• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe vaak pads en doeken wassen bij auto detailen in delen

Kan je de pad niet even uitspoelen in een sopje en dan goed droog blazen met perslucht? Je zou zeggen dat ie dan ook minder snel weer volloopt.
 
@Bazza3105 wat je daar aangeeft is eigenlijk gewoon de pad schoonmaken en dan is die weer als nieuw. Maar heb je nog sop in je pad zitten, dan breekt het sopje heel netjes je watergedragen polijstmiddel af, dat wil je nou net niet. Zorg dus wel dat die even uitgespoeld is.

Met de HD zou ik niet doen, totaal overpowered en je straalt heel de pad aan griebels. Gewoon lauw water, wat afwasmiddel, schoonspoelen, droogdraaien en gaan.
 
Klopt is een sopje in een spuitfles, maakt je pad zeker goed schoon. Als je het echter niet goed spoelt, houdt het je pad ook schoon....dus ook na het sprayen moet je het spoelen.

Met een sliertje afwasmiddel lukt het ook heus. Met Bilt-Hamber Surfex ook trouwens. Maar in alle gevallen moet je de pad spoelen na het reinigen. Anders zit dat mooie schoonmaakmiddel nog in je pad en breek je de polish af.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Hier ben ik het overigens volledig mee eens! Was meer een vraag vanuit mij, niet bedoeld als reactie op de vraag van de topicstarter. Sorry voor het mengen :D

Ik gebruik voornamelijk foam pads voor een finishing step, waarbij je dus niet echt lak verwijderd in mijn geval. Hierdoor stoft het ook niet vreselijk. Voor het echte polijstwerk gebruik ik wollen pads en microfiber cutting pads, verschillende merken en variabelen. Ja, je merkt wel dat ze wat stoffen, maar met compressed air krijg ik ze zo goed als brandschoon qua oppervlak (zeker in combinatie met de Pad Cleaning Tool). Uiteraard blijven er wat vlekjes achter, maar deze was ik na de detail uit met zeep en water.

EDIT: het is dus wel van groot belang dat je de pads na iedere hit grondig schoon blaast met compressed air. Dit kun je niet te vaak overslaan, dan krijg je last van slecht functioneren van de pads. Imploderen, gummen, stoffen, etc.
Ik blaas ook uit met een compressor. Ik heb drie pads van elk. tot nu toe geen stoffen etc gehad. Op het einde van de dag was ik de pads met Tornado, slinger ze droog met de DAP. Werkt prima zo. Ik geef toe dat ik tot nu toe maar zeer kleine oppervlakken gedaan heb dus dan is het wellicht logisch dat mijn pads niet verzadigd raken. Ben nog aan het leren. Maar je ziet duidelijk dat je met een compressor er aardig wat uitblaast. Ik zou een filmpje maken maar heb mijn beide handen nodig bij het uitblazen :)
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Ik doe de pad op de machine, spuit er een spriet pad cleaner op, laten draaien, borsteltje er langs, van binnen naar buiten, en daarna blaas ik de pad ,ook draaiend , van binnen naar buiten droog, dan doe ik een spriet schoon water op de pad, laat hem weer draaien, en opnieuw met borsteltje er langs, en dan droog blazen.
Daarna veeg ik hem nog even na met een Mf doek.
En dit proces , als de pad nog vies is, eventueel keer herhalen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Diezelke
@Dirk Post : aha, zo zal ik het ook eens proberen. Ik heb die Rupes Pad Claw, dus daarmee kan ik borstelen. Begrijp ik correct dat je de pad op de DAP laat zwieren en dan het borsteltje ertegen houdt?
 
Ja , pad op machine laten zitten, ik doe het op de rotary.
Ik weet niet of het wil op een da machine?.
En met de pad claw idd.
Altijd bij me, gebruik ik ook altijd met pad van Backingplate af halen, scheelt heel veel levensduur!
Meeste velcro s die los laten, vaak door verkeerde manier van pad er af halen.
 
Ik ben blij met m'n padwasher..
En ik heb in het verleden ook nog wel eens zelfgemaakte padwashers voorbij zien komen.

Wie weet dat CC in de toekomst nog een grote inkoopactie doet voor padwashers.. in het verleden hebben ze dit nog wel eens gedaan. waardoor je tegen een iets vriendelijkere prijs zo'n dure emmer kon kopen :)
 
Ja, Padwasher kan ook, maar die kost ook alweer 200 euro.
En dat kan ook alleen met de pads op een rotary?
Iedereen heeft ook geen rotary he.
 
Hmm... Er zijn dus best wel wat mensen die hun foampad niet in zijn geheel schoonmaken, maar eigenlijk alleen het oppervlak. Blijf dit toch vaag vinden. :p

Een foampad kan ademen en dus zijn warmte kwijtraken door de structuur van het foam. Wanneer je telkens alleen het oppervlak schoonmaakt, zeker met een vloeistof zoals water of een pad cleaner, verzadig je het foam dus steeds meer. (Oppervlak is dan wel 'schoon')

Even de pad onder de kraan om het meeste van én uit de pad te spoelen, beetje Dreft of cleaner erop en wat masseren, uitspoelen en je gehele pad is schoon. Dat is toch beter en, gezien de stappen hierboven, ook nog sneller? :p
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
Ik gebruik ook vaak een borstel of compressor om een pad even snel schoon te maken voor de volgende hit. Supersnel en je kan langer doorwerken voordat je de hele pad schoon moet maken.

Daarnaast: niet elk polijstmiddel werkt even fijn met een natte/vochtige pad. Vooral met fijnere polijstmiddelen vind ik het prettig om een droge pad te hebben.
 
@Jansen - Fair enough, als je maar één pad zou hebben. :p

@Dirk Post - Na het wassen druk je 'm tussen je handen plat of knijpt de pad met beleid uit. Vervolgens de pad op de machine zetten, standje 1 en dan wat hoger, vervolgens heb je een vrij droge pad.

Ik doe dit wassen natuurlijk niet na één pad, maar als ik er flink wat gebruikt hebt.
 
Oooh maar dan moet ik er even bij vertellen, als ik een hele auto klaar heb, ik ook alle pads schoonmaak onder de kraan hoor.en ook echt er de tijd voor neem.
Maar tijdens het polijsten doe ik het om dezelfde reden als hr Jansen, om met dezelfde pad nog even iets verder te kunnen.
Maar ik zit te denken om gewoon veel meer pads in voorraad aan te leggen, als ik voor correctie stap bv 8 pads nodig heb, er 8 klaar heb liggen, voor de volgende stap,( bv medium pads ) ook 8,
Finish stap zelfde verhaal.
En dan een grote ondiepe platte lekbak, laagje water onderin met iets dreft oid er in, waar ik de gebruikte pads in leg, na gebruik.zodat de pad met residu niet uit droogt.
Dan ben ik van die ergernis van tussendoor schoon maken af.
Na het karwei mooi alle pads in 1 keer schoonmaken.
Vraag me alleen af, of dat aan t eind van de rit niet veel meer compound kost?.
 
Beetje afhankelijk van de lak en polish combi maar ik borstel het oppervlak ook schoon met de borstel én een katoenen handdoek; je ziet de vervuiling inderdaad "opkruipen" maar het oppervlak moet na zo'n beurt wel vrij zijn. Zo niet, dan grondig schoonmaken op de manier zoals je aangaf.

Op die unilak kadett kreeg ik er toch niet meer uit dan 2 hits met een medium set; dan was het oppervlak dusdanig verzadigd dat het ook niet meer werkte. Op de V60 haalde ik 3-4 hits met medium voordat het effect merkbaar was en de pad een grondige schoonmaak nodig had.
 
Ik heb (inmiddels) ook niet heel veel pads meer, dus moet vaker tussendoor een batch aan pads wassen. ;)

Meestal als ik alle pads heb verbruikt, 2-3 hits, ben ik ook wel weer toe aan een kleine pauze en maak ze dan schoon.
Met 8 pads een hele auto doen, dat ga ik niet redden. Maar ik maak ze dus liever te snel schoon of pak een nieuwe, dan te laat.