• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe lang en waarmee?

Kweetnie

Detailing addict
29 jan 2021
141
72
Na veel gelezen te hebben blijf ik toch nog zitten met wat vragen over pads en het gebruik ervan.
Bij mijn nieuwe EVO starterset zitten 3 Monello pads; Geel, oranje en wit en als polijstmiddelen Menzerna Heavy cut compound 400, Medium cut polish 2400 en Super finish 3500.
Mij is duidelijk, op basis van diverse gevonden overzichten hier op het forum welk polijstmiddel bij welke pad gebruikt dient te worden.
Ik ga tzt aan de slag met een Peugeot 108 van 6 jaar die nog nooit behandelt is anders dan heel af en toe de wasstraat en met emmer en spons. Niet echt hoe het moet.
Er zal dus genoeg te corrigeren zijn en dus ga ik er van uit dat ik 3 polijststappen mag gaan doen: Heavy cut op gele pad, Medium cut op oranje pad en Finish op witte pad.
Ik wil echter beginnen met de medium cut op oranje pad. Kan ik altijd nog opschalen naar geel met heavy cut.

Wat ik niet weet is hoeveel "damborden" in een hit je moet afwerken om resultaat te zien? En is dat resultaat dan: geen swirl/krasjes meer te zien? (diepere krassen laat ik gemakshalve maar buiten beschouwing)
Dus als ik in een hit 3 of 4x het dambordpatroon afwerk ( 60 x60cm ) mag ik dan verwachten dat ik heel duidelijk resultaat zie en bij weinig resultaat ik moet opschalen naar de gele pad met de compount?

Ik kan me voorstellen dat je met de middelste combinatie ook het zelfde kunt bereiken als met de zwaarste als je maar genoeg hits doet maar dat lijkt me wat tijdrovend.

Volgende vraag gaat over de pads. Ik heb nu dus 3 Monello pads en om die na elke hit uit te moeten wassen.......en dus wil ik meerdere pads hebben van elk polijstgang.
Een stuk of 6 lijkt me dan geen overbodig aantal en dat betekent dus 3x6 pads erbij. Nu keek ik even in de webshop en moet ik dus minimaal iets van 200 euro uittrekken om deze aan te schaffen, los van het merk. Geen probleem als ik 10 auto's per jaar doe en er ook nog voor betaald krijg maar ik gebruik ze alléén voor de eigen auto('s).
Op internet wat betaalbaardere pads gevonden (SPTA). Deze kosten ongeveer 2 euro. Het mooie is dat ze als "helemaal niet verkeerd voor de hobbypoetser" uit de bus komen op diverse internetfilmpje op youtube. Dus wil ik de 3 Monello's gaan uitbreiden met deze pads. Die zou ik met alle plezier bij CC kopen maar die hebben alleen maar dat dure spul wat prima is voor de fanatieke detailer maar gewoon te gek voor de incidentele poetser. Helaas ontbreekt een budgetline voor die laatste groep.
Vraag: Waarom is het een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht idee om deze spta pads aan te schaffen?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou deze eerst eens kijken: https://forum.carclean.com/threads/complete-how-to-video-polijsten.23518/

Ga nergens vanuit, begin met een testspot. Met een finishing polish en pad. Kijk wat het doet, let in eerste instantie op cut en daarna op finish. Ideaal is de minst agressieve combi die maximaal resultaat geeft. Op een zachte lak kan dat zomaar je finishing combi zijn. Afhankelijk van de staat van de lak, benodigde mate van correctie en de hardheid zal je op moeten schalen naar je medium combi. En als die niet voldoende resultaat geeft ga je nog een stapje omhoog. Hoe zwaarder de cut, hoe waarschijnlijker het is dat je apart moet finishen. Maar begin altijd zo mild mogelijk.

Ik doe meestal 3x horizontaal en 3x verticaal maar je kan varieren aan de hand van wat je ziet. Soms kan je beter 4x4 doen ipc 3x3 en dan nog eens 3x3 omdat het niet voldoende was. Maar zo kan je ook varieren met druk, snelheid, etc. Blijf vooral goed kijken. Zeker bij je testspot. Niets zo vervelend om de hele auto te hebben gedaan en er dan met een lamp (of in de zon) op te staan en te zien dat er nog teveel swirls in zitten die je dus bij de cutting stage had moeten verwijderen. Ga nooit finishen als je nog niet genoeg correctie heb behaald want dat wordt er met finishen nooit beter op. Maar accepteer ook dat goed vaak goed genoeg is. Het grootste gevaar is perfectie nastreven (zeker zonder lakdikte meter).

Pads: je hebt meer cutting pads nodig, dan finishing. Zou minimaal 3/4 cutting willen hebben, maar meestal is 1 of evt 2 finishing wel voldoende. Gebruik altijd dezelfde combi voor een stage, ga dus niet de motorkap met een Monello pad doen en een ander deel van de auto met SPTA (bijv). Ik bestel geregeld bij Ali voor kleine dingetjes, maar ik bezuinig nooit op dingen die mijn lak raken (doeken, pads, etc). Aan de andere kant, voor die 2 euro kan je best een gokje wagen en kijken hoe het bevalt, ik heb er iig geen ervaring mee.
 
SPTA ik heb er wel wat spul van maar grotere pads voor echt de autolak te corrigeren zou ik niet bij Ali expres kopen wat nou als het Velcro minder goed verlijmd is en de pad loskomt van de backingplate? Dan heb je al snel een kras/deuk te pakken .
Tip gebruik na het polijsten een inspectiespay zoals Gyeon Prep polijstolien kunnen krasjes verhullen namelijk.
 
Allemaak duidelijk en deels al bekend.
Het gaat me er voornamelijk om wanneer op te schalen. Dus mag je verwachten dat je na 3 x een dambord te hebben afgewerkt je (vrijwel) alle swirls/krasjes weg te hebben met de dan ik gebruik zijnde combi (pad en polijstmiddel)?

Het gebruik van Spta en Monello pads door elkaar is uiteraard not done.
 
Er zal dus genoeg te corrigeren zijn en dus ga ik er van uit dat ik 3 polijststappen mag gaan doen: Heavy cut op gele pad, Medium cut op oranje pad en Finish op witte pad.
De mate van defecten zegt weinig over hoeveel werk je erin moet stoppen. ;) Ik verwacht dat de Pug niet al te harde lak heeft en dus zou je misschien aan een medium-combi genoeg kunnen hebben om die eerste correctie te doen. (Testspot maken)

Wat ik niet weet is hoeveel "damborden" in een hit je moet afwerken om resultaat te zien? En is dat resultaat dan: geen swirl/krasjes meer te zien? (diepere krassen laat ik gemakshalve maar buiten beschouwing)
Dus als ik in een hit 3 of 4x het dambordpatroon afwerk ( 60 x60cm ) mag ik dan verwachten dat ik heel duidelijk resultaat zie en bij weinig resultaat ik moet opschalen naar de gele pad met de compount?
Ik red het niet om met de standaard ''waarden'' (werkvlak van ongeveer 50x50cm / 3-4 erwten polijstmiddel op de pad) 3 á 4 damborden te doen. Tegen de tijd dat ik aan de tweede begin, begint het polijstmiddel aardig aan zijn einde te lopen en werk ik alleen nog maar aan de finish. (Korrels zijn afgebroken c.q. fijner geworden en lubricatie neemt af) Als je wél 4 damborden kunt doen, beweeg je erg snel met de machine en/of gebruik je teveel polijstmiddel.

Ik kan me voorstellen dat je met de middelste combinatie ook het zelfde kunt bereiken als met de zwaarste als je maar genoeg hits doet maar dat lijkt me wat tijdrovend.
Correct. :D Vandaar ook de testspot.

Volgende vraag gaat over de pads. Ik heb nu dus 3 Monello pads en om die na elke hit uit te moeten wassen.......en dus wil ik meerdere pads hebben van elk polijstgang.
Een stuk of 6 lijkt me dan geen overbodig aantal en dat betekent dus 3x6 pads erbij. Nu keek ik even in de webshop en moet ik dus minimaal iets van 200 euro uittrekken om deze aan te schaffen, los van het merk. Geen probleem als ik 10 auto's per jaar doe en er ook nog voor betaald krijg maar ik gebruik ze alléén voor de eigen auto('s).
Op internet wat betaalbaardere pads gevonden (SPTA). Deze kosten ongeveer 2 euro. Het mooie is dat ze als "helemaal niet verkeerd voor de hobbypoetser" uit de bus komen op diverse internetfilmpje op youtube. Dus wil ik de 3 Monello's gaan uitbreiden met deze pads. Die zou ik met alle plezier bij CC kopen maar die hebben alleen maar dat dure spul wat prima is voor de fanatieke detailer maar gewoon te gek voor de incidentele poetser. Helaas ontbreekt een budgetline voor die laatste groep.
Vraag: Waarom is het een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel slecht idee om deze spta pads aan te schaffen?

Ik heb nu nog steeds polijstpads van Monello die al flink wat auto's gezien hebben. Op tijd schoonmaken scheelt enorm in de slijtage en stevigheid van de pads. Ik zou sterke twijfels hebben bij padjes van nog geen knaak. Dat je alleen als Fanatieke Detailer goed spul in huis moet hebben en voor die paar keer dat jij aan de gang gaat alleen maar goedkope spullen, dat is natuurlijk wat vreemd. ;) Al doe je maar een paar auto's per jaar, je wilt toch niet ouwehoeren met (eventueel) slecht materiaal.

Begin eerst eens met wat je hebt. Maak je testspot en beoordeel dus wat je nodig gaat hebben.

Pads met meer cutting slijpen ook meer en dus pakken meer lak/vervuiling op. Echter, als je een medium-combi op een zachtere lak zet, pakken ze net zo goed meer lak/vervuiling op. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Kweetnie
Van boven naar beneden:
Het is te hopen dat de peugeot niet een harde lak heeft. Uiteraard start ik met testspots. Misschien zelfs 4 (dak want motorkap is te klein). Al was het alléén maar om gevoel te krijgen bij de verschillende pads, polijstmiddel, EVO, doeken, snelheid en herkennen van het afbreken van het polijstmiddel etc..

Een concreet antwoord blijft achterwege. Dat heeft natuurlijk te maken met al die faktoren die meespelen. Ik zie wel.

Toch ga ik ook eens die Spta-pads bestellen, tenzij er nog iemand reageert met slechte ervaringen.
Volgens internet doen ze niet onder voor de duurdere daar waar het gaat om resultaat. Wel zijn ze minder duurzaam en loop je het risico dat het klitteband makkelijker loslaat bij hitte in de pad. Die dan maar voorkomen. We zien wel. Ik zou een andere mening hebben als het tenkoste ging van het te behalen resultaat.
Als je het niet probeerd dan weet je het niet, en om bij voorbaat aan te nemen dat goedkoop (goedkoper) per definitie rommel is daar geloof ik niet in. Wat heb je aan een Ferrari als je nooit harder rijdt dan 100 km/h?? Kan ook prima met een Fiat Panda. Als het dan blijkt tegen te vallen kan ik altijd nog overstappen naar de "goede" pads. Wel weer jammer dat ik geen referentiekader heb maar dat hebben die testers op internet wel dus heb ik er wel vertrouwen in. Over een paar jaar deze post nog maar eens van een EDIT voorzien op basis van voortschrijdend inzicht/ervaring.

EDIT:
Begrijp ik goed dat je na iedere hit je pad moet wassen/vervangen?
In dat geval gebruik je wel erg veel pads?!!! 50x50 en 1 dambord is dan een nieuwe/schone pad. als dat niet genoeg blijkt dus een andere pad om dat zelfde vlak nogmaals te corrigeren en dat eventueel nog een keer. Dat zijn 2 a 3 pads per 50x50 cm. Dus een pad of 50 voor één polijstgang van de hele auto??? Ik ga er dan van uit dat een auto 5 m2 is en dus 20 50x50 vlakken x 2 a 3 pads.

Deze wijsheid komt van een eerder advies na iedere hit je pad te wassen of te vervangen. Kan ik bij CC beter een clinic padwassen gaan volgen. Ben je langer bezig met pads wassen dan met detailen. Zal wel niet kloppen maar op basis van eerder advies zou dit rekensommetje kloppen.

Lees en zie dat je een pad een keer of 6 wast of vervangt in 1 polijstgang van de auto. Daarom is het voor een beginner ook allemaal wat verwarrend. :confused:
 
Laatst bewerkt:
Nee joh! Er is al eerder aangegeven dat de meeste 2-3 bewerkingen doen voordat ze een pad wassen. De één houdt systematisch 2 aan, de ander kijkt of z'n pad nog een bewerking mee kan.

Het is in dit geval echt zo dat de meeste puzzelstukjes op hun plek vallen wanneer je het doet. Dat advies is hier vaak gegeven en ik kan het zelf ook beamen. Je ziet, voelt en ervaart heel veel in je eerste keren. Je hebt een DAP, dus gaat het even niet zoals je dacht of gehoopt is niet meteen je lak naar z'n griebel. Dat apparaat heeft zoveel foutmarge dat je echt goed kunt gaan ontdekken hoe het nou echt werkt.

Spul op je pad, uitsmeren op je werkvlak op standje één em daarna gas er op en doorwerken totdat het wel olijfolie lijkt. Niet snel, neem de tijd. Je gaat het vanzelf ontdekken en dat alles zonder dat je je auto verpest.
 
  • Leuk
Reactions: Kweetnie
Er komt gewoon een stukje gevoel of inzicht bij kijken. Stel je begint met een lichte combi en je kijkt uiteraard wat dit precies voor verschil maakt. Als je na die hit het gevoel hebt dat je zo nog wel 'n stuk of 5 hits kan doen, dan ga je dus opschalen. Daarna doe je een hit met een medium combi en je kijkt weer wat het effect is. Nu zou je nog steeds het idee kunnen hebben dat dit niet echt opschiet en dan zou je dus besluiten om naar een zware combi te grijpen voordat je echt resultaat boekt. Maar het zou ook zo kunnen zijn dat je denkt dat je met nog 1 (of nog 2) van die hits met de medium combi wel de gewenste correctie gaat behalen. Dat is dus aan jou om op dat moment te beslissen en kan niemand je vantevoren vertellen. Het zou dus ook zo kunnen zijn dat je wel na die eerste lichte hit ook al het gevoel hebt dat je er met nog zo'n hit wel zal zijn. Dan zou je daar dus beslissen om niet tot een medium combi op te schalen, maar nog 'n hit met die lichte combi te doen. Verder kun je natuurlijk ook nog tussen-combi's bedenken met een licht polijstmiddel en een medium pad of andersom of een zwaar middel en medium pad of vice versa. Vooral gewoon gaan doen, ervaren en leren. Er is veel vantevoren te lezen en leren maar het meeste leer je door te doen. Niet alles is op voorhand precies te voorspellen en uitleggen, maar ik hoop dat je hier wel iets aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties. De basis heb ik nu zo langzamerhand wel in mijn bovenkamer. Ik ga er gewoon mee aan de gang. Ben toch meer iemand van de praktijk en niet geheel onhandig. Gewoon een kwestie van gevoel en gezond verstand. Het excuus is dat je met dit weer niets kunt doen, je alle nieuwe spulletjes, smeerseltjes en sopjes klaar hebt liggen maar er nog niks mee kunt en dus lees je meer. En als je denkt dat je het snapt zie je weer wat of hoor je weer wat en dat roept weer vragen op. Daar stop ik nu dus maar mee, zowel het lezen als de thoeretische vragen. Over een paar maanden maar eens veslag doen van de eerste praktijkervaring met wat foto's van de resultaten.
Het is eigenlijk net het Sinterklaas gevoel van vroeger. Alle folders uitpluizen en leuke speeltjes bij elkaar zoeken. En dan maar wachten tot het heerlijke avondje is gekomen.:zzz:
 
Na alles te hebben gelezenblijft bij mij 1 vraag onbeantwoord, en waar ik bij het polijsten altijd tegenaan loop ..... tot hoe lang kan je doorgaan voordat je moet stoppen met het dambord patroon en er nieuwe “pasta” op de pad moet?
 
  • Leuk
Reactions: Rytec