• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

@Cordoba het lichte interieur trok mij zo aan in Het Zonnetje, naast zijn zonnige kleur. Veel dashboards vind ik zo donker.

Ik heb het denk ik niet eerder gepost. Het dashboard is zelfs een wittint, ik zou het offwhite noemen. Ik heb ook weleens Mii’s gezien met een zilvergrijs interieur, het dashboard althans.

Of doelde je op de bekleding?
 
  • Leuk
Reacties: Cordoba
@Ester Ik bedoelde dus niet de bekleding maar het onderste deel van het dash.

Bij de hele VAG-groep kom je dat Perlgrau in het interieur tegen en al decennia lang. Dat Perlgrau kom je tegen bij sommige dashboards, bekleding van raamstijlen, zonnekleppen, interieurlampen, zonnebrilhouders, soms harde kunststofdelen van de stoel. Bepaalde jaren en modellen zie je ook nog zandbeige, en in het interieur zie je inderdaad soms iets wat lijkt op geborsteld RVS. (Bij mijn vorige auto heb ik o.a. extra interieurlampjes toegevoegd, vandaar dat ik het weet)

@RoyR Maar Tim heeft geen krullen. :cool:
 
  • Leuk
Reacties: Het Zonnetje
Haha nee Tim heeft geen krullen en ik kon hem ook niet overhalen om de pruik op te zetten. (helaas ;) )

Hmm interessant van het Perlgrau. Oh het onderste deel van het dash. Ja dat zou ik inderdaad ook omschrijven als grijs. Het bovenste deel is bij mij witachtig. Ik heb ook weleens gezien dat dat zilvergrijs is. Of bij de Mii for Cosmopolitan is het zelfs paars (dat hoeft voor mij niet zo).

Dat zandbeige denk ik me ook wel te herinneren uit onze Lada van heel vroeger (40 jaar terug) maar misschien heb ik dat er zelf bij bedacht.
 
Het lijkt inderdaad witachtig (net als het hemeltje in de meeste VAG-auto's) maar de Duitsers noemen het Perlgrau, en aangezien onderdelen zoals interieurverlichting vaak gedeeld worden door verschillende merken en modellen binnen de VAG-groep is dat dus allemaal hetzelfde.
 
  • Leuk
Reacties: Het Zonnetje
Situatie:
Ik kom op zaterdagochtend aan bij Het Zonnetje, om op weg te gaan naar Den Haag (mooiste stad achter de duinen).
Zonder bril op: ‘Hmm, de auto is wat vies’.
Bril op gezet.
Met bril op: ‘oh JEMIG de auto is echt enorm vies!!!’

(*** error in het hoofd ***)

IMG_6156.webp
IMG_6153.webp
IMG_6154.webp


Zo kon ik natuurlijk niet de weg op. Maar ik moest wel, naar de wasbox. Den Haag moest even wachten. Omdat ik ook niks zag door mijn voorruit, even de ruitenwissers gebruikt.
Prachtig contrast.

IMG_6152.webp


Even afgespoten en daarna kwam ik met een redelijk schoon Zonnetje aan in Den Haag.
Rust wedergekeerd. Binnenkort weer even een wasje :sun:

IMG_6205.webp
 
Ik doe er eerst water eroverheen met een spons goed nat. En ik heb altijd een fles water en een doek achterin liggen.
Met de ruitenwisser is het vaak zo dat de wisser al een beweging maakt voordat er voldoende water op gesprayd is.
 
  • Leuk
Reacties: Het Zonnetje
Ik gok dat het duinzand was (laatste dagen vooral wind uit het noorden en oosten). Ik heb ook altijd een flesje water met sprayerkop in de kofferbak liggen (vooral bedoeld voor birdshit), dan even goed nat maken en met een doekje het zand wegvegen. Overigens zou ik ook even een vochtig doekje langs de rubbers van je ruitenwissers halen, om te voorkomen dat daar ook zand tussen zit en je alsnog strepen in je voorruit krijgt. (Ik heb altijd een Piccolo Nero in een zakje in de kofferbak, wel niet specifiek voor glas, maar beter dan veel andere opties).

@Zonnetje Ik weet niet of je bij jouw auto de ruitenwissers vanuit de ruststand van de ruit kunt halen, of dat je deze eerst in de 'servicestand' moet zetten? Als je in ruststand gewoon je wissers van de ruit kunt halen zonder dat ze de motorkap raken kun je ook de wissers eerst van de ruit halen en dan de ruitensproeier gebruiken (bij auto's met een servicestand komen de wisserarmen steeds tegen de motorkap als die wissen terwijl de wissers zijn opgeklapt)
 
Hmm. Ik heb ook standaard demiwater in de kofferbak, in een sprayfles. Kennelijk had ik vanmorgen te weinig koffie op om daar aan te denken.

@Cordoba ja doekje langs het rubber van de ruitenwissers doe ik sowieso wel regelmatig, maar nu is het extra belangrijk. Of niet, aangezien ik nu toch al al dat zand over mijn ruit heb getrokken o_O

Mijn ruitenwissers kunnen omhoog. Maar ik weet niet of je dat bedoelt met servicestand. Ik laat ze ook nooit omhoog staan bij het wassen oid, want dan ben ik bang dat ze door de wind naar beneden klappen en dan heb je risico op een kapotte ruit.
Maar ik denk dat jij wat anders bedoelt met een servicestand?
 
Inderdaad wat RedCat al noemt. Bij mijn auto kun je normaal niet de ruitenwissers (voorzijde) van de ruit halen, dan komt de arm tegen de motorkap, bij de VAG-groep is dan de truc dat je even het contact aan zet, sleutel er weer uit, en dan een tikje tegen de ruitenwisserhendel. De wissers maken dan groot deel van de slag en blijven daar staan, en dan kun je wel de ruitenwissers opklappen. Ik klap de wissers alleen op als ik met de voorruit (of de wissers) bezig ben. Ik geloof dat het in 40 jaar auto rijden misschien 1 of 2 keer teruggeklapt op de ruit, en alleen als je echt pech hebt, heb je dan een puntje in je ruit.
 
  • Leuk
Reacties: Het Zonnetje
Even kijken of ik het nu goed snap.
Ik kan de ruitenwissers van Het Zonnetje gewoon optillen zonder de motorkap te raken.
En stel: ik vergeet de ruitenwissers “uit” te zetten wanneer ik de motor uit zet (gebeurt nooit maar goed) , dan kunnen ze ook precies blijven staan op dat punt van de slag dat ze verticaal staan toch?
Is dat de servicestand die je bedoelt?

Ja passende nagels, goed gezien @RedCat !
 
  • Leuk
Reacties: MartijnMG
Klopt de servicestand is ongeveer hetzelfde als tijdens de slag het contact uitzetten zodat de wissers blijven staan. (Alleen bij servicestand gaan ze dan niet direct wissen als je het contact weer aanzet, dan moet je eerst óf een tikje tegen de wisserhendel geven, of iets van 100 meter rijden, dan gaan ze naar de ruststand. Bij nieuwere modellen liggen de ruitenwissers normaal verborgen achter de motorkap (aerodynamisch gunstiger) vandaar dat je dan die servicestand hebt, bij de Mii twijfelde ik of deze het wel had, of net een te oud model was.