• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lak unikleur (rood) van Renault 4 behandelen?

Twan2805

Detailing trainee
22 mei 2013
6
32
Dag allemaal,

Ik zou graag jullie hulp krijgen in hoe ik het beste de lak van onderstaande renault 4 van mijn broer kan gaan aanpakken. Het is een hele kwetsbare lak (unikleur) waar ik liever niet met een polijst machine aan wil gaan. Het is een lak die zijn glans heeft verloren en licht is verkleurd door invloed van licht. Ik had zelf het idee om
1) Deze eerst licht te polijsten met Poorboys World - SSR1
2) Opzetten van Glaze (Poorboys World - Black Hole - 473ml)
3) Opzetten Poorboys World - Natty's Paste Wax - 235ml

Ongetwijfeld is dit niet de optimale combinatie van spullen icm de lak. Zijn er middelen(gecombineerd) die beter zijn hiervoor voor een lak zoals deze?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Grt Twan
IMG_20130526_155723_zpse3b7b98d.webp

IMG_20130526_155754_zps54472c65.webp

IMG_20130526_155742_zpsb5e41f8b.webp

Een testspot zou moeten uitwijzen wat de beste combinatie is voor deze Renault 4. Zou je stappenplan pakken en een stukje proberen. Is dit ontoereikend dan kun opschalen. Machinaal zou je ook kunnen doen met een finishing pad.

Hoe beter je kan bepalen wat voor laksoort het is hoe beter wij je advies kunnen geven
Persoonlijk zou ik niet aan de slag gaan met APC en ook niet met IPA. Tussendoor gewoon wassen met shampoo
Daarnaast liever niet in de zon polijsten. Dat allemaal omdat de lak mogelijk zacht is en nog zachter kan worden

Met de hand kan je weinig kwaad. Maak je pads na het schoonmaken goed droog.
Dan weet je zeker dat de lak alleen reageert op het polijstmiddel.
Glaze is een heel goed idee, en de Natty's is ook prima

Succes.

ik mis een (voorzichtige) kleibeurt ?

Voor de rest lijkt me dit een goed plan van aanpak. APC/IPA zou ik ook achterwege laten (risico op verdere verkleuring)

kleien ( gebruik ( maar dat geld voor elke auto ) veel kleiglijmiddel )), poorboys professional polish, black hole en dodo juice orange crush.

Ik vraag mij af waarom er gedacht wordt aan zachte lak? Dit lijkt me niet een lak op waterbasis.

Het verkleuren wordt ook wel splitsen genoemd (het pigment oxideert) Als je het top laagje (de oxidatie) weghaalt komt er weer een knal rode R4 te voorschijn. Je kunt met een lakdiktemeter controleren of machinaal aanpakken echt af te raden is.

Je afwerkingsvoorstel is prima om het opnieuw oxideren van de lak af te remmen.

PS. bij het polijsten wordt het polijststof dus ook rood;-)

Naast de aanvullingen hier:
In plaats van SSR1 zou ik persoonlijk voor Poorboys Professional polish gaan.
Veel universeler middel dat ook prima resultaat zal halen.
Maar daarnaast ook perfect voor chrome, metal ed is.

@Gio,

Bepaalde typen oudere lakken reageren op APC e.d. door te zwellen en zacht te worden
M.i. better safe than sorry