Welkom hier Lara. De producten die je kiest zijn voor een afhankelijk van persoonlijke voorkeur, dus de keuze van een ander hoeft niet jouw keuze te zijn. Ik heb bijvoorbeeld verschillende spuitkoppen voor de tuinslang geprobeerd, maar uiteindelijk terug gevallen op een instelbare nozzle zoals het plaatje hieronder:
Voordeel is dat je 'm traploos kan instellen van heel fijne nevel tot harde straal, afhankelijk waar je op dat moment behoefte aan hebt, bij sproeiers met een aantal standen kom ik vooral 'net-niet' mogelijkheden tegen.
Ook voor andere keuzes, bijvoorbeeld zo'n waffle weave vind ik heel fijn voor de ruiten, maar niet voor de lak, daar geef ik de voorkeur aan een 'gewone' microvezel droogdoek, omdat er door de 'losse' vezels meer droogoppervlak is.
Gezien je auto (Frans fabrikaat dus
waarschijnlijk zachte lak) heb je waarschijnlijk genoeg aan een DAP500, aan de andere kant is een DAP900 niet zoveel duurder, en kun je daar bij een hardere lak wel eens heel blij mee zijn. Scholl polijstmiddelen zijn vooral een uitkomst op wat hardere lakken, voor de Peus kun je ook met
Monello prima uit de voeten. (Ik gebruik zelf meestal
Monello pads en polijstmiddelen op Skoda - van de VW-groep, dus wat hardere lak)
Wat je kunt doen zolang je geen DAP hebt:
- de lak kleien, zodat je ook het vaste vuil van de lak haalt
- als dat nodig is teer en/of hars met speciale middelen verwijderen
- auto met paint cleaner (zoals Professional Polish) of fijn polijstmiddel (bijv. Monello Raffini Finale) met een polijst handpad te lijf gaan, hierbij wel vooraf de niet gelakte kunststof delen afplakken met geschikte tape (schilderstape werkt hier niet, hier zou ik de Colad tape aanraden).
- de lak met geschikt middel ontvetten, zodat wax/sealant/glaze die je aanbrengt ook langer blijft zitten
Zo kun je al wat stappen zetten, voor je aan de DAP gaat.
Wat mogelijkheden voor je boodschappenlijstje:
- kleiset, Monello is nu een mooie aanbieding compleet met Peluche verde doek
- afplaktape 19 mm en 25 mm (werkt fijner om 2 breedtes te hebben, afhankelijk van de plek waar je het nodig hebt)
- PB Sample kit 4-step light colors (genoeg om meerdere keren je auto te behandelen, maar bevalt een product niet, kun je ook snel overstappen op iets anders)
- ontvetter (Prep in dit geval)
- handpad voor paint cleaner en/of fijn polijstmiddel
Die
Nonferro kan overigens al een flinke verbetering voor de velgen opleveren.