• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel foam in de lans

@Aficior. Even dit oude topic van onder het stof halen ik heb gisteren ook een bus van 5 liter Auto Foam toegekregen. Ik heb de PIR van mijn HD gemeten en ik zou volgens de berekeningen 583ml product moeten gebruiken in een fles van 1 liter.
Nou ben ik niet gierig, maar dat lijkt me toch wel héél veel!?
Hoeveel voegen de meesten hier toe van dit product?
 
  • Grappig
Reactions: LAWRENCIO_XD
Neen, ik heb 14 liter en 500 ml gemeten. Dat vermenigvuldig je dan volgens de fabrikant met 0,04 om een PIR van 4% te krijgen. En dan bekom je je de waarde die ik hierboven vernoemde. Die PIR van 4% wordt opgegeven voor een gemiddelde tot zwaar vervuild oppervlak.
 
@Nick1407 Ik moet die test nog doen met de BH Auto Foam, maar ik heb vorige week 1:10 gemixt in de 500ml Monnello fles, maar dat gaf uitstekend foam. Nu foamt de BH Auto Foam niet zo goed als bijvoorbeeld de Artico Magico, maar 1:10 in de fles bleek wel ongeveer te kloppen...
 
Ik doe altijd een beetje op gevoel. Beetje foam, beetje Dreft en een beetje Traffic film remover.......gaat altijd goed en werkt als een tierelier.
20200715_180728.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
14,5 liter zat er in de emmer en toen was je 1 liter fles van de foamlans leeg?

Dan klopt het wel want uiteindelijk moet van die 14,5 liter 4% bestaan uit het spul. Zou dus neerkomen op meer dan 1:1 in je fles, dan snapt mijn neus ook wel dat het goed werkt :joy: nu geven zij ook aan dat het hiermee praktisch een contactloze wash realiseert dus het is wel een erg sterke aanpak als prewash; maar wel veilig. Doel heiligt de middelen?

Hun lichtste voorschrift van 1% zou bij jou neerkomen op 145ml wat grofweg weer 1:7 is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nick1407
9 wasbeurten en je bus van 5 liter is op! Dat noemen ze goede marketing

Morgen maar eens proberen met 200ml in de fles. Dat zou toch al wat moeten doen. Ik zal mijn bevindingen hier neerpennen
 
Aangezien het een kleine auto is die ik moest wassen, heb ik dezelfde verhouding aangehouden zoals BZwart.
Toch nog een mooi dekentje:
IMG_9340.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: BZwart
Hey iedereen

Ik zit een beetje met de vraag nu dat ik de volledige detail gedaan heb op de GTI...

Hoeveel Bilt Hamber foam mag ik in de foamlans doen en gebruiken zonder dat hij de waxlaag aantast?
Vroeger gebruikte ik het grootste potje van de lans, deed ik er een goede scheut in en vulde bij met licht warm water ...


Dus hoeveel mag en tast je waxlaag dus niet aan? :cool:
IK volg.

IK gebruik Bilt Hamber auto foam alleen nog als ik een auto doe die gediconamineerd moet worden. Kreeg het ook niet voor elkaar om de juist ratio te krijgen.
gebruik nu voor maintanance wasjes Auto gym polar blast.
 
Ook hier de vraag hoe nu precies te bepalen hoeveel foam je nu moet gebruiken. Heb gezocht op het forum maar ......
Ik heb de Bilt-Hamber 5 liter onlangs gekocht. PIR 4 gewenst op basis van diverse info.

Begrijp ik de volgende werkwijze goed?;
-Sluit de hoge druk reiniger aan op het schuimpistool en vul het reservoir met water ( 1 liter )
-Spuit net zolang totdat het reservoir leeg is en vang het water op wat je gedurende die tijd wegsproeit.
-Stel dat dit 15 liter is dan moet je dus 4 % (gewenste PIR) van 15 liter toevoegen aan je reservoir en dit verder vullen met water.
In dit geval dus 4 % van 1500 cc = 4 x 15 cc = 60 cc / ml Bilt-Hamber foam reiniger.
Klopt dit of maak ik hier een denkfout?
 
Laatst bewerkt:
Ja een denkfout.

Als er 15 liter in je emmer zit = 15000ml x 0,04 = 600ml auto foam. Dus als je een 1 liter fles hebt aan je snow foamlance is het 600ml auto foam + 400 ml water of als je minder nodig hebt 300ml auto foam + 200ml water of 150ml + 100ml etc.
 
Oeps, inderdaad een 0 vergeten 1 liter is 1000 cc/ml :blush: en dus 600 CC produkt en 400 cc water in een 1 liter flacon zoals je terecht zegt.
Vind dat nogal een flinke hoeveelheid en daarmee wordt foamen wel een dure hobby. Iets van 3,25 euro per foamsessie. ( 5000 / 600=8,33 x foamen. 27 euro : 8,33 = 3,25)
Het is natuurliojk nog wel de vraag of je ook 1 liter gemend produkt nodig hebt om de auto van een foamlaag te voorzien. Mogelijk dat je met een halve liter ook de auto hebt "ingepakt". En daarnaast zou een PIR van minder dan 4 mogelijk ook voldoende zijn. Maar eens uitproberen en gaande weg de juiste PIR bepalen voor een goed hechtende schuimlaag en een goede reiniging. Ik begrijp dat de BH zeer goed reinigt maar minder goed schuimt.

Edit; Mijn HD is een Kacher 7,85 met 160 bar en 600 liter per uur. Ik neem aan de de foamlans/pistool dit fors terugbrengt naar lagere hoeveelheden/druk. Klopt dit? Het lijkt me namelijk niet echt een voordeel om zo'n zware machine te hebben.
Ook kan ik de HD aansluiten op warm water (tot 60 graden). Is het aan te raden warm water te gebruiken of is koud water beter?
 
Laatst bewerkt:
In de winter is warm water altijd aan te raden. zeker je handen en voeten maar warm water maakt ook beter schoon. Kijk even wat de maximale temperatuur is wat je HD aankan.

Ik zelf kan een grote auto (Porsche cayenne) Helemaal in foamen met 150ml Auto foam en 100ml product. Dus in theorie zou je uit een volle snow foam fles je 4/5 autos moeten kunnen bedekken. Dus dat zou betekenen dat je rond de 80-90 cent per wasbeurt kwijt bent. Moet te doen zijn lijkt me.
 
Als jij een cayene kan doen met 1 liter dan red ik met wat minder ook de fiesta wel. En jij gebruikt een PIR van 1,5 met goede resultaten? Dan wordt het financieel een stuk aantrekkelijker en kan ik met de 5 liter BH en een PIR van 1,5 en 750 cc product een 40 x foamen en dus iets van 68 cent per wasbeurt. Dat klnkt al een stuk beter.
 
Ik kreeg vanuit hier de tip om gewoon tussen de 100-200ml BH te gebruiken en de rest aanvullen met warm water.

Tot nu toe op 6 auto's gedaan, en alle 6 zo goed als vrij van vuil. Top product! En je kan altijd een beetje spelen met de knop bovenop je foamgun natuurlijk!

Ongeveer de 0.5liter gebruik ik om een mooi foambad aan mn peugeot 208 te geven.
 
Om het nog wat ingewikkelder te maken voor je: de PIR veranderd zodra je aan de mengkraan zit van je foamlans. De meesten draaien die helemaal naar de min "-" (maximale "zuigkracht") en mengen dan inderdaad zo'n 100 a 150 ml BH in een fles.

De PIR van 4% is erg sterk en BH stelt dan ook dat je daarmee een bijna schone auto hebt wanneer deze zeer vuil is. Een PIR van 1% of minder is voor de gemiddelde onderhouds wasbeurt kennelijk genoeg laten veel hier weten.

Een sterkere HD zorgt in de regel overigens voor een beter werkende foamlans, dus je K7 is zeker geen nadeel!

Als je uitsluitsel wilt, zul je de PIR moeten berekenen. Voor nu is het advies om de mengkraan naar de "-" te draaien en dus 100ml-200ml in de fles te doen aanlengen tot een liter en lekker gaan foamen.

Ik ben benieuwd naar de resultaten en je ervaring!