• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe 'foamen' in wasbox?

bbrnl

Detailing rookie
26 feb 2023
3
2
Hi, ik heb mijn auto vorig jaar zomer laten behandelen met CarPro CQuartz, en dat bevalt tot op heden nog echt super! Ik heb thuis alleen niet de mogelijkheid tot het wassen van de auto, dus ben beperkt tot openbare wasboxen. Momenteel spoel ik daar eerst met programma 'spoelen' de auto af (nadat ik de velgen heb gedaan), vervolgens maak ik ter plekke een sopje in een emmer (met gritguard) met Carpro Reset Shampoo en demi-water of net wat ze aanbieden. Hiermee ga ik vervolgens de auto met washandschoen wassen. Alleen op deze manier krijgt de shampoo niet echt de tijd om in te trekken, omdat het er niet echt op geneveld (foamed) wordt. Vervolgens spoel ik 'm af met datzelfde demi-water en droog na met een droogdoek.

Bestaat er zoiets als een universeel opzetstuk voor op bestaande hogedrukreinigers die ik zelf mee kan nemen om alsnog te foamen? Of misschien een handmatige pomp? De spuiten/nozzles van de wasbox etc zitten allemaal vast zonder snelkoppeling oid, dus daar kan ik weinig mee.

Benieuwd hoe jullie dit aanpakken.
 
Welkom op het forum.

Foam is grotendeels lucht. ;) De shampoo zorgt voor wat reiniging en lubricatie terwijl je met een washandschoen het materiaal agiteert. Dit is was voornamelijk voor de reiniging zorgt, niet de shampoo zelf perse.
Wanneer je het foamed, dan moet het ook wel langer plakken om langer te kunnen werken.

Ik denk niet dat de eigenaar van een waxbox het leuk vind als je met een gereedschapkistje de boel lost gaat schroeven om er een foamlans tussen te prikken. :p Daarbij heb je nog steeds geen controle over welk product je dan gebruikt.

Een drukpomp zou dan een uitkomst kunnen bieden om een voorwas te doen met je eigen product(en). Al hoop ik, neem eigenlijk aan, dat een beetje fatsoenlijke coating een prima pH-tolerantie heeft en bestand is tegen de krachtige voorwas-producten in een wasbox.
 
+1 voor gegeven antwoorden.
Ik zou handfoamer of drukspuit (wel 1 van 5l, bijvoorbeeld van gardena) en daar auto vooral mee inspuiten.
In handfoamer kun je dan snowfoam doen. In drukspuit is Bilthamber Autofoam of Touchless. Autofoam is goede om te reinigen en tegelijk waterafstotende werking van coating op te frissen. Beetje hetzelfde wat carpro reset ook doet.
 
Even aan aanvulling op Redhouse; Reset en AutoFoam bevatten geen toevoegingen. ;)

Als je zeker wilt zijn dat de voorwas o.i.d. in een wasbox geen negatieve effecten heeft op je coating, zou ik een drukpomp gebruiken om een voorwas te doen. Vervolgens kan je met je huidige Reset kunnen wassen.

Optimaal gebruik je nadien wel een boostend product om je coating wat te ontzien. Maar men kiest er soms ook voor om dit juist niet te doen omdat de eigenschappen van een coating vaak beter zijn dan wat een booster creëert. (Beading, sheeting)

In ieder geval is een voorwas ten alle tijden beter om krassen en dergelijke tot een minimum te beperken.
 
Er zijn wel meerdere forumleden die een handpomp gebruiken van bijv IK.

Misschien je zelf ook nog even voorstellen in een voorstel topic.
 
Hee @bbrnl ! Ik denk dat ik hier wel een beetje advies over kan geven, gezien ik dit al een paar jaar doe :p

Het hangt er ten eerste een beetje vanaf hoe streng ze controleren per wasboxvestiging. Sommigen doen er moeilijk over als je eigen spullen meeneemt, al is het een microvezeldoekje…maar anderen hebben zelfs een kraan waar je zo met je emmertje je ding kan doen!

Ik heb het heel lang gedaan met een IK foam pro 2 en ong 30ml bilt hamber touchless per liter. Als het niet druk is zoals vandaag na die zandstorm van afgelopen vrijdag kan je meestal gewoon het lekker laten inweken.
Tegenwoordig gebruik ik een foam pro 12 met een elektrische pomp eraan, gaat een stuk sneller met minder moeite maar kost ook wat meer.

Met emmertjes ipv moeilijk doen met een gritguard, heb ik 1 emmer met 5 washpads, en een 5l jerrycan die ik daarin leeggiet met verdunde autoshampoo. Beetje opschuimen en klaar.
Uiteraard kan je ook een grote emmer met deksel gebruiken als dat makkelijker is, maar wil het altijd een beetje downlow doen met de emmers.

ik heb het geluk dat op 5 minuten rijden een bob zit met unlimited spuiten voor €6
En een happy duck voor een paar centen.

Bob ga ik meestal om de 2a4 weken heen voor een uitgebreide wash+velgen/banden waar ik met gemak (op rustige momenten) 2.5u bezig ben, daar hebben ze ook perslucht!!

Bij happy duck is meestal mijn wekelijkse “ff foamen en afspoelen met demiwater”- touchless wasje voor €2. Daarna ff knallen op de autoweg en door de coating is de auto zo goed als droog als ik thuis aankom.

Ik herken helaas het first world probleem dat je geen eigen oprit hebt, maar er zijn genoeg tools om dit ergens anders te doen :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Josie en TWA
First of all, leuk te zien dat er zo snel en enthousiast gereageerd wordt, dank! :cool:

  • Ik maak gebruik van de wasboxen van 'Let's Wash' (Voorheen Hanex Carwash), regio Oss. Ze hebben hier nog nooit moeilijk gedaan over zelf meegebrachte spullen. Wel hou ik altijd rekening met eventuele wachtende, en gebruik ik wel wat van de wasbox qua hogedruk, dus ik sta er niet helemaal gratis ;). Emmers vullen kan hier helaas niet, dus dat is altijd even behelpen met de hogedruk, vandaar dat ik ook op zoek was naar een foam-spuit, want met een HD in een emmer met shampoo is nogal 'uitdagend' :joy:
  • De huidige glas coating zou naar verluid minimaal 2 jaar moeten blijven zitten, en als ik de reviews bekijk dan lijkt dit ook zeker niet onrealistisch te zijn. Daarom nam ik het zekere voor het onzekere om geen onbekende wasmiddelen te gebruiken en ben ik voor een shampoo van hetzelfde merk gegaan. Misschien marketing, misschien niet de goedkoopste oplossing, maar het resultaat bevalt me super dus waarom wisselen? :innocent:
  • Volgens de beschrijving is CarPro Reset zowel als foam danwel als shampoo te gebruiken, dus dat heeft dan ook m'n voorkeur. Ik vind de auto wassen leuk om te doen, maar een beetje vrije tijd over houden door niet met tig verschillende middelen in de weer te moeten is me ook wat waard haha.
Ok, dus zoals ik het lees is een handpomp nog niet zo'n slecht idee. Alleen heb ik een beetje de angst dat dit heel veel pompen wordt om mijn auto geheel in het sop te krijgen, het is namelijk een Audi Q5, wat denken jullie?

Mocht het bevallen dan zou zo'n elektrische pomp-oplossing van @RoyR wel next level zijn, gaaf bedacht!

En de volgorde zou dan moeten worden; Afspuiten met normaal water, (handmatig)foamen met Reset, even in laten trekken, nogmaals afspuiten met normaal water. Dan emmer met Reset-sop + gritguard (of 2 emmers) en met de washmitt de gehele auto doen. Vervolgens afspoelen met demi-water. Correct?

En wanneer ik minder tijd heb, dan zou alleen foamen en afspoelen ook al een goed effect moeten geven?
 
1) Foamen (Voorwas, om vervuiling los te weken en al wat af te voeren)
... In laten werken.
2) Afspuiten HD.
3) Handwas.
4) Afspuiten
5) Afspuiten onthard water. (Kan je ook bij stap 4 al doen, maar meestal is de druk veel lager bij onthard water)

Vergeet niet dat alleen foamen + afspuiten meestal niet alle vervuiling verwijderd. Zelfs bij coatings zal je meestal nog gewoon de auto moeten handwassen.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
First of all, leuk te zien dat er zo snel en enthousiast gereageerd wordt, dank! :cool:

  • Ik maak gebruik van de wasboxen van 'Let's Wash' (Voorheen Hanex Carwash), regio Oss. Ze hebben hier nog nooit moeilijk gedaan over zelf meegebrachte spullen. Wel hou ik altijd rekening met eventuele wachtende, en gebruik ik wel wat van de wasbox qua hogedruk, dus ik sta er niet helemaal gratis ;). Emmers vullen kan hier helaas niet, dus dat is altijd even behelpen met de hogedruk, vandaar dat ik ook op zoek was naar een foam-spuit, want met een HD in een emmer met shampoo is nogal 'uitdagend' :joy:
  • De huidige glas coating zou naar verluid minimaal 2 jaar moeten blijven zitten, en als ik de reviews bekijk dan lijkt dit ook zeker niet onrealistisch te zijn. Daarom nam ik het zekere voor het onzekere om geen onbekende wasmiddelen te gebruiken en ben ik voor een shampoo van hetzelfde merk gegaan. Misschien marketing, misschien niet de goedkoopste oplossing, maar het resultaat bevalt me super dus waarom wisselen? :innocent:
  • Volgens de beschrijving is CarPro Reset zowel als foam danwel als shampoo te gebruiken, dus dat heeft dan ook m'n voorkeur. Ik vind de auto wassen leuk om te doen, maar een beetje vrije tijd over houden door niet met tig verschillende middelen in de weer te moeten is me ook wat waard haha.
Ok, dus zoals ik het lees is een handpomp nog niet zo'n slecht idee. Alleen heb ik een beetje de angst dat dit heel veel pompen wordt om mijn auto geheel in het sop te krijgen, het is namelijk een Audi Q5, wat denken jullie?

Mocht het bevallen dan zou zo'n elektrische pomp-oplossing van @RoyR wel next level zijn, gaaf bedacht!

En de volgorde zou dan moeten worden; Afspuiten met normaal water, (handmatig)foamen met Reset, even in laten trekken, nogmaals afspuiten met normaal water. Dan emmer met Reset-sop + gritguard (of 2 emmers) en met de washmitt de gehele auto doen. Vervolgens afspoelen met demi-water. Correct?

En wanneer ik minder tijd heb, dan zou alleen foamen en afspoelen ook al een goed effect moeten geven?
Evt zou je dan voor de IK foam pro 2+ kunnen gaan, die heeft een persluchtventiel waar je zo’n pompje aan kan hangen met magneetjes of klittenband als je het pompen beu bent.

Zoals gezegd heb ik het lang met een handfoamer gedaan, thuis even op druk brengen, en op je heup houden en langzaam pompen tijdens het sprayen, dan hou je genoeg druk en maakt het een stuk makkelijker (beetje hip-fire style zegmaar) - werkt prima. Enkel voor het dak is het wat lastiger en zal je moeten sprayen en tussendoor pompen
 
Trouwens... Bedenk ook dat je niet perse een foamer hoeft te gebruiken. Een prewash kan je ook gewoon met een plantenspuit vernevelen of sproeien.

Het ziet er natuurlijk leuker uit als je de boel lekekr volblaft met schuim. Ik weet niet wat de verhouding is tussen ''Schuim blijft langer plakken en dus werken'' (Maar bestaat grotendeels uit lucht) en gewoon ''puur vernevelen/sproeien'' (Maar is geconcentreerder)
 
Helemaal gelijk. Meestal zijn wasboxen overdekt dus zal het wat minder uitmaken. Gok enkel dat je in de zomer je minder druk hoeft te maken dat iets opdroogt met schuim ipv een plantenspuit
 
Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels de auto in de foam kunnen zetten met de IK Foam Pro 2+. Het is inderdaad wat vaak pompen, maar als hij goed op druk is gaat het redelijk rap. Denk wel dat ik uiteindelijk er zo'n elektrisch pompje op accu op aan ga sluiten, ik ken mezelf ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Leuk topic om te lezen. Ik zit eigenlijk met exact hetzelfde;
Geen oprit, dus wasbox. En ook een (S)Q5.
Was laatst ruim 2 uur zoet bij de wasbox met een handwasje.
Gelukkig doen ze niet moeilijk bij de box in Heerhugowaard als het niet druk is..

Heb jij de coating zelf gedaan, of heb je dit laten doen? Ik zit zelf ook te denken aan een coating, welke ik prima zelf zou kunnen doen (Cancoat), alleen wil ik denk ik wel polijsten van te voren, maar dat is (nog) niet voor mij weggelegd.
(Dus als iemand uit de regio noord Holland noord zin heeft om te assisteren met polijsten, graag!:p)
 
Ik heb zelf ook geen plek thuis om te wassen. Dit doe ik gewoon voor de deur. Ik woon in een heel rustig hofje. Het enige dat ik me wel eens afvraag is of het toegestaan is. Er staat niets over in onze plaatselijke APV.

Misschien heeft iemand hier wat meer kennis van regels.
 
@Drifter zolang het niet in de APV vermeld staat is het toegestaan (mits geen waterbeperkingsregels, zoals bij extreme droogte). Hier in Amsterdam staat het ook niet in de APV. Wel als je als bedrijf zou wassen op straat.

Greetz Emiel
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
@TWA dank je wel, dan is dat ook weer duidelijk. Ik vond het wel een ellende om die APV door te worstelen. Uiteindelijk alleen maar gevonden dat je geen water mag spuiten bij winters weer. Kunnen we volgende maand weer een wasrondje voor de buren doen.
 
  • Leuk
Reactions: TWA
Misschien een beetje offtopic, maar vandaag voor de eerste keer een rinseless wasje gedaan met P&S Absolute. Dat is voor herhaling vatbaar.
Lijkt me ook een goede combo met het foamen in de wasbox, dus eigenlijk velgen& touchless voorwassen daar, en de rest gewoon in het parkeervak voor mijn huis (ook geen eigen oprit).

Het rinseless wash proces kostte me misschien een half uurtje paneel voor paneel met ongeveer 12 mf doeken. Lijkt me ook goed te doen in een parkeergarage van een flatgebouw oid of een wekelijks maintenance wasje.

Mooie schone auto uiteindelijk :)