• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel SSF bij het foamen?

Xizer

Detailing chief
22 mei 2008
1.596
85
Sinds een weekje ongeveer ben ik in het bezit van een foamkitje. De eerste keer had ik ongeveer 2 cm SSF in de fles gedaan wat me een lekkere dikke compacte schuimlaag opleverde. Aangezien er na 1 keer foamen al een behoorlijke hoeveelheid uit mijn 1 L fles SSF was vandaag besloten om eens wat minder erin te doen. Dit resulteerde in een schuimlaag die veel minder compact was en in mijn ogen redelijk snel van de auto was gelopen. Nou zal dit ook te maken hebben gehad dat deze wagen veel beter in de wax stond als de vorige maar dan nog...
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat er ongeveer 2 cm SSF in de HD kit moest, maar op deze manier schiet het wel lekker op met de SSF. Hoeveel gebruiken jullie??
 
Er staat op dit forum best wel wat over hoeveelheden; zoekfunctie is wellicht handig.

Maar: ik gebruik ca 1,5-2 cm op een klein flesje (heb de 'goedkope' niet-HD versie van de foamgun met 1/2 liter flesje)
Gewoon een beetje meer of minder maakt niet uit; wel de instelling op je foamgun hoe de mengverhouding met de stelknop moet zijn (heb hem op 80-90% van max staan)
 
Het is aan te raden om even wat te vogelen met de instelling van de spuitmond. Die heeft eigenlijk méér invloed op de dikte van de schuimlaag dan de hoeveelheid SSF die je toevoegt.

Ik vul de fles met heet water tot hij een halve centimeter onder de bocht van de nek staat, dan vul ik wat SSF bij. Dat is hier voldoende om een flinke laag schuim te leggen over één á twee auto's (afhankelijk hoe snel/efficiënt je werkt).

Doe je méér SSF in de fles dan kun je de nozzle wat bijstellen, en moet je in principe nog langer met je schuim kunnen doen (meer auto's).
 
Het ligt er ook aan hoe hard je water is. Met zacht water heb je veel minder nodig.

Bovendien wordt de dosering ook gehalveerd als je de nieuwe Super Snow Foam hebt (Super Concentraat) deze is 2 keer geconcentreerder, dus nog zuiniger in gebruik!
 
ik doe er altijd een laagje van 3 of 4 centimeter in en op volle stand volgens mij
en wij hebben hier aardig zacht water!
 
Ik heb de Foam kit nu 3x gebruikt, het is inderdaad gewoon eventjes wat zoeken en spelen met de instellingen om de ideale stand te vinden.

Op de bus staat een verhouding van 1:6 voor sterk vervuilde auto's en 1:12 voor lichte vervuiling. Deze verdunning heb ik ook aangehouden, ik schat +/- 1 cm SSF op een half busje water. De eerste keer een halve bus aangemaakt, de 2e en 3e keer heb ik het afgemeten met een maatbeker, ik kon de hele auto ruimschoots doen met 400 ml oplossing.

De foamkit is trouwens multi inzetbaar! Vorige week heb ik met de foamkit de groene kliko bak ingespoten, deze was wel eens aan een wasbeurt toe. lekker een poosje laten staan trekken en vervolgens met de Karcher uitgespoten. Kliko blinkt weer geweldig, en de stank is er ook uit.

Enigste minpuntje wat ik tot nu toe heb ondervonden bij de HD foamkit is het vastschroeven van het busje, daar moet je goed opletten, want je schroeft 'm er erg gemakkelijk scheef op.
 
Paultjuh zei:
ik doe er altijd een laagje van 3 of 4 centimeter in en op volle stand volgens mij
en wij hebben hier aardig zacht water!

Dat lijkt me wel erg veel... Ik zou toch eens wat proberen met iets minder SSF en een andere instelling.

Werner zei:
De foamkit is trouwens multi inzetbaar! Vorige week heb ik met de foamkit de groene kliko bak ingespoten, deze was wel eens aan een wasbeurt toe. lekker een poosje laten staan trekken en vervolgens met de Karcher uitgespoten. Kliko blinkt weer geweldig, en de stank is er ook uit..

Yup, je kunt de ramen er ook prima mee voorbehandelen, net als de garagedeur, etc. In wezen kun je er alle afwasbare oppervlakken mee behandelen. :cool:
 
ik meng 1 liter ssf op 5 liter water, in een jerrycan, en daar foam ik altijd mee, en als ik last heb van hardnekkige vervuiling, dan gooi ik er nog een dopje extra in het reservoir bij. ik hoef met dit mengsel amper de regelaar open te draaien, voor een mooie dichte foam laag.
 
ik heb op de fles trouwens ook nog met een streep aangegeven tot hoever ik ssf moet vullen om tot een mengverhouding te komen van 1 op 4.
 
ik heb geen maatbeker, maar zal proberen te schatten:
heb een halfliter flesje (500cc); dit is 10cm hoog
1 cm is dus 50cc.
ik doe er 1-1.5cm cm SSF in, en gebruik dus tussen de 50 en 75cc.
dit is dus mengverhouding tussen de 1:10 en 1:7.5

Mengverhouding op de gebruiksaanwijzing geeft 1:12 voor lichte vervuiling, en 1:6 voor zware vervuiling; daar zit ik dus mooi tussenin.
 
Half litertje dus... Ik heb de 2 keer dat ik nu gefoamed heb de hele HD kit gevuld voor 1 auto te doen. Volgens mij een 1L fles? Zal het zo eens checken.
 
mijn kleine flesje is meer dan voldoende voor die grote station van me.