• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe omgaan met pads en MF doeken na aanbrengen coating

Diezelke

Detailing chief
2 feb 2018
98
78
Hoi hoi,

Ik heb al wat opgezocht hierover en de meningen lijken verdeeld te zijn.

Standaard wordt een coating geleverd met een aanbreng pad alsook 1 of meerdere doeken om na aanbrengen de coating af te nemen.

Nu heb ik slechts tijd om een paneel of twee te doen en dan een week later of zo een ander paneel van de wagen te doen.

Moet ik nu een hele stapel dure MF doeken kopen en extra pads om na elke keer dat ik een paneel of twee doe zowel de MF doeken als de pads weg te gooien (of te gebruiken voor de motorruimte) en dan met een nieuwe pad en nieuwe doeken de volgende panelen een week later aan te pakken ?

Want zo wordt dat wel een dure bedoening, een coating aanbrengen.

Hoe doen jullie dat ?

Welke doeken kan ik bijkopen die goed zijn om de coating weg te nemen na aanbrengen en die geen stukken van mensen kosten ? Idem voor de pads.

Alvast bedankt !

Gr

Diezelke
 
  • Leuk
Reactions: f nathans
hallo, Ik heb zelf nog geen ervaring met coatings maar ik zal je proberen wat te helpen.
Bedoel je met de (pads) niet de suede doekjes die bij de coating setjes zitten? Die doekjes die je rond je blokje doet waar je de coating met opbrengt, die kan je het best weggooien na elke applicatie.
Kost ongeveer 7€ voor 10doekjes https://www.carclean.com/nl/q-m-suede-10x10cm-10pack.html
Van de doeken ben ik niet zeker maar ik denk als je ze direct in een emmer met lauw water gooit ze niet hard worden.
Goede MF doeken voor een goede prijs: Monello Piccolo Nero
9€ voor 3 doeken https://www.carclean.com/nl/piccolo-nero-trio-35x35cm.html
Wellicht kan iemand die meer verstand heeft van coatings je meer info geven!
 
Ikzelf werp de gebruikte doeken 'meteen' in een emmer lauw water met een beetje poorboys typhoon microfiber (of een ander middel voor microvezel te wassen).

Vervolgens spoel ik de doeken in dit sopje (met de hand) en laat ik het een paar uur (of een nacht) gewoon in deze emmer liggen. Nadien spoel ik deze doeken uit met proper water en gaan ze de eerst volgende beurt mee in de wasmachine (afzonderlijk van doeken die gebuikt zijn voor andere doeleinden: wax, prewax, droogdoeken.) Ik was ze nooit samen uit met de rest.
 
De suéde-doekjes kosten geen drol en die worden inderdaad hard. Die gooi je dan ook gewoon weg. ;)

Verder is het altijd goed om simpelweg meerdere doeken te gebruiken; Werking blijft optimaal omdat ze niet té verzadigd raken met product. (Wat ook meer kans heeft om uit te harden)
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar Edgeless doeken zoals de Senza Bordi of vergelijkbare doeken. De Picollo's vind ik te klein en de rand vind ik minder fijn.

Als ik de stap zet om een dure coating aan te brengen, dan weet ik dat hier nog extra kosten bij komen in de vorm van extra doeken en dergelijke. Ik schijf dus eigenlijk de doeken al af na gebruik, maar dit is zeker niet nodig als je tijdig een schone doek pakt en de gebruikte in een emmer warm water + eventueel een MF-wasmiddel gooit. ;) Gebruik ze daarna gewoon weer voor alles behalve coatings. (Nieuwe doeken reken ik gewoon weer mee in de kosten)
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Ikzelf werp de gebruikte doeken 'meteen' in een emmer lauw water met een beetje poorboys typhoon microfiber (of een ander middel voor microvezel te wassen).

Vervolgens spoel ik de doeken in dit sopje (met de hand) en laat ik het een paar uur (of een nacht) gewoon in deze emmer liggen. Nadien spoel ik deze doeken uit met proper water en gaan ze de eerst volgende beurt mee in de wasmachine (afzonderlijk van doeken die gebuikt zijn voor andere doeleinden: wax, prewax, droogdoeken.) Ik was ze nooit samen uit met de rest.
Ik heb drie doeken gebruikt en onmiddellijk met towel wash op 40 graden kort programma gewassen. Kan ik ze dan nog gebruiken ? Sommigen zeggen die doeken te gebruiken voor alles behalve op lak. Echter, ik wil ook geen krassen op mijn velgen en ook niet op mijn plastic interieur. Dam rest enkel de motorruimte. Of de keuken
 
Ik zou wel willen adviseren genoeg doeken te nemen. Per paneel zeker 3. Een voor de eerste keer afnemen dan nog een doek voor het afnemen en dan als laatste met een suède 40x40.

Ik zou dan zelf de doek waarmee je als eerste afneemt weggooien omdat die het meeste product opneemt. De doek die je als 2e gebruikt zal je wel weer kunnen gebruiken omdat deze minder product opneemt. En dan zoals anderen als beschreven hebben in heet water met wat MF wasmiddel

De suède die je als laatste gebruikt zal als het goed is nagenoeg niks opnemen
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke
Hoe meer, hoe beter. Dat kan ik beamen, maar 3 doeken per paneel is wel veel, hoor. :D Als de doeken zoveel kunnen/moeten opnemen, dan smeer je ook wel veel product. ;)

@Diezelke - 3 doeken gebruikt en meteen in de wasmachine? Dan is de laatste dus meteen gewassen en de eerste twee niet. ;)

Bij mij eerste coating (Si3D) stond ik er niet duidelijk bij stil dat de doeken nadien misschien niet meer helemaal zuiver zouden zijn. Ik meen te herinneren dat ik zo'n 6-8 doeken had voor een GT3. Ik wisselde naar schone doeken en liet de gebruikte doek maar liggen. Na afloop was geen enkele doek zichtbaar hard geworden of iets dergelijks, maar de eerst gebruikte twee doeken waren op enkele plekken wel waterafstotend. ;P (Dus teveel product gesmeerd op de eerste panelen)

Bij volgende applicaties stond er een emmer met warm water klaar. Wisselde gewoon 2 doeken per groot paneel. Geen problemen ondervonden. :D
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke
@Quantoxx : "3 doeken gebruikt en meteen in de wasmachine? Dan is de laatste dus meteen gewassen en de eerste twee niet.;) ": wat bedoel je ? Zijn de doeken niet gewassen als er te weinig in de machine zitten ?
 
@krikke55 : "Bedoel je met de (pads) niet de suede doekjes die bij de coating setjes zitten? Die doekjes die je rond je blokje doet waar je de coating met opbrengt, die kan je het best weggooien na elke applicatie." --> bij mijn coating set zat een soort van schuimen langwerpige spons en een doek. De "spons" dienden voor aanbrengen en met de doek (1 doek ocharme) moest je residu afnemen. Indien je zoals mij dan de wagen in 4 of zes keer doet, moet ik dus telkens een nieuw pad en nieuwe doek(en) aanschaffen.

Ik begrijp dat iedereen hier dus bij het coatingproduct ook nog eens drie tot zes doeken koopt (20-30 EUR) voor het afnemen en deze dan ofwel weggooit ofwel voor de motorruimte of iets dergelijks gebruikt?
 
@Diezelke Ik heb gyeon trim aangebracht op ongelakte trim en de gebruikte doeken waren de gyeon baldwipe en polish wipe. Aangezien het doeken zijn die gebruikt zijn op plastic (en dus niet op autolak) zou ik het wel aandurven om deze opnieuw te gebruiken voor de trims te bewerken. De doeken waren ook terug helemaal zacht na de wasmachine omdat ik ze meteen in lauw water heb gegooid na gebruik (zoals eerder vermeld).

Voor een coating op een 'autolak' zou ik ook nieuwe doeken nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke
3 doeken gebruikt en meteen in de wasmachine? Dan is de laatste dus meteen gewassen en de eerste twee niet.
wat bedoel je ? Zijn de doeken niet gewassen als er te weinig in de machine zitten ?

Voordat je alle doeken hebt gebruikt, ligt de eerste doek dus al even te wachten. Als hier product in zit, dan zal dit al aan het uitharden zijn voordat deze doek in het water kan gaan weken. :)

Ik begrijp dat iedereen hier dus bij het coatingproduct ook nog eens drie tot zes doeken koopt (20-30 EUR) voor het afnemen en deze dan ofwel weggooit ofwel voor de motorruimte of iets dergelijks gebruikt?
Dit is niet zo gek, toch? Men kan een potje wax kopen van twee tientjes en hier erg vaak de auto mee waxen, maar kiest er nu voor om een coating aan te brengen. Dan is de aanschaf van de coating al vele malen hoger dan dat potje wax en kunnen die paar tientjes extra er toch ook wel bij? :p. Als de applicatie dan ook nog eens in fases moet, dan word het inderdaad nog een beetje ingewikkelder qua materialen. ;)

Maar vergeet niet dat een doek niet meteen vol zit met scherpe troep ofso. Ik heb Senza Bordi's die ik nog gewoon gebruik om de lak af te nemen. Merk er niets raars aan, maar ergens moet het zo zijn dat de doek misschien toch niet helemaal meer optimaal is. (Een nieuwe/schone zou beter zijn waarschijnlijk)

Als je bijvoorbeeld het hele huis gaat schilderen, dan moet je naast de verf ook nog kwasten en rollers aan gaan schaffen. Schilder je in één keer het hele huis, dan zou je dat met één kwast/roller kunnen doen, maar als je elke dag een kamer doet, dan moet je er voor zorgen dat je kwast/roller goed blijft of anders elke keer nieuwe gebruiken. :p
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke
Ik heb voor mijn Cancoat applicatie ook MF doeken gekocht (relatief betaalbare), ongeveer een stuk of 6 doeken gebruikt voor een kleine auto, plus nog 40x40cm suede doeken om de laatste stap af te nemen. Als ik met nieuwe verder ging heb ik direct de gebruikte in een emmer met lauw water gedaan, maar ook niets vreemds kunnen ontdekken achteraf. Heb ze echt goed bekeken, gevoeld en wat niet, maar ze leken nog gewoon bruikbaar. Ik weet niet of ik ze snel zou gebruiken om over m'n vers gepolijste auto te trekken, maar voor het gemiddelde werk moet het echt wel kunnen.
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke en RoyR
Een beetje het zelfde als de rest.. de coating doeken meteen in een sopje met tornado. En die gebruik ik daarna nog voor algemene klusjes en zelfs de zware stappen polijsten.

Medium stappen polijsten gebruik ik wel doeken die ik alleen voor polijsten gebruik.

Voor de laatste polijst stap, dus meestal Gyeon primer/ of Rupes geel/ wit gebruik ik altijd nieuwe doeken.

Ook voor het ontvetten, en om de nieuwe coating aan te brengen gebruik ik nieuwe doeken.

Heb laatst nog een zak vol doeken aan de buurman gegeven :joy:

Op gegeven moment zit de kast wel vol.
 
Alleen jammer dat het in den helder ligt.

On topic: ik schuif de doeken die ik niet meer autowaardig vind door naar het huishouden.
 
  • Leuk
Reactions: Diezelke