• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krasjes velgen door schuurspons oplossen

servi

Detailing rookie
9 mrt 2024
2
2
Hallo iedereen.

Ik stel me kort even voor: Steven, 38 jaar uit Mechelen (BE) en heb een Audi A4 als leasewagen.

Mijn velgen waren recent heel vuil en ben zo naïef geweest om ze te willen proberen te krijgen met een schuurspons. Gevolg ervan is dat het vuil grotendeels weg is, maar ik er helaas krasjes voor in de plaats gekregen heb.
Wanneer de velgen nat zijn zijn de krasjes (voor mij toch) niet meer zichtbaar.
Hoe kan ik dit oplossen ?
Ik heb op dit forum al wat gezocht en lees vooral dat polish dit zou kunnen oplossen. Ik heb alleen geen idee welke polish ik hiervoor best zou kunnen gebruiken. Wat raden jullie aan? Is het realistisch om deze krasjes eruit te krijgen? Ik wil het vooral niet erger maken.

Ik heb helaas ook hetzelfde gedaan met mijn middenconsole, daar vrees ik dat de krassen wel dieper zijn. Is dit oplosbaar?

Merk op dat ik een complete leek ben, dus als iets niets zo gemakkelijk te doen is zeg het dan zeker, want blijf ik eraf.

Foto's zijn toegevoegd.

Mijn uiteindelijk doel : Mijn wagen moet ik binnenkort binnenleveren en wil vermijden dat ik schadekosten moet betalen.
Ik wil het echter ook niet erger maken dan het al is, ik heb liever een mild middel dat niet werkt dan een grover middel dat méér schade veroorzaakt.
Als maatstaf voor schade te bepalen wordt de renta norm gebruikt https://www.renta.be/sites/www.renta.be/files/RentaNorm personenwagens 1-15 NL 1-1.pdf
 

Bijlagen

  • velg droog zijaanzicht.jpg
    velg droog zijaanzicht.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 81
  • velg droog aan ventiel.jpg
    velg droog aan ventiel.jpg
    111,9 KB · Weergaven: 77
  • complete velg droog.jpg
    complete velg droog.jpg
    194,8 KB · Weergaven: 75
  • velg nat zijaanzicht.jpg
    velg nat zijaanzicht.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 72
  • velg nat aan ventiel.jpg
    velg nat aan ventiel.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 69
  • complete velg nat.jpg
    complete velg nat.jpg
    185,9 KB · Weergaven: 74
  • middenconsole detail.jpg
    middenconsole detail.jpg
    117,3 KB · Weergaven: 72
  • middenconsole.jpg
    middenconsole.jpg
    134,3 KB · Weergaven: 68
  • complete middenconsole.jpg
    complete middenconsole.jpg
    139,5 KB · Weergaven: 72
  • Verbluft
Reactions: RoyR
Welkom, stel je ook even voor in het voorstel rubriek.

Ik zou met een paar handpads en lichte polijst proberen om het te verbeteren.
Je kunt hiervoor een witte handpad met bijvoorbeeld monello finale gebruiken om te beginnen.
Mocht dat niet het gewenste resultaat hebben, dan kun je nog opschalen naar een oranje handpad met monello mezzo.
Let op! Gebruik de pads eerst op je console en dan pas op de wielen en koop meerdere pads. Pads die op wielen zijn gebruikt wil je niet meer op lakwerk gebruiken. Die blijven dus voorbestemd aan de wielen.

Is je console ook gespoten? Dan kun je dezelfde stappen doorlopen.

 
Wellicht is dit voor een complete beginner een stapje te ver om zelf te herstellen. Ik zou persoonlijk (uit angst om het erger te maken) contact zoeken met een detailbedrijf in de buurt. Zij zullen de expertise en (net zo belangrijk) producten en gereedschap hebben om dit voor je op te lossen. Aangezien het om relatief weinig oppervlakte gaat lijkt mij dat het niet de wereld zou kosten om dit te laten herstellen.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Als het puur gaat om het niet bij te hoeven betalen bij inleveren zou ik niks aan de velgen doen, ik heb auto’s met behoorlijke stoeprand schade gezien waarbij niks aan de hand was.

Ook het interieur zou bij mij vallen onder ‘normale gebruikers schade’ maar daar kunnen andere mensen anders over denken.
 
Je kan het goed in een wax zetten zodat het wat meer gaat glimmen.

Verder goede les voor de toekomt!
Gekleurde pads of sponsjes gebruiken we allemaal voor detailing.. maar sommige juist weer niet.

schuurspons.jpg

deze dus niet
 
Ik heb werk gerelateerd ook heel veel auto's gezien die vele malen meer schade hadden en waar geen nabelasting op komt van de leasemaatschappij. Met name wordt de carrosserie beoordeeld op deuken en grote krassen maar veel zaken wordt als normale gebruik schade gezien
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Bedankt iedereen voor de reacties.

Het middenconsole is denk ik inderdaad gespoten. Wat betreft het middenconsole is er inderdaad wat lak weg. Hier verwacht ik eerlijk gezegd dat dit sowieso zal worden aangerekend. Dus daar heb ik al vrede mee.

Wat betreft de velgen is het een geruststelling dat het precies toch niet zo erg is? Ter verduidelijking ik heb zulke krasjes wel op al mijn velgen.
Per "schadegeval" wordt er mij een forfait aangerekend. Ik wil gewoon vermijden dat ik in plaats van 1 schadegeval een stuk of 10 schadegevallen wordt aangerekend.

Ik zou het precies toch willen proberen te herstellen, maar ga misschien eerst 1 klein stukje proberen om te zien wat het resultaat is. Als dat niet het gewenste resultaat geeft probeer ik niet verder, anders wel. Voordat ik dat probeer zorg ik ervoor dat de velgen eerst helemaal proper zijn (deze keer zonder schuurspons ;) )

Er is ook zwarte handpad van monello. Is deze nog milder dan de witte? Zou ik eerst die kunnen proberen ?
 
over je velgen hoef je je, volgens mij, niet te druk maken. als je m wat vaker door de wasstraat (krasstraat) heen had gehaald waren deze er waarschijnlijk ook wel op gekomen. eventueel voor de toekomst: ik zie nog wat verontreiniging op je velgen (links bij t vakje van je ventiel). ook dat kan je schoner krijgen. dus als je je verder wil verdiepen in t echt goed schoonmaken van je auto is dat een leuk puntje.
uiteindelijk is een auto een gebruiksvoorwerp en kan dus beschadigen. ik denk dat je trims ook wel meevallen. ik heb de mijne laatst gewrapt omdat er wat beschadiging op zat. t is wel dingen die snel beschadigen zeg maar.
succes!
 

Vergelijkbare onderwerpen