• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe en wat te doen?????

V60-stuurder

Detailing addict
16 okt 2019
38
55
Bij Utrecht
Beste medepoetsers,
nu de buitenkant van de auto, dankzij het forum en CarClean, boven verwachting mooi en lekker gepoetst is (zie https://forum.carclean.com/threads/poetsgroentje.22414/ ), wordt het tijd voor de volgende klus, het interieur.
Dus wederom het forum doorzocht en internet (vooral YouTube) afgestruind. Daarbij kwamen toch nog wat vragen bovendrijven die ik jullie graag wil voorleggen.
Ik kwam het product Perl van Carpro tegen, onder andere in dit filmpje:
Ik heb meer filmpjes van Pan gezien en het beviel me wel hoe hij e.e.a. uiteen zet. Dus voor het dashboard (plastic in het algemeen) dacht ik Perl te kunnen gebruiken. Zaakje eerst goed schoonmaken met Poor Boys APC ( https://www.carclean.com/nl/poorboys-world-bio-degradable-all-purpose-cleaner-degreaser-946ml.html ) in een verdunning (1:20?) en vervolgens de Perl er voorzichtig op aanbrengen. De vragen betreffende het plastic in de auto: Iemand ervaring met de PoorBoys APC en welke verdunning gebruiken jullie? En natuurlijk, iemand ervaring met de Perl????
Vooral omdat in dit filmpje
het plastic van het dak mij wat glimmend overkomt. Rond 6.38 haalt hij het tape weg en zie je het verschil, toch wel iets van glans en ik betwijfel of ik daar gelukkig van word op mijn dashboard.
Of zijn er betere alternatieven en dan verkrijgbaar bij CarClean??

Vervolgens de stoelen, eerst e.e.a. gelezen op het forum waarbij het horrorverhaal van een Audi (ik meen A8) mij erg huiverig maakt voor het schoonmaken van de stoelen. De stoelen zijn zogenaamde R-Design stoelen van Volvo en dat betekend half leer en half alcantara. Idee is om het leer schoon te maken en behandelen met het Mothers Leather pakket https://www.carclean.com/nl/mothers-wax-leathertech-care-kit.html Ik had nog even het idee om het leer te behandelen met Perl maar na het zien van dit filmpje
was ik meteen genezen. Overal op het forum lees je dat het leer niet moet glimmen maar rond 12.18 haalt hij het tape weg voor het vergelijk en zo moesten mijn schoenen er in dienst uitzien, glimmend!!!! Daarom ook maar de leerverzorging van Mothers, tenzij er beter is natuurlijk.
En dan tot slot het alcantara, iemand daar een oplossing voor? Ik heb nog niets kunnen vinden om dat mooi, makkelijk (?) en goed schoon te krijgen.

Ondertussen toch een heel verhaal geworden, sorry wanneer het wat moeilijk te volgen is, maar voor mij wel belangrijk om dingen goed te doen. Vooral omdat het wassen van een auto door bijna iedereen gedaan kan worden maar het mooi houden van een auto toch nog wel even iets meer vraagt ;)
 
Hmm... Het dak ziet er inderdaad glimmend uit, zelfs na curen en afnemen. (Kan ook met het materiaal te maken hebben)
Persoonlijk gebruik ik o.a. Natural Look voor het ongelakte kunststof in het interieur. Dikke beading of bescherming tegen regen en dergelijk is daar niet nodig, dus een simpele dressing zal voldoen. ;)

Perl op de stoelen glimt inderdaad ook als een malle, zo blijkt. :S Gatver, het leer lijkt wel een goedkoop vinyl. Persoonlijk heb ik leer altijd simpel behandeld; Reinigen en voeden. That's it.
Wat betreft het alcantara is er genoeg te vinden op het forum. Ik heb het (gelukkig?) nog nooit hoeven behandelen, maar mijn idee erbij is dat het hééél gevoelig is en een vochtige doek deppen al voldoende kan/moet zijn.
 
  • Leuk
Reactions: V60-stuurder
Ik weet niet of je al APC hebt. Als je nog geen APC hebt, dan zou ik eerder kiezen voor een interior cleaner (o.a. die van nanolex en kenotek zijn erg goed, ik weet niet zeker of deze wel geschikt zijn voor alcantara, maar wel voor de rest van het interieur).

Voor het voeden van het leder zou ik gebruik maken van een dressing die specifiek bedoeld is voor leder (die van mothers is erg goed).

als kunstofdressing in het interieur is natural look erg goed, maar ook de nanolex interior dressing, de kenotek vinyl & leather conditioner en de dodo juice supernatural trim, tire & hide glaze (deze is wel lastiger aan te brengen, en ik vind hem zelf te vettig voor het leder).
 
Poorboys APC zou ik grofweg verdunnen:
1:20=lichte vervuiling
1:15=medium vervuiling
1:10=zware vervuiling
1:7= echt meer voor het motorruim of zo
Verder vind ik Gyeon en Nanolex interieur reiniger ook winnaars.
Gyeon preserve is een goede interieur dressing maar wil je echt een matte uitstraling dan is Scholl Purple een aanrader.
Voor lederen interieur zou ik echt dedicated leer spul gebruiken ,Mothers Leathertech set is goed en Gliptone heeft ook goede spullen.
Perl heb ik toevallig ook maar vind ik meer iets voor exterieur delen.
 
  • Leuk
Reactions: V60-stuurder
Zaakje eerst goed schoonmaken met Poor Boys APC in een verdunning (1:20?)
Oops, daar was ik vergeten op te reageren. :S

De bovenstaande verhouding zou ik wel ongeveer aanhouden, inderdaad. APC+D is vrij sterk, dus ik zou als ''Even het kunststof afnemen, alleen om wat te reinigen'' de 1:20 pakken. Moet voldoende reiniging geven i.c.m. een doek/pad/etc.
Wil je bijv. kunststof trims/rubbers reinigen die wel wat te verduren hebben gehad, dan eerder 1:10.
 
Beste allen,
dank voor jullie reactie's, ik heb nog even tijd voor de black sale van 29 november.
@PA 27506, enkele van deze draadjes had ik idd al gelezen maar kwam er niet echt uit. Ik zal de overige ook nog even doorspitten, maar als ik de algehele tendens zo lees moet je met alcantara vooral wegblijven bij schoonmaakmiddelen. Gelukkig is het nog niet heel vies (denk ik want zwart en je ziet daar niet heel veel vlekken op) dus afnemen met lauw tot warm water zou moeten volstaan. En vervolgens nog even onderzoek naar iets wat vuil/vocht afstoot. Voor het leer ben ik er wel uit denk ik, Mothers leather wordt hierboven ook enkele malen positief genoemd. Wel nog even iets van afplaktape zodat de mothers niet op het alcantara komt.

Nogmaals dank voor alle reactie's en foto's van de buitenkant (het druppels verhaal) komt binnenkort op het forum. Wegens privé omstandigheden is het wassen van de auto wat verwaarloosd (alweer een week of 4 geleden) maar de druppels staan er nog steeds goed op. Dus eerst foto's van nu en dan na de eerste keer wassen ;)
 
Op de Alcantara geen tape plakken, doe je op je microfiber doeken ook niet
Neem een stevig stuk karton en houdt dat haaks op de overgang van het materiaal
Met de andere hand kan je dan de applicator vasthouden
 
  • Leuk
Reactions: V60-stuurder