• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel foam in de lans

Kurtje

Detailing addict
15 jul 2009
217
65
Hey iedereen

Ik zit een beetje met de vraag nu dat ik de volledige detail gedaan heb op de GTI...

Hoeveel Bilt Hamber foam mag ik in de foamlans doen en gebruiken zonder dat hij de waxlaag aantast?
Vroeger gebruikte ik het grootste potje van de lans, deed ik er een goede scheut in en vulde bij met licht warm water ...


Dus hoeveel mag en tast je waxlaag dus niet aan? :cool:
 
Bilt Hamber heb ik nooit gebruikt, maar ik doe meestal gewoon een bodempje er in (1 liter fles). Nooit meer als een halve centimeter.

Als je de orginele fles hebt zit er onderaan een ring rond de fles. Tot daar ongeveer vul ik.
 
Ik gebruik 100/125 ml en vul dat aan tot 650ml...
Met de rode knop vol open krijg ik er een beetje normaal schuim uit.

Snap dus niet dat sommige mensen met zo'n hoeveelheid 3 auto's kunnen doen :p
 
Ik krijg met 1 fles ook maar met net mijn wagen met een mooie schuimlaag voorzien.
Gebruik +-100ml foam, de rest van de fles vul ik af met warm water.

Als ik de lans niet op bijna max zet krijg ik geen mooi schuim, bij geen enkel van de 3 foams die ik heb staan.
En op max is de fles wel snel leeg.
Als ik sommige filmpjes bekijk vraag ik me ook af van hoe doen ze het, want ik krijg nooit dat vaste dikke schuimresultaat.

Ligt het aan die "instap" autobrite foam lans, te zwakke HD (100bar), of wat kan het zijn?
Ik weet het niet :weetniet
 
Ik gebruik ongeveer 35-40 ml supa snow foam in 1 liter fles en daar doe ik mijn auto 2x mee met een mooie foamlaag, ik foam 2 vrij dikke lagen, dan spuit ik hem af, daarna was ik met de hand en daarna foam ik nog een keer en daarna spoel ik de wagen af.
Ik snap niet waarom mensen geen mooie laag krijgen, aan de foam lans ligt het niet want ik heb ook de gewone. Ik heb een karcher k3.77 en die heeft 120 bar, misschien dat het daar in kan zitten maar dat weet ik niet.
 
@ Jim,

Misschien een keer een van de landgenoten (of een zeeuw) vragen om bijeen te komen.
Kan je mooi proberen wat het resultaat is van de combinaties van elkaars lancen en HD's

Hans
 
Koko zei:
Ik gebruik ongeveer 35-40 ml supa snow foam in 1 liter fles en daar doe ik mijn auto 2x mee met een mooie foamlaag, ik foam 2 vrij dikke lagen, dan spuit ik hem af, daarna was ik met de hand en daarna foam ik nog een keer en daarna spoel ik de wagen af.
Ik snap niet waarom mensen geen mooie laag krijgen, aan de foam lans ligt het niet want ik heb ook de gewone. Ik heb een karcher k3.77 en die heeft 120 bar, misschien dat het daar in kan zitten maar dat weet ik niet.
In hoeverre heb jij de rode knop open of dicht gedraaid?
 
jim zei:
Als ik sommige filmpjes bekijk vraag ik me ook af van hoe doen ze het, want ik krijg nooit dat vaste dikke schuimresultaat.Ik weet het niet :weetniet

Stop er eens wat APC in, dan heb je een heel mooie dikke scheerschuim :)

Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling he, maar ik heb dat ook nooit gekregen. Daar heb je trouwens ook vrij weinig aan, de foam moet uit zijn eigen makkelijk kunnen afdrijven.
 
ik gebruik wel de SSF versie en doe daar 75ml shampoo in samen met 625ml warm water
de sproeiknop staat praktisch helemaal dicht en de knop bovenaan (met "+" en "-" ) staat ook zo goed of dicht (dus naar de "-" gedraaid) en dit geeft een echt dikke schuimlaag. Werkt ook heel zuinig kan er bijna de auto 2x met doen.

de hd is een Karcher K520 (ouder model) en levert dacht ik, iets van een 120bar.
 
Misschien een opmerking, als hij helemaal naar de - kant staat wil zeggen dat hij heel open staat...

Je moet hem maar eens naar de + kant draaien, dan ga je merken dat het schuim veel minder wordt ... :ja

Nu is er geen richtlijn dat zegt zoveel maximum zonder dat het de waxlaag aantast???
 
Dennis Blomaard zei:
In hoeverre heb jij de rode knop open of dicht gedraaid?

Dat verschilt tussen de stand op de foto en tot aan het streepje.
Foam2.jpg
 
Dus in principe zou 100ml Bilt-Hamber foam + rest water op deze stand met een 100bar Kärcher toch ook wel ongeveer zo'n resultaat moeten geven lijkt me!
Ik zal het binnenkort eens gaan testen, maar vrees ervoor :p
 
Naar mijn bescheiden mening heeft de Bilt Hamber een mengverhouding van 1:100. dat zou betekenen dat je op 100ml "sop" 10liter water moet toevoegen (9900 eigenlijk)

op een 1000 ml fles aan je foamgun lijkt mij 10ml sop voldoenden (1:100)
 
Oei dan gebruik ik veel te veel product als ik dat allemaal zo lees hier. Maar ik krijg ook niet die mooie dikke schuimlaag.
Efficiënt is ze echter wel, maar ik denk dat het nog beter is met een dikkere laag...

Ook eens gaan spelen dan.
Ik heb trouwens de Have duty en ik denk dat ik daar andere knoppen op heb...
 
Ja inderdaad ik heb ook andere knoppen...

Maar is meer schuim echt beter om vervuiling weg te halen?
 
Nee, meer schuim hoeft niet beter te zijn.
Het schuim dat niet in contact staat met de lak maakt ook geen vuil los, het belangrijkste is dat de hele wagen onder de foam zit, het hoeft niet dik te zijn.
Op de foto zit de foam er al een minuut of 3-4 op en begint het van de wagen af te lopen, toen de laag er net opzat was ie iets voller.
Ik vind dit een prima foamlaag, weekt al het vuil goed los, voor mij hoeft ie niet dikker aangebracht te worden.
De wagen was niet echt vuil dus er ligt ook niet veel op de grond maar ik heb hiermee ook wagens gedaan die helemaal onder de modder/zout zaten en dat liep er allemaal prima af.

Foam3.jpg
 
Centoquarantasette zei:
Naar mijn bescheiden mening heeft de Bilt Hamber een mengverhouding van 1:100. dat zou betekenen dat je op 100ml "sop" 10liter water moet toevoegen (9900 eigenlijk)

op een 1000 ml fles aan je foamgun lijkt mij 10ml sop voldoenden (1:100)

Ik heb zelf slechts 1x met de foamlans van een ander gewerkt. dat schuimde overigens prima.

Zelf heb ik de shampoo nog nooit aangemaakt met water. Echter als de handleiding 1:100 voorschrijft mag je er toch van uit gaan dat de shampoo dan werkt zoals je mag verwachten.

Bij de mengverhouding word het water dat door de kärcher stroomt niet meegerekend (hoe zou je dat moeten doen dan? de opbrengst van een waterleiding is niet overal gelijk ( buisdikte) en sta je 10 minuten te foamen of langer/korter?)
 
Even voor de duidelijkheid. Dit komt van de website van Bilt-Hamber en staat in het downloadbare Technisch informatieformulier.

Bron:
Wanneer je hier KLIKT, dan kom je op een pagina van Bilt-Hamber. Onder de productomschrijving is een selectievak voor downloadbare bestanden.

Uit de pdf het navolgende gekopieerd:
QUOTE
How to Use:
Use on cool surfaces.
Dilute product as required to reach a PIR (Panel Impact Ratio) of 1 part in 100 for light cleaning and up to 5 parts in one hundred for heavily soiled vehicles.
It is important to know the flow rate of your equipment to determine the correct add rate. If in doubt measure the nozzle output and chemical feed rate.
UNQUOTE

Je dient dus rekening te houden met de 'opbrengst' van jouw hogedrukspuit en je schuimpistool bij het bepalen van de mengverhouding.