• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Het Zonnetje

Ester

Detailing guru
5 mei 2023
578
105
Vandaag weer aan de slag geweest met het zonnetje. Ditmaal waren de zijpanelen aan één zijde aan de beurt.
Vanwege poetsdrang had ik de zijde gekozen die het meeste poetswerk vereiste: de zijde met de lange horizontale kras/veeg/wat het ook was.
Eerst zijpanelen gefoamd en gewassen.
Toen ontijzerd met Non Ferro en wat plekjes teer gepoogd te verwijderen met Autoglym Tar Remover. Ook nog wat insectenresten verwijderd.
Daarna test met boterhamzakje: nog vies.
Toen gekleid.
Toen ook nog maar even met de PP gereinigd.
Toen was De Kras aan de beurt. Gepolijst met Mezzo en oranje pad. Tot mijn verwondering verdween de gehele kras met gemiddelde moeite.
Ik glunderen :D
De schram op de 'vouw' heb ik wel licht gepolijst maar voorzichtig, vanwege de tip van @Cordoba om niet OP de vouw te gaan polijsten. Schram dus nog aanwezig, maar minder.
Toen met de Prep alles ontvet.
Daarna de Collinite 845 erop.
Erg tevreden!
Wordt vervolgd.
Bijgevoegd wat foto's, mogelijk weer in 50 tinten geel.
Voor:
P_20230726_193050.jpg

P_20230726_193057.jpg
P_20230726_193126.jpg


Na:
P_20230726_213628.jpg

P_20230726_213731.jpg

P_20230726_213759.jpg
 
Je bent weer lekker aan de gang geweest. :p

Wat een vervelende kleur om goed vast te leggen met een camera. Ik zie op de foto's werkelijk niet wat ik zou moeten zien, haha!

Nog een TipVanFlip; Als je plan was om toch te gaan polijsten, dan kan je de Paint Cleaner weglaten. Polijstmiddel is eigenlijk een paint cleaner met korrel erin, dus je hebt nu een overbodige stap gedaan.
 
Ziet er erg goed uit!
En zoals @Quantoxx al zegt, lastige kleur om op de foto te krijgen!
Misschien een idee om een stukje tape naast de opvallende delen te plakken zodat de camera daar op scherp stelt?
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Dank @Quantoxx en @Nick Bakker !
Ja, dat van de PP had ik begrepen. Maar ik heb het gehele zijpaneel met PP gedaan. En dus ook de kras maar meegenomen, terwijl ik al dacht: die ga ik toch zo polijsten, dus hoeft niet.
Aan de andere kant dacht ik: als er echt nog veel vuil in de kras zit, dan heb ik dat er liever eerst uit. Ik laat het polijstwerk liever doen door de korrels in de Mezzo, dan door zand/andere elementen van moeder aarde
(maar waarschijnlijk alsnog onnodig geweest zoals je zegt).
Ja, ik kreeg het niet goed vastgelegd. Zie hieronder voor een foto waarbij in het midden van het rode gedeelte, de kras zichtbaar is voor mij (maar geldt dat ook voor @Quantoxx, dat is de vraag?)
P_20230726_193050_1.jpg

Je ziet (of je ziet niet) niet echt een diepe kras. Meer een zwarte /donkere lijn.
Tape is een goed idee! Dat kan er ook nog wel bij, bij de volgende bestelling.
Ben erg tevreden!
Nu nog de rest in de wax.
En dan is de volgende klus: TW Clearvue op de voorruit.
De mosranden staan nog steeds met stip op 1. Ik kreeg daar al een goede tip voor!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Helemaal mee eens!
Echt leuk om te lezen hoe iemand vanaf 0, met oa advies van hier en met enthousiasme, deze hobby zo ontwikkeld naar zulke resultaten
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
Ik zie stukken dubbele zwarte streep (naar schatting ongeveer 1 mm ruimte tussen beide strepen). Wat me opvalt is de megaglans die je hier en daar op de foto's ziet, bijvoorbeeld net boven het rood omcirkelde deel. Mooi stukje werk Ester.
?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.jpg
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
Blijft inderdaad heel leuk om je vorderingen te lezen en vooral te zien natuurlijk met dit goede resultaat.
 
  • Geweldig
Reactions: Ester
Vanavond was het weer tijd voor het zonnetje.
De andere zijde (deuren) waren aan de beurt voor de Collinite 845.
Gelukkig zat er aan deze zijde geen kras, dus dat scheelde wat werk. Dacht ik...

Auto gefoamed en afgespoten.
Toen de mosranden te lijf gegaan met een tool die eigenlijk in de keuken hoort. Van @Ric325i kreeg ik een goede tip voor een soortgelijke tool met een soort MF doek er omheen, voor het schoonmaken van de mosranden. Die was pas in september leverbaar, en ik dacht: dit voorwerp lijkt erop.
Mosranden met PBW APC 1:10 ingespoten en in laten weken. Er kwam met de tool wel veel vuil los, maar echt weg zijn de mosranden nog niet. Volgende keer weer een poging.

Toen de auto gewassen. De panelen gekleid en met de PP schoongemaakt.
Toen ontdekte ik natuurlijk vingers op de lak, waarvan ik eigenlijk wel wist dat ze er (nog steeds!) zaten, maar waarvan ik hoopte dat ze misschien op magische wijze verdwenen waren. Ooit stond er een complete handafdruk met daderprofiel in mijn lak, en zo begon alles. De hand heb ik destijds aardig weg kunnen polijsten, maar die vingers kreeg ik niet weg.
Vandaag nogmaals geprobeerd met Mezzo en oranje pad. Ze zitten er nog, maar wel minder (zie foto met het groene cirkeltje).

Verder zaten er ook wat zwarte puntjes die ik niet weg kreeg, ook niet met Tar remover.
Toen besloten, toch gewoon de wax erop te doen.
In de wachttijd nog even de ruitenwisser achter met de Gummi gedaan. Ook het slot van de achterklep meegenomen. Daarvan is er een gedeelte van het kunstof niet meer mooi. Iemand tips hiervoor?

Tegen de tijd dat ik klaar was, was het al schemerig. Ik heb nog een foto gemaakt van het eindresultaat, waarbij het zonnetje weer straalt in verschillende kleuren geel op 1 en dezelfde foto.
P_20230810_194108.jpg

P_20230810_194942.jpg

P_20230810_203645_1.jpg

P_20230810_203653_1.jpg

P_20230810_210737_1.jpg

P_20230810_213122.jpg

P_20230810_213138_1.jpg
 
Dankjewel @GeBas ! Ik vind het echt een leuke hobby! Al ga ik natuurlijk steeds meer zien (wat ik dan beter /mooier wil hebben)...maar ach, het is vooral plezier eraan beleven.
 
Ja. Dat is het belangrijkste. Ik zie ook altijd wat aan een auto.

Maar vind echt leuk om te zien en te lezen dat je enthousiast en leergierig bent.

Mijn eigen auto is net hersteld van hagelschade en wordt komende dagen uitvoerig door mij (en m’n vrouw) aangepakt en uiteindelijk voorzien van een glascoating. En dan vakantie.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Drukknop van de achterklep ziet er uit als serieuze slijtage. Als je die echt netjes zou willen hebben, is denk ik de enige optie een net exemplaar op de sloop scoren (die van een Up of een Citigo zullen vrijwel zeker ook passen), en kijken of je dit gemonteerd krijgt of iemand die het voor je doet. Bij sommige sloperijen (officieeel autodemontagebedrijven) monteert men ook de gekochte onderdelen tegen extra betaling.

Als ik je woonplaats goed inschat, ik heb zo snel geen geschikte donorauto bij Obdam in Valkenburg (ZH) kunnen vinden, maar iets verder in hun vestiging in Zwaanshoek hebben ze minstens een handvol Up's staan voor onderdelen, zoals deze.

Andere optie is om de drukknop van een coating voor trims te voorzien, en hopen dat het netjes blijft zitten (dat zal in elk geval een flink deel van het verschil in glans/ruwheid van de drukknop verminderen).
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Hij ziet er echt al goed uit! complimenten! :eek:

Die handafdruk zal wat meer cutting power nodig hebben... danwel machinaal danwel nog meer "elbow grease"...

drukknop ziet er uit als onherstelbaar.
echter.... lijkt het alsof er een rubber laagje i.o.d. over het kunsttof heen zit, en die is los aan het laten
Misschien kijken of je de rest van het kunstof er af kan pulken of eventueel "schuren" met een melandinesponsje?
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Probeer die vingerafdrukken eerst eens een paar keer met wat Professional Polish.
Als dat vlekken zijn van bijvoorbeeld zonnebrandcreme, dan kunnen die best hardnekkig zijn.
Weet niet of dat ook een tip voor dit soort klusjes was, maar meen me te herinneren dat @RedCat weleens met de tip kwam om de boel eerst eens goed te behandelen met Lime Prime of een soortgelijk goedje (inderdaad: een glaze) en daarna de boel weer goed schoon te maken.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en Ester