• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To: diepe en lange kras wegwerken (auto gekey-ed)

Verdere discussies over de machines in het machinaal wetsandingtopic, nu weer ON topic ;)
 
Even voor de duidelijkheid: de filmpjes zijn niet bedoeld als how to!!! Dat wil ik absoluut even heel duidelijk maken.
Er is over wetsanding erg weinig bekend dus ik zal veel zelf moeten ontdekken/leren. Misschien ga ik wel veels te snel, te langzaam, te veel druk, te hoge snelheidsstanden.
Ik weet het gewoon nog niet precies, het gaat goed, resultaat is ook goed maar dat wil niet zeggen dat er geen ruimte voor verbetering is.
Zulke dingen leer je maar op 1 manier: doen doen doen. Met vallen én met opstaan.
 
Zo te lezen is het niet echt iets om simpel voor het eerst zelf te doen op me auto :D
Misschien een keertje moed verzamelen en het maar gewoon eens doen. Aangezien er toch al een diepe kras inzit...
 
Even dit topic vanonder het stof halen ;)

Ik ben enkele dagen geleden een lakstift met de juiste kleurcode gaan halen bij de Alfa Romeo dealer hier in de buurt. Deze bestaat uit 1 kwastje met lak en daarnaast ook eentje met vernis. Moet ik de vernis aanbrengen als ik achteraf ga wetsanden / polieren? Of is het verstandiger enkel de lak te gebruiken zonder de vernislaag (of lagen?) erop te leggen?
 
Meestal heeft het geen zin om die vernis-stift ook te gebruiken , er zal altijd kleurverschil zijn .

Je kan volgens mij ook nooit met zo'n (kleurlak)stiftje tot net aan de bestaande vernislaag bijwerken en daarom wordt het minder gedaan .

Hoe donkerder je kleur , hoe minder er te zien valt na afwerken .
(er zijn enkele topics hier te vinden waar je ook wel info vind)

Heb je ook een foto van de kras(jes) ? (kan je later een mooie voor-na van maken )

Waar ga je de stift gebruiken : binnen of buiten ? (lijkt me wat koud buiten indien je niet over een garage beschikt en ik ken iemand die ook zo'n stiftje heeft liggen om een lelijke kras "op te vullen" en die kan niet binnen staan... )
 
Ok thnx voor de antwoorden! Ik heb inderdaad foto's van de krassen, maar zal hierover later een eigen topic aanmaken. De vernis zal ik dan niet aanbrengen! Sommige krassen hebben meerdere lagen nodig vrees ik.

Wat de locatie betreft. Ik mag de garage van mijn oom gebruiken aangezien ik hier geen ter beschikking heb. Dan vul ik daar de kras op en laat het enkele uren tot een dag drogen in zijn garage (eventueel met behulp van een haardroger :p ). Enkele dagen erna doe ik dan hetzelfde met het volgende laagje en eventueel komt er nog een derde laag op ook (sommige krassen zijn echt tot op de grondlaag).

Helaas is mijn kleur zilver-metallic dus ik vermoed dat het resultaat minder indrukwekkend zal zijn dan bij een donkere wagen? Anyhew, erger kan het niet worden ...
 
Drogen met een haardroger gaat prima,kun je gelijk zien dat de vers opgebrachte lak enorm krimpt en juist door het krimpen van de lak zijn er meerdere laklagen nodig alvorens de kras echt opgevuld is. Doe dit zorgvuldig! Het resultaat ga je zien!

Op jou kleur,zilver grijs, gaat het goed komen,is juist een makkelijke kleur in mijn ogen.
 
Think again! Zilver is juist een kleur waar je heeeeeeel snel kleurverschil ziet. Net iets andere basiskleur,meer of minder metallic,de 'vleug' van de metallic,enz enz enz zijn juist de dingen die je opnlichtere kleuren GOED zult blijven zien.....
 
Ik hou jullie op de hoogte! Morgen breng ik de eerste laklaag aan, woensdag volgt waarschijnlijk een tweede en volgend weekend eventueel een derde indien nodig waarna ik ga wetsanden en polieren. Morgen maak ik een eigen topic aan in de Projecten-sectie van het forum!
 
Uit ervaring weet ik dat 3 lagen weinig is. Bij 5 tot wel 8 lagen is een diepe kras pas echt 'dicht'

wellicht valt het bij jou mee.

Succes,zie uit naar het resultaat.
 
Niet vergeten om de kras goed te ontvetten met IPA (verdund al dan niet) oid dat men gebruikt daarvoor, alvorens de lakstift te gebruiken.....
 
Inderdaad, had ik al gelezen, bedankt voor de tip.

Eerst ga ik het volledige paneel kleien, dan ontvetten en dan pas de kras opvullen :)^

Wat kan ik eigenlijk gebruiken als IPA? Heb geen Eraser of iets dergelijks. Ik ken ook de juiste mengverhoudingen niet en welk soort alcohol ik kan gebruiken hiervoor?