• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel woolpads op rotary voor 1 middenklasser auto?

JoostvH

Detailing addict
1 dec 2017
25
60
50
Overlangel
Heb nu veel geoefend op een losse motorkap om lak te corrigeren met een Rotary woolpad. Ik heb ervaring met dual-action machines waar je ca 3 pads nodig hebt voor een auto. Hoeveel woolpads ga je nodig hebben voor een auto?
 
Een woolpad gebruik je hoogstens 1 keer om een snelle(re) correctie te behalen. Meestal zijn 1 of 2 passes voldoende om het gros van de swirls te verwijderen. Het is niet zo dat je een woolpad na 1 auto kan afschrijven hoor, ze gaan behoorlijk lang mee i.t.t. een foampad.

Zelf was ik een fervent aanhanger van de Meguiar's So1o light yellow woolpad, maar deze wordt niet (meer) geleverd door CC. Als alternatief heb ik nu de Buff and Shine yellow medium cuttingwoolpad en ben er zeer tevreden over.

Laat je niet gek maken door de woolpad omdat die in het begin erg veel haren verliest.
 
Schoonmaken doe je zodra hij zichtbaar vuil wordt
Dus kleurverandering of ophoping van polijstmiddel
Hoef je niet gelijk nat te doen, borsteltje helpt vaak al voldoende
 
Altijd advies van de verkoper volgen ...

Geldt vooral voor echte wol
Schaap loopt wel buiten maar de huid geeft het wolvet af
Synthetisch materiaal kan je voorzichtig met de hand uitspoelen
 
Even wat aansluitende vragen aan de TS, maar ook @nicknameless :

* Wat bedoel je met ''Drie foam pads nodig voor een auto''...? Je bedoelt toch niet dat je na het doen van één auto je drie foampads opgemaakt hebt? :p

* Hoelang gaat een wolpad ongeveer mee? En begrijp ik goed dat wol dus langer meegaat dan foam? (Geen idee wat de slijtage is van een wolpad)
 
Doorgaans gebruik ik 1pad links, 1 rechts en 1 voor de liggende delen. Dus heb na een dagje arbeid 3 pads smerig die ik dan pas uitwas.
 
Als je de pads niet uitwast, is 3 pads bij langer na niet voldoende voor een hele auto.

Zeker bij het compounden, lever je op deze manier in op de correctie.

Ik snap het volkomen als mensen liever steeds een schone pad pakken om tijd te winnen, maar dan zou je er op zijn aller aller minst toch 10 moeten hebben.

Op zich doe je met een vol pad veel langer, maar hier zit weer veel werk in omdat je deze constant schoon borstelt. Als je een compressor heb kan je wol pads ook schoonspuiten. Dat werkt zelfs nog een beetje beter.
 
@JoostvH - Huh?! Je gebruikt 3 foampads op een hele auto? :O Als ik grof polijst dan verbruik ik al meer dan 3 pads op alleen een motorkap. :D Dit is niet een persoonlijke kwestie zoals veel dingen in het detailen, maar zoals @Zluytr al aangaf verlies je een hoop kracht in je polijsten én je pads slijten als een malle. (Naja, imploderen gewoon als je goed polijst)

@Zluytr - Komt er bij het schoonmaken van een wol-pad geen nat product kijken? of water ofso? (Alleen borstelen/schoonspuiten)
Ik heb naast foam alleen MF-pads gebruikt en hierbij vond ik het schoonmaken al een gehannes. Zelfs met een compressor erbij had ik een vaag gevoel over of het echt schoon was.