voor andere lakken in de toekomst). De stappen zijn mij duidelijk, dat je in de lage middenmoot moet beginnen en waar nodig een 2e hit of opschalen. Maar moeten de swirls dan verbeterd zijn, weg zijn, als je geen verschil ziet een 2e hit of een stapje hoger. Bij mij is het nog wat moeilijk inschatten hoeveel resultaat je wilt behalen met één hit, twee hits (en hoe snel je dus moet opschalen, aangezien je dit zo lang mogelijk wilt vermijden).

Dit is dus precies de ervaring die je moet hebben en die ik nog moet opbouwen, vandaar dit topic waarin ik hoop de juiste tips van de ervaren personen te krijgen.

Juffer: Ik ben het helemaal met je eens, ik schreeuw het misschien ook wat hard en veel van de daken, maar het is niet zo dat ik als een malle tekeer ga, maar je probeert het toch net even iets sneller dan als het je eigen auto is. En ik realiseer me maar al te goed als ik schuldig ben voor gemaakte schade (op welke manier dan ook), krijg ik een rekening van 50euro eigen risico (simpelweg contractueel met leasemaatschappij vastgelegd).
 
Tim66 zei:
Ik krijg toch het gevoel dat iedereen denk dat ik al als een idioot met de rotary aan de slag ben gegaan

Ik denk helemaal niet dat je als een idioot aan de slag gaat , ik gaf enkel die tip. Ik vond het resultaat trouwens goed meevallen ivm die reparatie en het wetsanden.



Misschien is het interessant om ff wat verder te zoeken naar andere en betere polijstprodukten (polish en pads) , dan heb je uiteindelijk geen rotary meer nodig en kan je wat geruster die moeilijkere stukken bewerken... met een DA-machine...
zo ben je zeker dat je geen hologrammen-auto hebt . (zeker op zwart is het moeilijker eindigen met een rotary )

Maar als jij de rotary goed vind : prima !
 
Ik denk dat wij vooral verbaasd zijn over jou volgorde

Normaal start je (als je machinaal bezig gaat) met een DAP en oefen je allereerst met het maken van een testspot

Daarna ga je , als je na veel oefenen en ervaring op doen nog niet helemaal tevreden bent met het resultaat, over op een rotery en in het uiterste geval naar wetsanden

Jij start, na een jaar inlezen, met rotery en wetsanden...
en wil daarna pas weten hoe je een testspot moet maken...

Ik ben dan ook erg benieuwd naar jou reden om met de 'moeilijkste/meest risico volle stappen' te beginnen
en dan later waarschijnlijk nog eens de 'fool-proof' machine aaan te schaffen