• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe vaak welke stappen?

benpoepen

Detailing addict
8 jan 2014
28
50
De stappenplannen hier zijn heel gedetailleerd, de showcases zijn ook indrukwekkend. Maar ik vraag me af wat de frequentie is dat jullie bepaalde stappen doen voor jullie eigen auto (aannemende dat jullie deze normaal gebruiken) Ik denk niet dat er maandelijks een complete stappenplan wordt gevolgd. Dus...
 
Ik doe normaal 1 keer per jaar het volledige plan. Tussendoor was ik ze gewoon en booster na elke wasbeurt m'n wax met QD+ van poorboys. Interieur wordt gewoon netjes gestofzuigd en met een interior quickdetailer wordt het dashboard ed. netjes gehouden. Het leder reinig ik regelmatig met een vochtige microvezel en verzorg elke twee maanden even met een lederconditioner. De banden houdt ik mooi zwart bij elke wasbeurt. Na een tijdje zijn ze verzadigd en is een erg dun laagje aanbrengen al genoeg. Als de velgen moeilijker reinigen met de shampoo, dan zet ik ze terug even in de wax.

Besluit ik heb het meeste werk met de auto's van anderen...eigen wagens bijhouden kost weinig moeite :-)
 
Sluit me aan bij Merivawim. Hier ook 1x per jaar het volledige plan - probeer wel na 6 maanden (ligt aan tijd en energie) de auto van nieuwe laag sealant (of 2) + nieuwe waxlaag te zetten.
 
Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de standtijd van de wax die je gebruikt, en hoeveel tijd je zelf hebt. Ik breng ongeveer twee keer per jaar een wax aan (en dan ervoor eerst kleien etc.) en eens in de twee jaar polijst ik de auto. Verder regelmatig wassen en dan drogen met Gyeon Cure en daarna het interieur even uitzuigen en het dashboard schoonmaken met een microvezel doekje en een beetje Spray and Wipe. Het interieur heb ik nu een aantal keren met Natural Look behandeld, maar het wordt naar mijn mening ook steeds minder nodig omdat het er nog mooi uitziet.

Maar het maakt ook niks uit als je de auto eens per jaar in de wax zet, dit doe ik bij de auto's van mijn opa en oma ook, en die zien er een jaar later nog goed uit hoor ;) .
 
Dat ligt aan de klei die je gebruikt, ik heb met de DJ Supernatural klei nog nooit marring gehad. Ik denk ook dat astrakoen in de wax zetten bedoeld, en dat heeft verder geen gevolgen voor de lakdikte.
 
Het volledige polijststappenplan doe ik eens of twee maal per jaar, afhankelijk van de tijd. Nieuwe beschermlaag doe ik als ik zin heb, meestal binnen twee maanden een nieuwe.
 
benpoepen;n393752 zei:
Heb je dan nog wel lak over na een paar jaar? Lijkt me dat je ontzettend last van marring kan krijgen als je te vaak kleit.

misverstandje, ik zet hem dan alleen in de wax, dinsdag ga ik voor het eerst kleien
 
Als jullie het volledige pakket 1x per jaar doen, doe je dat dan na de zomer zodat het beschermd is tegen de winter. Of ga je juist na de winter in de lente doen, om het geheel mooi voor de dag komt voor de zomer?
 
Meestal doe ik het rond september zodat je de winter weer door kan, en dan in de lente weer. Maar als je een verwarmde ruimte hebt kan je ook makkelijker in de winter de auto doen.
 
Meestal in september...dan zijn ze goed beschermd in de winter...na de winter evalueer ik. Vorige winter was echter z'n naam niet waard. Indien ik natuurlijk ergens een kras vind tijdens een wasbeurt, dan haal ik er die natuurlijk direct uit en bescherm ik daarna terug op die plaats met een laagje wax.
 
Quattro;n393779 zei:
Meestal doe ik het rond september zodat je de winter weer door kan, en dan in de lente weer.
Tot nu toe doe ik de auto ook 2x per jaar een volledig plan vorig jaar eind augustus de eerste keer en toevallig vandaag de 2e keer. Waarschijnlijk gaat ie eind september weer als voorbereiding op de winter.
 
Wekelijkse wasbeurt, interieur om de maand of 2, 2 keer per jaar kleien waxen, en om de 2j volledige exterieur detail. Ik doe ongeveer 10-12d km/jaar.
 
In principe elke week een wasbeurtje en 1x per jaar een klei- + polijstbeurtje.............al is het dan ook niet in 3 stappen . Meestal kom ik toe met een rondje mezzo en een supersnelle ronde finale.
Een swirltje meer of minder op m'n auto kan best , op grijs zie je namelijk amper iets en dan vind ik het belangrijker dat de auto(lak) goed beschermt blijft ipv alle swirls weg.
Bandendressing om de 2 wasbeurten .........anders worden de banden echt wel te vettig. ( en de velgenborstel ook )
Velgen worden in de velgenwax gezet voor de winterperiode ( dan komen de stalen erop ) en krijgen geen andere behandeling als ze op de wagen zitten. Het proper maken gaat prima na -tig maanden .
Moet eerlijk toegeven dat ik dit weekend geen enkele auto ( van mezelf) gepoetst heb en dat ik eigenlijk beschaamd ben :schaam , maar dat is puur door tijdsgebrek .
( vrijdagavond na het werk de nieuwe ramen gaan schilderen , alsook zaterdagvoormiddag én een autootje gewassen+ gekleid + gepolijst voor iemand die dit vroeg )
 
  • Leuk
Reacties: Yoko