• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hologrammen of waskrassen?

creative86

Detailing rookie
23 jul 2013
3
0
Beste Forumleden

Ik volg dit forum al een tijdje en heb al heel wat interessante topics gelezen.
Momenteel zit ik met een nogal groot probleem dat ik graag even wou delen met jullie.

Ik rij met een zwart metallic mercedes B klasse die ik onlangs grotendeels heb moeten laten herspuiten bij een "professioneel" bedrijf. De reden was omdat ze tegen de achterkant van de wagen waren gereden, en een maand later hebben vandalen dan nog eens 4 enorme krassen over de hele zijkant van de wagen gezet. Kortom, de achterkant en twee zijkanten volledig moeten laten herspuiten, tevens heb ik ook de voorkant laten doen (had nogal wat steenslag).

Na het spuiten ben ik de wagen gaan afhalen en zag hij er weer op en top uit, althans dat dacht ik toch.
Toen ik de wagen in direct zonlicht zag staan stond de wagen vol met hologrammen en swirls, iet wat eigenaardig voor een lak die net nieuw was...

Toen ik de spuiter hierover aangesproken had zei die mij dat dat best mogelijk was want hij had de wagen nadien nog even gepolierd (rotary) met een blauwe pad van 3M maar hij was vergeten te kijken hoe het eruit zag in de zon of in de lichttunnel... De wagen moest terug binnen en hij ging hem nog eens behandelen. Ondertussen wist hij wel al dat ik wist waarover ik sprak dus had hij er maar meteen een professionele detailer erbij gehaald om de wagen even te finishen.

De detailer heeft de wagen met 1 stap behandeld, de laatste stap van Menzerna, dit met een rotary.
Na de wagen geïnspecteerd te hebben zag die er weer mooi uit maar na één enkele wasbeurt zag je weer een pak hologrammen erdoor komen.
De reden waarom dit telkens na enige tijd pas zichtbaar werd komt (volgens mij) doordat de poriën na bepaalde tijd pas terug vrij komen van de gebruikte compound. Zelfs deftig ontvetten blijkt geen oplossing te zijn (zo bleek achteraf). Ik had dus een tweetal weken gewacht, de wagen dan gewassen volgens correcte methode (washmit, twee emmermethode, shampoo van Chemical Guys, gridguard, afdrogen met microfiber doek, dit alles in stofvrije omgeving en uit de zon).

Na contact opgenomen te hebben met de detailler kwam die ook tot de conclusie dat dit niet het gewenste resultaat was en de hologrammen blijkbaar dieper zaten dan verwacht. Hij wou de wagen dus opnieuw doen met de laatste stap van Menzerna, dit in zijn eigen atelier waar hij ook een brug had om de wagen op te zetten. Zoals afgesproken ook de wagen binnengebracht, laten behandelen en na twee weken terug gekeken, nog steeds hologrammen, zelfs nieuwe hologrammen die er voorheen niet opzaten.

Uiteindelijk terug besproken met de detailer of het niet aan de methode lag hoe hij om ging met zijn rotary, hij wou de wagen nog eens behandelen, diepgaander door deze keer de 3 stappen van Menzerna te gebruiken, tevens heeft hij ook een vertegenwoordiger en detailer van Menzerna laten kijken naar mijn wagen en hebben ze samen de wagen volledig behandeld. Tevens hebben ze een aantal producten en samenstellingen (verhoudingen) uitgeprobeerd om de wagen meteen na het polieren goed te ontvetten zo ze mogelijke defecten meteen konden zien en deze niet nadat de poriën waren uitgedroogd pas zichtbaar werden. Ze hebben er uiteindelijk twee dagen aan bezig geweest en de wagen zowel met rotary als dual excentrisch behandeld, tevens ook altijd gekeken in de zon of het defect er volledig uit was. Nadien heb ik de wagen terug mogen gaan ophalen.

Eerste zicht was alles goed maar na een tijdje zag je er weer her en der wat hologrammen doorkomen. De wagen opnieuw gewassen en goed kunnen bekijken in de zon. Conclusie: nog steeds vol met hologrammen.

Terug contact opgenomen (zucht) en toen kreeg ik de volgende reactie:

Detailer: heb het beeldmateriaal doorgestuurd naar Menzerna en zoals ik ook dacht zijn dit geen hologrammen maar waskrassen, de fout ligt duidelijk bij jouw techniek van wassen: washmit, stof, drogen... Te zachte lak, ...

Na elke detailbeurt heb ik een reeks foto's en video's gemaakt; de laatste video's na de detailbeurt van twee dagen door professionelen van Menzerna en de detailer heb ik online gezet.

Nu had ik toch graag jullie mening gehoord; mij maak je niet wijs dat dit waskrassen zijn en/of dit aan mijn techniek kan liggen: ik gebruik de zachtste doeken (net nieuw), twee washmitts, voor bovenkant wagen en onderkant wagen, twee emmers met gridguard, ik spoel regelmatig af met tuinslang, ik foam ook eerst voor ik met washmit erop ga, kortom ik doe er alles aan om geen enkel vuiltje mee te hebben tijdens het wassen of het drogen. Tevens ben ik er van overtuigd dat hoe je ook wast, dergelijke strepen/hologrammen nooit kan maken...

Kortom: wat is jullie advies, wat moet ik doen?
Indien jullie wensen wil ik (van zodra ik kan) de foto's van de vorige 3 detailbeurten ook online zetten, zo zien jullie het verloop en kunnen jullie zelf bepalen waar het probleem zit... Momenteel is de wagen 4 keer gedetailed: 1x vlak na het spuiten door de spuiter, daarna drie maal door een professionele detailer uit Wommelgem (Antwerpen).

Alvast bedankt op voorhand voor jullie reacties/bijdrage aan dit topic.

Groetje, Creative86
 
Dat doet best pijn aan de ogen.

Misschien iemand in de buurt zoeken en samen de motorkap doen (of de hele auto). Je kunt dan iig zien als de motorkap goed blijft waar het aan ligt.
Ik persoonlijk zou 'm daar niet meer heenbrengen je weet niet hoeveel lak hij er de volgende keer afhaalt en als het resultaat na 2x weer niet goed is, zal het na de 3de keer ook wel niet goed zijn.
 
Ik heb ook ( bijna) hetzelfde probleem gehad toen mijn zwarte motorkap was overgespoten na enige steenslag. Wat mijn idee is dat de lak eerst ruim moet uitharden, mogelijk 6 tot 8 weken voordat je met de dap of rotary aan de slag gaat.
Ik ben nu ruim 1 jaar verder en heb na 2 polijst beurten met Monello niet het gewenste resultaat. Mogelijk is de motorkap met zachte lak gespoten die erg gevoelig is voor wasbeurten.
Zelf smeer ik er maar regelmatig wat extra Black hole op, is helaas niet anders, en als ik dan op de summer detail dag al die mooie motorkappen zie wordt ik toch wel wat verdrietig :( :(

gr.
 
Misschien een beetje off-topic:
@robsel: heb je ook al eens SRP geprobeerd? Heb een fles staan maar nog niet gebruikt, maar de resultaten dat het behaald hier op het forum maakte me wel nieuwsgierig.
 
Hoi Creactive86.

Heb je filmpje bekeken dit ziet er niet mooi uit. Ik herken dit een beetje, ik heb ook een zwarte auto en ik heb een poosje een shampoo gebruikt (Sonax 8o ) die met het warme weer te snel opdroogde er bleef dan een soort waas over. Als ik de auto dan met de droogdoek afdroogde zag je daarna ook van deze hologrammen. Kreeg het alleen met poets weer weg. Maar ik neem aan dat het probleem bij jouw wat anders is.
 
hi_sven;336387 zei:
Misschien een beetje off-topic:
@robsel: heb je ook al eens SRP geprobeerd? Heb een fles staan maar nog niet gebruikt, maar de resultaten dat het behaald hier op het forum maakte me wel nieuwsgierig.

Met SRP krijg je dit ongetwijfeld mooi maar het probleem is niet weg, dat komt gewoon met de tijd even hard weer terug. SRP staat eenmaal vol met fillers.

Een goede spuiter hoeft zijn werk niet na te polijsten. En die professioneel detailer, is dat echt een detailer of een vetmaker. Kortom tol over de auto en hij is verkoop klaar?
 
@wesje: ik weet dat SRP het probleem verbergt en niet verhelpt, maar dat doet BlackHole ook, vandaar mijn vraag/tip aan robsel ;)
 
Ik denk ook dat je met afbouwen en subtiliteit al vrij ver komt. DAP en lichtere middelen, lichte pads en wat geduld.
 
@ topicstarter ==> allereerst een groot compliment (en dat met deze ellende) voor je startpost, daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.:)^

Wat een ellende kan een mens meemaken, eerst schade, dan vandalisme, en dan dit, dikke, dikke pech, bah!

Ik heb alle filmpjes bekeken, en ik durf vrijwel zeker te zeggen dat dit geen hologrammen zijn, maar dat je "gezegend" bent met een boterzachte/zeer gevoelige lak, waar je bij de minste aanraking al swirls in trekt.
Ik heb dit op een aantal wagens meegemaakt, en idd, je word er gek van, zeker als detailer.
Het lijkt heel woest allemaal, maar de lak is in de basis qua defecten vrij strak, dus vallen de swirls des te meer op, zeker in de zon.

Hetgene wat Romeodelta aangeeft zou nog een optie kunnen zijn, maar gezien jou verhaal lijkt me dat niet heel erg waarschijnlijk.

Dat de lak nog zou moeten harden, zou ook kunnen, maar lijkt me ook niet het meest voor de hand liggend. Ik vind het wel opvallend dat de lak zo "zacht" is op een metallic lak, je ziet het normaal gezien vooral bij lakken zonder metallic.

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is, heb je nog delen aan de auto waar de lak in originele staat is, en hoe ziet die er uit ten opzichte van de gespoten delen?
Mocht dat er beter uitzien, dan zou ik toch eens voorzichtig met de spuiter in overleg gaan, want zeker als detailer, zou ik met een dergelijke lak niet kunnen leven.
 
Beste forumleden

Alvast bedankt voor de gegeven reacties, ik merk op dat er toch twijfel is rond het feit of het hologrammen of waskrassen zijn. Misschien kunnen de detailer en de mensen van Menzerna toch wel eens gelijk hebben en het effectief een boterzachte lak is.

Er werd tevens al meegegeven door de detailer dat de lak erg zacht was en je niet veel nodig hebt om swirls te maken.
De detailer zelf staat al meer dan 15 jaar in het vak en is redelijk goed uitgerust in zijn atelier, ik heb/had dus wel erg veel vertrouwen in hem, ook de wil om zijn techniek in beschouwing te nemen en vertegenwoordigers van Menzerna er bij te betrekken toont toch dat hij ook graag de kern van het probleem wilt te weten komen.

De spuiter is een 5 sterren carrosier die veel samenwerkt met Belgische verzekeraars. Hij maakt gebruik van R-M lak en is zeer goed uitgerust. Wel waren er her en der wat stofjes in de lak gekomen en heeft volgens de detailer de spuiter ook de lak te dik aangebracht. Hij heeft na het spuiten de wagen meteen gepolierd en volgens hem was het niet nodig om de lak te laten uitharden alvorens te mogen polieren, wel mocht er nog geen lakverzegeling of wax aangebracht worden.

De auto werd in april gespoten, we zijn ondertussen al enkele maanden verder.

Het rare aan heel het verhaal is dat de hologrammen dezelfde blijven over de 4 detailbeurten heen, terwijl je zou denken dat als ze er zouden opkomen door wrijving dat de structuur en plaats zou wijzigen. Het zijn ook echt markeringen zoals ik hologrammen ken, swirls die je trekt door wrijving met droogdoek of washmit zijn anders van structuur (eerder spinnenwebben). Maar het zou dus wel kunnen volgens sommigen hier, zeker als de lak te zacht is? Wat maakt een lak eigenlijk zo zacht? Is er geen uniforme standaard wat betreft de hardheid?

Ook nog vermelden dat ik na de laatste grondige detailbeurt de wagen heb gewassen met enkel een waterstraal, heb er niet opgezeten met een washmit, dit om uit te kunnen sluiten of het kwam door het wassen, heb hem wel afgedroogd met een microfiber droogdoek om ruiten te drogen (ultra fijne doek).

Wat betreft de gespoten delen, enkel het dak (op het panoramisch glas na) is nog de originele (harde keramische) lak van Mercedes. Wel moeilijk te zien of hier ook hologrammen zijn, op het eerste zicht enkel wat swirls (zoals ik ze ken, de spinnenwebben).

Ik overweeg om terug naar de spuiter te gaan en dit via de verzekering aan te kaarten dat dit onacceptabel is en ik geen lak wil waar je niet met een doek op mag zitten. Ik hou van een diepe stralende glans, zeker voor een zwarte auto. Maar ik wil ook niet telkens fillers gaan geruiken, de lak moet strak zijn van zijn eigen en daarboven kan je dan een gepaste glace, seal en wax gebruiken voor een diepe glans en wetlook.
Volgens de detailer is het gebruik van een DAP ook enkel een manier van filler, het neemt nauwelijks defecten weg, al volg ik deze redenering toch niet, heb al voldoende clinics gezien waar ze een mooi permanent resultaat hebben neergezet, weliswaar voor kleine defecten zoals swirls, maar ook voor hologrammen als ik bepaalde topics moet geloven.

Kortom, het is niet eenvoudig om te bepalen wat nu goed is en wat niet, er is zoveel informatie en vaak erg tegenstrijdig.
Het heeft me ook al erg veel geld gekost en ik heb het geluk gehad dat de detailer drie keer dit voor eigen rekening heeft proberen oplossen, al lijkt het erop dat hij nu toch ook de handdoek in de ring gooit.
 
creative86;336426 zei:
... Volgens de detailer is het gebruik van een DAP ook enkel een manier van filler, het neemt nauwelijks defecten weg, ...

Ik hoop niet dat hij dat letterlijk zo heeft gezegd, maar dan is zijn neus al leeg :roll
Hologrammen zijn een bekend ongewenst resultaat van het gebruik van alleen een rotary
En die krijg je weg door of een betere techniek met de rotary of met een DAP
Mag jouw detailer kiezen welke, zo te zien heeft hij nog opties open

Als je een keramische lak had, kan ik niet begrijpen dat een spuiter dit aflevert.
 
RedCat;336435 zei:
Ik hoop niet dat hij dat letterlijk zo heeft gezegd, maar dan is zijn neus al leeg :roll
Hologrammen zijn een bekend ongewenst resultaat van het gebruik van alleen een rotary
En die krijg je weg door of een betere techniek met de rotary of met een DAP
Mag jouw detailer kiezen welke, zo te zien heeft hij nog opties open

Als je een keramische lak had, kan ik niet begrijpen dat een spuiter dit aflevert.

Ja volgens hem is enkel een rotary effectief in het wegnemen van materiaal, maar met de laatste detail samen met Menzerna zegt hij beide gebruikt te hebben en enkel maar resultaat verkreeg door de rotary te gebruiken.
Standaard werkt Mercedes met een harde keramische lak, nu ligt er een lak op gekozen door de carrosier R-M lak, duidelijk geen keramische lak als je er dergelijke hologrammen of waskrassen in zou kunnen trekken.
Misschien had ik van in het begin moeten zeggen dat ik een keramische lak wou? Is dit eigen aan een zachte lak of is de mijne uitzonderlijk zacht? Ik wil gerust bij een andere detailer proberen maar heb er de laatste tijd al zoveel geld ingestoken dat ik verwacht dat de spuiter hierin zijn verantwoordelijkheid neemt en mij een nette afgewerkte auto bezorgd.
Ik kan er zelf een paar aanbrengen maar weet niet of de verzekering hierin iets kan betekenen. Het is wel duidelijk voor mij dat er fouten zijn gemaakt en dat iemand aansprakelijk moet gesteld worden.