• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel druk met hogedrukreiniger is veilig voor de lak

Nici

Detailing addict
8 aug 2009
301
62
Ik overweeg al een tijje om een hogedrukreiniger te kopen om het vuil beter van mijn auto af te kunnen spuiten en voor gebruik op de lichtmetalen velgen (ofschoon dat pas weer iets voor het voorjaar wordt, wanneer ik de wieldoppen weer inwissel voor licht metaal). Het volgende weerhoudt me er echter telkens van.Een paar jaar geleden kregen ze het bij de wasstraat voor elkaar om een stuk lak weg te spuiten met de hogedrukreiniger op een plek waar een kleine steenslag op de voorbumper zat. Je begrijpt dat ik dat soort taferelen niet zelf wil veroorzaken.

Mijn vraag is nu, met hoeveel druk kun je veilig de auto afspuiten? Zit deze "stand" op alle hogedrukreinigers? Als je niet vooraf de auto inspuit met foam is het dan soms toch verstandiger om gewoon de tuinslang te gebruiken (de prijs van het "foammateriaal" zoals het foam en de lans weerhouden me er tot nu toe van om te foamen).
 
Het heeft niet zo zeer met de druk te maken, maar de afstand die men neemt tot de lak, vaak houdt men de spuitlans van de HD reiniger slechts enkele cm's van de lak 8o NOOIT DOEN! maximaal 50 cm zou ik zeggen.
 
als je op 50 cm gaat hogedrukspuiten kun je net zo goed de tuinslang pakken ;)


centimeter of 20-30 is de spuitkracht een stuk effectiever.
dichterbij kan ook maar dan loop je eerder het risico dat je blanke lak losspuit wanneer deze niet zo goed is gespoten...zoals je dus al gemerkt hebt :sob:

hoeveelheid water per uur icm de druk, dat doet het 'm
standaarddruk is zo'n beetje altijd 100 bar, is eigenlijk goed genoeg, met zeg 300 liter per uur
ik heb er eentje van 140 bar, en ruim 400 liter/uur, dat verschil met je wel.
heb laatst met een spuit gewerkt met 250 bar en 1000 liter/uur.......whoehoooeeeee :D
 
stimpy68 zei:
Het heeft niet zo zeer met de druk te maken, maar de afstand die men neemt tot de lak, vaak houdt men de spuitlans van de HD reiniger slechts enkele cm's van de lak 8o NOOIT DOEN! maximaal 50 cm zou ik zeggen.

Je bedoelt minimaal 50 cm zeker ??

Groet, Peter
 
ligt er net aan hoe je het ziet..

de afstand van de lak en de lans mag MAXIMAAL 50cm zijn..

of

je moet minimaal 50cm van de lak blijven..

en in deze is MOETEN, een groot woord, maar ik weet iig hoe het is, om met de hd, brokken lak eraf te spuiten:D
 
Als ik met mijn 100bar HD op 40-50cm van de lak blijf, ja dan ben ik gewoon water aan het verkwisten want zoals eerder gezegt is de tuinslag dan even krachtig.

Dat er een stukje van de lak springt als daar een defect aan is kan altijd gebeuren, en vroeg of laat zal dat ook gebeuren.
Is het niet bij het afspuiten komt het wel door iets anders...

Zelfs een waterkanon van de oproerpolitie spuit op een wagen zonder defecten aan geen verf van de lak .
Al met eigen ogen gezien en ondervonden, en ben al 2 meter achteruit gevlogen door de druk van zo een waterkanon :-"
en met mijn 95kg ben kan je mij geen pluimpje noemen 8d
 
Okay, 50 cm is misschien iets te ver, maar 10 cm is echt te dichtbij wat mij betreft! Ik gebruik mijn HD reiniger alleen om te faomen en na te spoelen en af en toe de wielkasten uit te spuiten, meer niet. De rest gaat gewoon met de tuinslang.
 
Ok, duidelijk, als ik zo'n ding koop ga ik er niet met hoge druk het vuil mee van de lak spuiten. Er werd wel ergens gezegd dat een gevoelige plek vroeg of laat toch wel loslaat, maar wat mij betreft dan maar liever laat.