• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe de auto wassen met temperaturen dicht bij de nul graden?

Koen Hermans;308212 zei:
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat iedereen hier z'n auto altijd super blinkend wilt hebben, maar als het een beetje kouder wordt de auto maar gewoon enkele maanden helemaal vuil laat...

Wassen in de winterperiode staat mij niet tegen ook al is het wat koud. Wat mij er van weerhoudt om wel te wassen is dat ik hier op de stoep moet wassen met hetcgevaar dat achtergebleven water bevriest en een gevaar vormt voor de mensen die er wandelen. De wasbox is den optie als je je eigen emmers mee brengt. Even goed, met 30ºC was ik ook niet echt lekker. Maar dan kun je er voor kiezen 's morgens vroeg of 's avonds laat wassen.
 
Heet water bevriest sneller dan koud water.

Dit verrassende effect (Mpemba Effect) is genoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto Mpemba die het in 1963 voor het eerst waarnam bij het bevriezen van roomijs in de kookles. Hij ging door met experimenteren en publiceerde zijn bevinginen samen met dr. Denis Osborne in 1969. In eerste instanatie werd de scholier niet geloofd door de kookleraar. Die dacht dat hij wel iets fout zou hebben gedaan. Uiteindelijk bleek Erasto toch gelijk te hebben.

Hij was echter niet de eerste die dit effect aankaartte. Zelfs Aristoteles was hier al op de hoogte van en schreef ooit (300 jaar voor Christus): "The fact that water has previously been warmed contributes to its freezing quickly; for so it cools sooner. Hence many people, when they want to cool hot water quickly, begin by putting it in the sun.".

Het effect lijkt in strijd te zijn met de wet van Fourier, maar is in laboratoriumomstandigheden vaak getest, en met succes. Er lijkt een aantal verschillende factoren een rol te spelen, maar de precieze werking is tot nu toe onbekend.

De factoren die mogelijk een rol spelen bij het Mpemba-effect zijn:

- Verdamping, van het relatief warmere water zal meer water verdampen, waardoor er een kleiner volume gekoeld hoeft te worden. Op termijn kan dit ervoor zorgen dat het relatief warmere water het koudere inhaalt. Er zijn experimenten uitgevoerd waarbij ervoor gezorgd is dat verdamping niet op kon treden, en toch gold het Mpemba-effect nog wel. Als het dus een factor is, is het niet de enige.

- Het effect van het koken op opgeloste gassen en ionen. Naargelang meer opgelost materiaal wordt toegevoegd, daalt het vriespunt en is er meer tijd nodig om te bevriezen. Als men puur water gebruikt is dit uiteraard geen factor. Ook dan gaat het Mpemba-effect wel op, en dus geldt ook hier weer dat indien het een factor is, het niet de enige is.

- Convectie. In een relatief warmere vloeistof treedt uiteraard meer convectie op. Doordat de warmte dus beter circuleert, gaat de koeling efficiënter. Wel moet gezegd worden dat als de relatief warmere vloeistof de temperatuur bereikt heeft waar de koudere mee begon, dat de mate van convectie op hetzelfde punt komt als dat waar de koudere mee begon. Convectie zorgt er dus voor dat de warmere vloeistof eerder het verschil met de koudere overbrugt, maar het verklaart niet dat de warmere vloeistof de koudere inhaalt.

- Omgevingsinvloeden zoals het isolerende effect van aangevroren ijs. Het is best mogelijk dat het koudere water eigenlijk wel eerder bevriest dan het warmere, maar vervolgens zorgt het laagje ijs aan de rand ervoor dat de vloeistof wordt geïsoleerd, waardoor de verkoeling een stuk langzamer gaat.

- Superkoeling, water dat eerst heet is zou minder gemakkelijk superkoelen dan koud water. Hierdoor wordt het laagje ijs uit de vorige factor wellicht eerder gevormd.

- Ook speelt het materiaal dat bevroren wordt een rol. Door Mpemba’s oorspronkelijke metingen weten we dat het effect opgaat voor roomijsmengsels, en de meeste experimenten worden gedaan met water. Toch geldt het Mpemba-effect voor meerdere vloeistoffen, zoals ook glycerol.

- Bovendien zijn er verschillende definities van het begrip "bevriezen". Is het de fysische definitie van het punt waar het water zijn smeltpunt bereikt, of het punt waar de vloeistof een zichtbare ijslaag vormt, of het punt waar een gans volume water een vaste blok ijs is geworden?



Mpemba's verhaal wordt dikwijls aangehaald als een waarschuwing voor degenen die theorieën en experimenten verwerpen alleen om willen van het feit dat ze tegen de intuïtie ingaan. In de jaren tussen Mpemba's ontdekking en de publicatie ervan werden zijn ideeën meermaals verworpen door zijn fysicaleraren en andere autoriteiten. Alleen door de reproduceerbaardheid van het effect door hemzelf en anderen werd Mpemba gedreven door te zetten, tegen alle weerstand in.

Bronnen:
Dr. ir Tom Bert, Technology Center, Barco N.V.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect
 
Ik ben hier ook een beetje sceptisch over. Die proefjes zijn leuk en aardig, maar ik weet niet hoe jullie je auto wassen, maar ik gooi het er niet met kopjes overheen. Zoals in die proefjes gebeurt, helemaal helder, leuk ,^^ ! MAAAARRRR... als ik de auto met warm water was, zit het warme water in een emmer met heeeeeeeel veel moleculen dicht bij elkaar. Hierdoor zal het water langzaam afkoelen naar koud en daarna pas gaan bevriezen. Je bent dus één stap voor op koud water.... toch???

Dit is wat mijn gezonde verstand zegt ... waar ik dus eigenlijk wel benieuwd naar ben. Zet 2 kopjes in -20, 1 met warm water en 1 met koud water, en kijk met een timelapse welke inhoud eerder bevroren is.
 
Heel gevat McShine ;) Het effect beweerd ook niet dat als je een emmer warm water buiten zet deze direct bevriesd en ook niet als je je auto wast. Het is enkel aangetoond dat warm water (nadat het is gekoeld) sneller in bevriest.
 
Goed, we dwalen nu wel erg af van waar het topic over gaat :-" Overigens is het warme water binnen no-time koud als je de auto er mee wast. ;)

Maar goed, in deze vries periode was ik mijn auto niet, is ongemakkelijk en na een kort ritje is ie al weer vies. Ik hou het bij de basics voor de veiligheid, en hou ramen, spiegels en koplampen schoon. That's it.
 
Ik was mijn auto wekelijks als het niet vriest of sneeuwT of regenT.
Wat het de dag of uur later doet maakt mij niet uit.
Voor mij is het toch een stukje therapie ff totale ontspanning op zaterdag of zondagmorgen.
 
stimpy68;308299 zei:
Ik hou het bij de basics voor de veiligheid, en hou ramen, spiegels en koplampen en achterlichten schoon. That's it.

Zeker net zo belangrijk, de achterlichten...
Zag vanochtend een wagen waarvan ik de achterlichten met moeite kon zien... 2 kaarsjes achter rood glas, meer licht gaf het niet....
 
Dat Mbempa effect is leuk (en waar) maar giet warm of koud water over je bevroren auto en kijkt welke sneller bevriest...

Het koude water dus...


dus als het koud is en je wilt wassen gebruik dan warm water....

Edit: trouwens als je snel je ruiten wilt ontdooien zonder troep of krabber wat gebruik je dan ? warm water toch?
 
ivo's;308301 zei:
Zeker net zo belangrijk, de achterlichten...
Zag vanochtend een wagen waarvan ik de achterlichten met moeite kon zien... 2 kaarsjes achter rood glas, meer licht gaf het niet....

Klopt, ik doe de achterlichten ook, dus algemeen gezegd: de verlichting! ;)
 
Ik heb deze voor in de winter aan boord, zet touwen mee vast boen het schip ermee( sta ik wel zo 5 uur mee buiten) Was de autos er mee. Zijn van binnen lekkerwarm gevoerd met soort lams haar. Heb met die nooit koud gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
krijg wel de neiging om te wassen....

IMG_20121211_123637.jpg


Zal ook wel moeten, volgende week moet ie als trouwauto fungeren...........
 
Heb medelijden met mij...........hier is het 5 a 6 maanden lang onder 0, en niet een paar graadjes.

















Maarrrrrr, op het werk een heerlijke verwarmde washal met warm water....en een warme opslag hal waar ie een middagje kan drogen. :grinning:
 
grandscenicman;308241 zei:
Dus als je auto niet al te vuil is en het is net "wasdag" , dan was jij je auto ? Al even bij stilgestaan dat er elke dag een weerbericht is en dat ze dan net de komende 4 dagen na je wasbeurt regen voorspellen ??
Op zo'n moment blijft ook mijn auto vuil , waarom : heb dit al een paar keer ondervonden en het is wel leuk om je auto proper te hebben .........maar niet als ie de volgende dag evenvuil is dan voor de wasbeurt :grinning:

Dan hoef ik in ons land nooit mijn auto te wassen, want het regent altijd wel hé :p
En het is me al voorgevallen dat de auto de dag na het wassen even vuil uit ziet dan ervoor. Maar dat neem ik erbij. Ik was de auto graag en rij graag met een propere auto rond.

grandscenicman;308241 zei:
@selfcarwash : indien je anders op straat terecht moet , is dit volgens mij de beste methode om een beetje beschut (of binnen) te staan en de straat niet onnodig glad te maken met vorst in aantocht. Zelf doe ik dit ook af en toe , maar enkel als ik weet dat de nachttemperatuur ook boven 0° blijft . (tenzij je binnen kan staan in een garage(box) waar het niet vriest )

@afdrogen als je terug bent : nu maak je zeker de straat glad , warm water bevriest sneller dan koud , dan spoel je best af in de wasbox en droog je de auto daar ook (of strooi je elke keer zout over dat spoelwater ? )

Ik was de auto niet op de straat, daar komt minstens 1 auto per minuut door. Achter het appartement staan de garageboxen, daar spoel ik hem af en droog ik hem.
Waarom ik dit doe: tegenwoordig is de weg vaak nat of regent het, dus droog ik hem liever in de garage af waar hij ook droog blijft. Want hem drogen aan de carwash om dan in de regen te gaan rijden is pas echt nutteloos hé :D
Momenteel is het water nog niet bevroren geraakt, maar misschien dat dit binnenkort wel gebeurd? Maar dan ben ik nog de enige die er problemen van ondervind, heb de laatste garagebox dus in principe moet daar niemand komen buiten ik... :) Als het probleem zich stelt, zullen we kijken wat we eraan kunnen doen.

grandscenicman;308241 zei:
@terug bevriezen : dat is al een reden om niet onnodig risico te lopen , je zal maar ff niet goed uitkijken en je schuift zelf uit met je b*kkes op de grond :D (niet persoonlijk hoor)

Om eerlijk te zijn, het water op de oprit is nog nooit bevroren onder mijn voeten. Het water op de auto bevriest sneller, ik vermoed omdat het metaal van de auto veel kouder is en het water dus sneller bevriest.
Momenteel heb ik daar weinig ervaring mee, bovenstaande is van toen ik nog bij m'n ouders woonde. Nu heeft het nog niet gevroren terwijl ik de auto aan het wassen ben geweest...

grandscenicman;308241 zei:
Wat is jouw oplossing voor het "koudehandenprobleem" ? (liefst met foto's )

Zelf ga ik eens op zoek naar van die onderhandschoenen (met merinowol oid, die je ook kan dragen in andere handschoenen) en daarover van die handschoenen van de veearts meuh

Mijn oplossing? Tijdens het wassen heb je warm water om je handen op te warmen. Tijdens het drogen sta ik in de garage, waar het wat warmer is. Maar dan verbijt je de kou maar even hé...
Door mijn professionele keuzes vertoef ik jaarlijks wel eens op plaatsen waar het -20°C is en dan moet ik ook een hele tijd aan een stuk buiten overleven. Dus de auto wassen terwijl het een beetje koud is kan er voor mij wel mee door :-"

Maar ik denk dat ik eens ga kijken naar van die huishoudhandschoenen ofzo.
Merinowollen handschoenen zijn wel ok. Heb zelf enkele setjes van IceBreaker. Maar of ze zoveel helpen? Ik denk dat als je wind- en waterdichte handschoenen hebt, het ook al veel doet.
 
jjonkie;308302 zei:
Edit: trouwens als je snel je ruiten wilt ontdooien zonder troep of krabber wat gebruik je dan ? warm water toch?

Ik iig niet , ik heb standaard een sprayer bij met anti-vries-spul om m'n ramen mee in te spuiten . (en dat is koud )

Warm (heet) water kan er zelfs voor zorgen dat je ruit barst door bvb een putje waar water in komt staan en door de vriestemperatuur zet het water dan uit ....met het bekende gevolg [:diablo]

Een krabber is iets dat ik NOOIT gebruik om de ramen ijsvrij te krijgen , tenzij ik graag krassen op m'n raam wil :D