• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
517
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Op de Skoda Roomster van mijn vader zaliger zitten rondom de auto een paar stukken kunststof met glanzende look. Nu is die duidelijk verweerd omdat die steeds in de zon staat. Zie foto's.

Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanpakken? Kan je dat polijsten?

Ik heb Gyeon Trim gekocht, maar ik denk dat ik ga wachten om het flesje te openen tot het weer lente wordt. Ik denk dat het weer me nu niet meer toelaat om dit te doen. Ik kan die auto niet in de garage zetten en met ochtend/avond dauw blijft het niet 12u droog.

Ik ga me denk ik 303 protectant en Autoglym Bumper & Trim gel bestellen, ik had ook gedacht om Dodo Juice Dark Matter en of Autofinesse Revive te kopen, maar blijkbaar is deze niet zo goed meer heb ik hier gelezen.
 

Bijlagen

  • IMG_20211025_160646.jpg
    IMG_20211025_160646.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 146
  • IMG_20211025_160635.jpg
    IMG_20211025_160635.jpg
    83 KB · Weergaven: 125
  • IMG_20211025_160616.jpg
    IMG_20211025_160616.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 116
  • IMG_20211025_160611.jpg
    IMG_20211025_160611.jpg
    113,4 KB · Weergaven: 120
  • IMG_20211025_160551.jpg
    IMG_20211025_160551.jpg
    107,3 KB · Weergaven: 128
Idd...het is geen normale trim. Is echt glanzend zoals pianolak of het echt lak is weet ik niet. Maar ik denk van wel...welke fabricage technologieën dit anders zouden mogelijk maken weet ik niet. Ik maak me wel zorgen om de Gyeon Trim te gebruiken, omdat het niet egaal is afgeschenen/verweerd is. Als de zon er op een normale dag op schijnt, kan je er een ei op bakken. Niet normaal hoe heet deze worden...zelfs verleden week nog. Dus in de zomer op een zeer warme dag....Ik sta er zelfs versteld van dat het nog niet erger is. Moet zeer sterk materiaal zijn.
 
Glimmend kunststof is gelakt en de andere ongelakt. Dit moet je dus ook anders behandelen. ;)

Gelakte kunststof kan je met beleid cleanen en/of polijsten, het ongelakte kunststof en rubber kan je wassen/reinigen en dressen of Trim.
 
Bedankt voor uw reactie en expertise. Denkt u dat dit nog te redden valt? En polijsten? Is er iets waar ik speciaal moet op letten? Andere/zachtere methode dan op gewone lak? Welke polish of compound en pads zou u gebruiken voor dit soort werk?

Sorry dat ik u hier serieus veel vragen stel, maar ik ben maar een rookie in detailing en moet nog zeer veel leren.

Alvast heel erg bedankt.
 
Dit is geen ondergrond voor Gyeon Trim. Dit moet je reinigen, polijsten en beschermen zoals de lak van de auto.

De doffe aanslag zou je kunnen proberen te reinigen met een mild polijstmiddel of een 'cleaner' zoals Poorboys Professional Polish. Omdat het zwart is tekent dit erg snel en wanneer je hier een zaklamp op zet dan schrik je waarschijnlijk nog meer. Over het algemeen zijn ze wel goed te corrigeren maar net zo goed weer te beschadigen.
 
De Super Resin Polish is een All-in-One product. Dit is dus een product dat zijn werking verdeelt over een polijstmiddel, glaze en wax. Je zou hier dus mee kunnen polijsten, maar je kan niet goed zien welk effect je eigenlijk ziet als eindresultaat; Heeft het polijsten het materiaal permanent opgeknapt of lijkt dat maar zo omdat je glaze en wax defecten verhullen.

De 205 Ultra Finishing Polish is een fijn polijstmiddel met glaze. Hieraan hangt hetzelfde verhaal als hierboven.

(Bij deze beide producten laat je glaze/wax/olien achter welke je nadien erg goed moet zien te verwijderen, aangezien een coating niet (goed) zal hechten en dus werken over een vette ondergrond)

De 105 Ultra Cut Compound is een vrij grof polijstmiddel met afbrekende korrel. Deze bevat geen glaze/wax/etc, al is dat bij Meguiars vaak nog maar de vraag. Persoonlijk vind ik een grof polijstmiddel op het gevoelige, gelakte kunststof nogal overkill. Handmatig maak je eigenlijk niet goed gebruik van de afbrekende korrel en is de hoogglans/finish dus niet optimaal, wat verdere verfijning vraagt. (Fijner polijsten)
Machinaal is dus beter, maar flink grof en in mijn opinie 'teveel', maar de finish is wel beter.


Als je handmatig aan de gang wilt, dan zou ik een fijn of medium polijstmiddel gebruiken i.c.m. een bijbehorende polijstpad. Dit zou bijv. kunnen zijn;
* Monello - Mezzo
* Monello - Handpad Oranje

Je bent natuurlijk vrij om zelf iets te proberen met de producten die je hebt, maar houd dan wel de bovenstaande punten in het achterhoofd. ;)
(M105 op een medium-pad, weinig druk uitoefenen - Testen)
 
  • Leuk
Reactions: Morpheus02007
Correctie - Ik haalde de uiteindelijke beschermingen door elkaar. :p

Je kan de eerste twee producten gebruiken en opvolgen met een wax o i.d. Blijft alleen het verhullen een puntje.
Zou je een lak-coating gaan gebruiken, dan is het verhaal over verhullen en ontvetten een belangrijk punt.
 
De Super Resin Polish is een All-in-One product. Dit is dus een product dat zijn werking verdeelt over een polijstmiddel, glaze en wax. Je zou hier dus mee kunnen polijsten, maar je kan niet goed zien welk effect je eigenlijk ziet als eindresultaat; Heeft het polijsten het materiaal permanent opgeknapt of lijkt dat maar zo omdat je glaze en wax defecten verhullen.

De 205 Ultra Finishing Polish is een fijn polijstmiddel met glaze. Hieraan hangt hetzelfde verhaal als hierboven.

(Bij deze beide producten laat je glaze/wax/olien achter welke je nadien erg goed moet zien te verwijderen, aangezien een coating niet (goed) zal hechten en dus werken over een vette ondergrond)

De 105 Ultra Cut Compound is een vrij grof polijstmiddel met afbrekende korrel. Deze bevat geen glaze/wax/etc, al is dat bij Meguiars vaak nog maar de vraag. Persoonlijk vind ik een grof polijstmiddel op het gevoelige, gelakte kunststof nogal overkill. Handmatig maak je eigenlijk niet goed gebruik van de afbrekende korrel en is de hoogglans/finish dus niet optimaal, wat verdere verfijning vraagt. Fijnerjr polijsten)
Machinaal is dus beter, maar flink grof en in mijn opinie 'teveel', maar de finish is wel beter.


Als je handmatig aan de gang wilt, dan zou ik een fijn of medium polijstmiddel gebruiken i.c.m. een bijbehorende polijstpad. Dit zou bijv. kunnen zijn;
* Monello - Mezzo
* Monello - Handpad Oranje

Je bent natuurlijk vrij om zelf iets te proberen met de producten die je hebt, maar houd dan wel de bovenstaande punten in het achterhoofd. ;)
(M105 op een medium-pad, weinig druk uitoefenen - Testen)
Machinaal zou geen enkel probleem zijn. Een maat van mij heeft verschillende soorten polijstmachines. Laatste die hij heeft aangeschaft was een Rupes Bigfoot. Hij heeft ook alle soorten pads and compounds/polishes. Dus ik kan kiezen wat ik wil. Hebt u ook een aanbeveling voor de machinale optie? Ik denk dat het teveel werk is op dit manueel te doen. Ik vraag me zelfs af of het manueel wel goed te krijgen is. De foto's zijn niet echt duidelijk.

Weer eens bedankt voor de goede tips Quantoxx.
 
Dit is geen ondergrond voor Gyeon Trim. Dit moet je reinigen, polijsten en beschermen zoals de lak van de auto.

De doffe aanslag zou je kunnen proberen te reinigen met een mild polijstmiddel of een 'cleaner' zoals Poorboys Professional Polish. Omdat het zwart is tekent dit erg snel en wanneer je hier een zaklamp op zet dan schrik je waarschijnlijk nog meer. Over het algemeen zijn ze wel goed te corrigeren maar net zo goed weer te beschadigen.
Als je die pianolakdelen in een coating zet is de lak al een stuk minder gevoelig. Zelfs al met Cancoat bv.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Cordoba
Machinaal zou geen enkel probleem zijn. Een maat van mij heeft verschillende soorten polijstmachines. Laatste die hij heeft aangeschaft was een Rupes Bigfoot. Hij heeft ook alle soorten pads and compounds/polishes. Dus ik kan kiezen wat ik wil. Hebt u ook een aanbeveling voor de machinale optie? Ik denk dat het teveel werk is op dit manueel te doen. Ik vraag me zelfs af of het manueel wel goed te krijgen is. De foto's zijn niet echt duidelijk.

Weer eens bedankt voor de goede tips Quantoxx.
Voor de pianolak delen zou ik beginnen met een finishing polijstcombinatie dat is vaak al genoeg. Zeker niet te grof starten.
 
Die pianolak delen, zijn mogelijk zelfs een kwalitatief goede sticker of folie bij een RR. Bij nieuwere modellen is het soms wel gelakt, maar binnen de hele VAG-groep blijft die glanzend zwarte B-stijl een krasgevoelig deel.

Die delen zijn niet heel hard, je zou zelfs kunnen overwegen om met fijn polijstmiddel en pad handmatig aan de gang te gaan (niet te veel kracht zetten, gewoon rustig de polijstpad over het oppervlak bewegen.

Heb je enig idee wat voor machines je maat precies heeft en welke pads (merk, serie), dat maakt het makkelijker om een advies te geven.