• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe was je een cabriolet kap?

Amstier

Detailing guru
20 jan 2010
5.476
105
42
Kreeg vanmorgen de vraag of ik eens een Audi cabriolet van '99 wil doen. Nu heb ik gezegd dat ik dat wel een keer wil doen. Maar hoe was en behandel je de kap? Gewoon met een mitt? Mag je er ook met een hogedrukreiniger van een afstandje opspuiten? Kan iemand mij een how to lijstje opstellen?
Het dak is aardig groen op een aantal plaatsen, maar wel in goede staat. (2 jaar oud en glazen achterruit)

Alvast bedankt! :)^
 
Grofweg heb je twee soorten materiaal voor kappen; vinyl en stof.
Beide houden niet van druk, omdat ze gespannen staan. Dus liever geen HD dichtbij

Vinyl maak je schoon met APC of een speciaal middel als van Ragtop
Paardeharen borsteltje erbij en zachtjes draaiende bewegingen maken
Navegen met een droge en daarna een vochtige doek.
Als er diep vuil in zit, eerst inwerken met bijv natural look en de dag erna APC

Stof (aka Fabric) moet je soms dieper reinigen.
Ook daar biedt de paardenharen borstel uitkomst
Ik zou proberen daarna droog te zuigen met een natzuiger of extractor
Alleen als het erg vies is ook met de extractor bevochtigen
Dat laatste zou ik eerder met de hand doen, en afhankelijk van het middel langer in laten werken.
Met de extractor bevochtigen heeft ook het risico van doorslaan, dan wordt de binnenkant nat

Tegen groen helpt sulfiet (bij winkel voor zelf wijn maken) maar niet teveel
Ook Biotex wordt kennelijk ingezet, heb ik in dit geval geen ervaring mee

Kijk ook even in de shop bij nieuwe producten, er is iets om stof te herkleuren

Hans
 
Insprayen met een APC oplossing en borstelen met een zachte borstel (paardenhaar), je kunt ook een dedicated Cabriodak reiniger gebruiken zoals van Raggtop of Meguiar's, maar APC werkt net zo goed. Daarna afdrogen met een badstof handdoek of droogdoek.
Als het dak goed droog is behandelen met een protectant van Raggtop, Meguiar's of ander merk.

Daarna is het alleen nog maar een kwestie van het (droge) dak af en toe schoon te borstelen met een zachte borstel.
 
Het is een stoffen dak, dus de extractor kun je ook gebruiken?

Bedankt voor de tips en aanwijzingen!
 
Bij stof kan de extractor ook, heel goed zelfs.
Bij mohair ging het goed, mits met beleid en twee man :ja
Die tweede kan binnen even kijken naar het mogelijke doorslaan.

Als de kap uit meer lagen bestaat kan er ook wat vocht ophopen.
Dat droogt wel, maar dan wel de kap tijdens het drogen dicht laten
Als je 'm niet opspant, kan hij krimpen

Hans
 
Bedankt! De kap is geïsoleerd, dus laat hem sowieso dan dicht.

Stappenplan:

- APC met paardenhaarborstel inwrijven om zwaarste vervuiling weg te halen
- afspoelen met tuinslang
- extractor behandeling
- afspoelen
- laten drogen

Zal even met de eigenaar overleggen of ik het setje van Raggtop mag kopen.
 
Als ik mij het goed herinner is er toch ook een show-off van een New Beetle cabrio met een groen dak van de algen en mos?
 
Ik heb misschien ook nog wel een (goedkope) bijdrage aan dit topic:

Groene zeep! Jaren geleden een golf cabrio mee gedaan waarvan de kap compleet groen was.
Ik wist eerst niet wat ik er mee aan moest, maar na een tip het hiermee geprobeerd. Gewoon verdunnen in een emmer warm water zoals op de verpakking staat en een goede stevige borstel gebruiken. Toen ik klaar was een mooi diep zwarte kap ipv groen. Werkte dus super voor die paar euro! :party:

Natuurlijk zal er met de al genoemde stappen en producten ook niets mis zijn! :)^
 
Vorige week mijn cabriokap ( stof ) aangepakt normaal doe ik dat met groene zeep in lauw water, goed in laten trekken dan ruim afspoelen met water en waterafstotend maken met textielspray

Dit keer een Raggtopp setje aangeschaft ( 101912) de cleaner werkt goed.
Het aanbrengen van de fabric protectant ( geen spuitbus) ging niet zo goed, de pompspray spetterde erg en kon het niet egaal aanbrengen.
Toch maar weer gekozen voor de textielspray.