• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe wassen jullie de MF doeken?

De hardheid van water wordt in Nederland uitgedrukt in Duitse graden hardheid (ºdH). De hardheid van het drinkwater in Noord-Brabant varieert van 4,8 ºdH tot 16,3 ºdH. Dit geeft de hoeveelheid kalk in water aan. Hiervoor hanteren de waterleidingbedrijven de volgende indeling:


0 tot 4º dH: zeer zacht water
4 tot 8ºdH: zacht water
8 tot 12ºdH: gemiddeld
12 tot 18 ºdH: vrij hard water
18 tot 30 ºdH: hard water
 
Ik gooi alles gewoon in de wasmachine met willekeurig wasmiddel.
Daarna 20 tot 30 min in de droger met tennisballen erbij. (zei me moeder dat dat de doeken zachter houd)
Wat is eigenlijk het probleem met wasverzachter?
Gr, Pim
 
Probleem met wasverzachter is dat de vezels van de microfiber dicht gaan zitten en zo niet goed hun werk kunnen doen.
De microfibers nemen dan geen vocht meer op en uitbuffen van wax gaat een stuk moeilijker.
 
Met wasverzachter gaan de vezels aan elkaar plakken waardoor ze stugger worden en minder vuil/residu opnemen
 
Ik doe ook altijd zonder wasverzachter!

Maar wat als ze toch eens met wasverzachter gewassen zijn, kan je dit terug draaien door opnieuw te wassen zonder wasverzachter?

Of met de Cobra MF restore?
 
Nope, ze koken kan dan eventueel nog helpen.

Trouwens niet zomaar willekeurig wasmiddel nemen. Altijd even de achterkant lezen, bij sommige middelen zit er wasverzachter bijgevoegd :!
 
suby555 zei:
Ik doe ook altijd zonder wasverzachter!

Maar wat als ze toch eens met wasverzachter gewassen zijn, kan je dit terug draaien door opnieuw te wassen zonder wasverzachter?

Of met de Cobra MF restore?

Met een restorer (vandaar de naam ;) ) kun je het weer goed krijgen. Zo'n MF restorer is eigenlijk niets anders dan een heel goede ontvetter.
 
Ben je daar zeker van Adrie, ik heb die fout eens gemaakt. Maar wassen met Microfiber wash (Chemical Guys) doet niet veel af.

Helpt de Restorer van Cobra hier wel tegen dan?
 
Lees even mee:

The only detergent properly formulated for maintaining and restoring microfibers.

Yes, microfibers are machine washable. Completely. But the truth of the matter, is that with all of the polishes, waxes, oils and chemicals that we apply and remove with our microfiber towels, a regular old household detergent doesn’t cut it when it comes to cleaning or restoring them! Microfibers (when new) work so efficiently because each of the millions of individual fibers are microscopically split to allow for superior absorption. The downside to the design is that extracting all of the product that they have absorbed is nearly impossible with a regular detergent. Eventually, the build-up will compromise the cleaning, buffing or polishing efficiency of the microfibers, or worse, cause deterioration or stiffness to set in, thus, reducing the longevity of the microfiber.

I have an ever-growing collection of microfibers--from around the world, different weaves, varying plush-nesses, colors, thread counts (OK, I’m on the verge of obsession). I guess it makes me somewhat of a microfiber junkie—and, believe me, with all my experimentation, the difference that Micro-Restore makes, in comparison to your average laundry detergent, is phenomenal. All the oil, wax and gunk that they soak up—Micro-Restore eradicates, leaving the microfibers in a like-new state--supple and velvety soft. After all, if they’re going to touch the surface of my car, anything less would be a sin!

Micro-Restore is superior for treating, cleaning and preparing microfibers because it is a powerful degreaser—a strong detergent—with the absence of bleach or fabric softeners, both of which mean a certain slow death to microfibers. Micro-Restore works to remove every last bit of product that is naturally absorbed by microfibers—cleaning them thoroughly, opening their “pores” which allows them to do their job to the best of their capabilities—and extending their life.

Micro-Restore’s concentrated aqueous formula is a special blend of surfactants, emulsifiers, chelating agents and water softeners. The combination of ingredients in Micro-Restore has the power to break down all chemicals and heavy residues and remove them. The water softeners in the formula nuetralizes calcium and magnesium in hard water that cause towels to stiffen over time. Micro-Restore is the ultimate cleaner for microfibers because it rids them of all product without ruining their structure. Oh, and did I mention that it is biodegradable?

De eerste keer dat ik het gebruikte, waste ik mijn schone doeken in een emmer, schone doeken die al gewassen waren met een normaal wasmiddel, na enkele minuten kwam er allemaal zwarte meuk uit de doeken, ze waren dus nog niet schoon 8o Toen ik mijn hand in de emmer met sop deed voelde het nog lekker zacht aan, maar zodra ik mijn handen afdroogde, waren mijn handen schraal, een sterke onvetter dus. Misschien is de CG microfiber was toch anders dan de cobra. Ik kan het zelf niet testen aangezien ik deze doeken nooit met wasverzachter was...
 
even off topic.

bij mij blijven de gele handpads van megs bijna altijd zwart (kunststof en rubber gebruik) na gebruik van wasmachine.
ik spray het van te voren in met apc.
en ik heb nu al drie pads die zeg maar afbrokkelen en het vuil er niet uitgaat. ook twee even coat appl zijn kapot gegaan.

ik laat ze wassen zonder wasverzachter en op 40 C.

hebben julie dit wel eens meegemaakt en wat is de oorzaak
 
ik krijg mijn "black polishing pad" echt niet meer wit
niet met cillit bang.. ook niet met cif powercream zelfs niet met dasty (al denk ik dat cif powercream aggresiever is:-" )

dus helaas!
 
stimpy68 zei:
Misschien is de CG microfiber was toch anders dan de cobra. Ik kan het zelf niet testen aangezien ik deze doeken nooit met wasverzachter was...

Ik ook niet, maar zoals ik eerder heb gezegd, let op en lees de achterkant van de fles. Dat was dus wasmiddel met wasverzachter in. Het ging toen ook maar over een aantal doeken die in de machine zaten.

Niets mis met de doeken, even zacht als ervoor, maar ze pakken duidelijk minder water op.
We zullen dan de Cobra eens proberen. Thanks :cool:
 
Meestal als ik klaar ben, doe ik de doeken in een groote emmer met water en 2 dopjes Pinnacle Rejuvinator, dan een tijdje laten zitten .

dan ik de wasmaschine met wasmiddel meestal op ±30 graden en op een rekje laten drogen
Ze zijn nog steeds zacht.

Heb wel een Miracle Dryer die voor geen meter droogt, geen idee hoedat kan.
Is gewoon meegewassen met de rest en daar heb ik geen problemen mee
 
@ronald ,laat de Miracle Dryer eens een nachtje weken in een emmer lauw water met een stevige scheut azijn erin .
Doeken houden soms kalk vast waardoor ze harde-ruwer worden en minder makkelijk water kunnen opnemen.

Ik was alle doeken op 30graden met vloeibaar wasmiddel dat geen wasverzachter bevat en laat ze drogen op een rekje.
Pads en applicatorpads worden altijd gereinigd met Dasty, daarna gaan de applicatorpads samen met de doeken in de wasmachine .
 
Ik was alle Carclean-doeken en pads, en met meetings en demo's zijn dat er best veel :ja

Ik zet de was soms op 40, soms op 60 graden (ligt eraan of er zeer kwetsbare pads e.d. in zitten), gooi waspoeder + Vanish in het hoofdwasvak en Micro-Restore van Cobra in het voorwasvak. Dan een wasprogramma met intensieve vlekbehandeling, voorwas en de toeren een stuk omlaag (zo op 800 toeren ongeveer).

Bij ons komt alles er dan keurig uit, wel is het zo dat heel vieze doeken niet meer helemaal schoon worden (denk aan rubber en andere zwarte troep) en dat je erg moet oppassen met doeken die afgeven, zodat je pads inens een andere kleur hebben.

Vervolgens alles zonder schuimkern in de droger op lage temperatuur en alles met schuimkern op een droogrekje.

Onze MF doeken gaan in ieder geval tot nu toe erg lang mee. En ze nemen nog steeds op! Ik hou het zelf dus zeker bij de Micro-Restore.