• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To: Kalkaanslag van de ramen verwijderen

Sven S8

Detailing rookie
15 mei 2008
1.372
0
Zoals jullie wel zullen weten hebben vele auto's van die irritante sporen op het glas, van kalk, zure regen of wat het ook moge zijn. Je ziet het niet als de auto droog is, maar na het wassen (of als je even op de ramen ademt) zie je het duidelijk.

Ik heb er regelmatig vragen over gelezen: "hoe krijg je dit weg?".

Met de hand geef ik je weinig kans, ik heb het zelf ook al tevergeefs geprobeerd weg te krijgen, met weinig succes. Je hebt (minimaal) een excenter nodig.

Een tijdje geleden ben ik de kalkaanslag en/of watersporen te lijf gegaan met de AEG excenter en wat Turtle Wax Clearvue Glass Polish.

Na één keer goed kruislings poetsen (met redelijk wat druk) was het al aanzienlijk minder, en na een tweede behandeling waren de kalksporen weg!

Ik heb een foampad gebruikt, met redelijk wat glass polish op de pad (om het lang genoeg vochtig te houden). Je zou ook een (foamed) woolpad kunnen gebruiken, maar die had ik destijds nog niet.

Enfin, deze methode werkt dus goed! :cool:

NB: ik raad wel aan om de boel even netjes af te plakken, zodat je alleen het glas polijst en er niets op lak, rubbers of sierlijsten kan komen.


Ik heb helaas alleen een paar crappy (sorry) phone-piccies van een beademd raam vóór en na de behandeling. Maar het effect is wel te zien.
 
Ik had het al eens op AF gepost vóór dit forum bestond, maar ik kwam ook hier weer vragen tegen over kalkaanslag op de ramen, vandaar dat ik het hier maar even heb neergezet. ;)

Het was voor mij ook een uitkomst, hopelijk is het dat voor anderen ook. :cool:

NB: dit is ook een mooie methode om je ramen heel goed schoon te krijgen, bijvoorbeeld vóór het aanbrengen van RainX!
 
Ik heb een (gladde) witte polishing pad gebruikt, dat werkte goed. Neem aan dat de LC 'dus' ook wel kan. Ik heb alleen van Tim begrepen dat een leveling pad (wool) beter werkt op glas, maar die had ik toen dus niet.
 
Volgens mij is het wel van belang na het polijsten er nog een beschermend laagje op te smeren. Van het polijsten met ClearVue Polish worden de ruiten wel erg stroef. Bij mijn vorige auto heb ik het een tijd gebruikt. Strak heldere ramen, maar bij het openen en sluiten piepten de ramen enorm langs de onderste raamrubbers. Ik had er het meest last van in de tijd dat ik de ClearVue gebruikte, dus ik neem aan dat het daar aan lag.
 
Ik heb ze daarna meteen in de RainX gezet, werkt perfect. Is m.i. ook de ideale voorbereiding daarvoor, omdat de ruiten dan echt schoon zijn. (Wel eerst nog even met een ruitenreiniger gedaan).

NB: het smalle borsteltje van de triple detail brush is perfect om 'rommel' tussen de rubbers van de ramen vandaan te halen!
 
Er is al eens wat over geschreven geloof ik, maar hoe zit het met de regensensor?

Moet je daar nu wel of geen Rain-X over doen? Het is een kleine moeite om die plaats niet in te smeren natuurlijk.
 
Ik heb gelezen dat de regensensor zelfs béter werkt als je - juist - dat gebied wel insmeert!

De gedachte hierachter is dat de regensensor minder goed z'n werk doet als er na verloop van tijd kalkvlekken op komen, en hij mbv RainX beter schoon blijft.
 
Wat heb je aan een paraplu als het droog is... :D

Ik denk dat de regensensor dan accurater reageert, en als het goed is heb je de ruitenwissers minder vaak nodig met RainX. (Minder regen/rommel op de ruit = minder reactie van de regensensor - vermoed ik). Ik heb er geen, dus ken het alleen van wat ik gelezen heb.
 
Even dit oudere topic wakker schudden...

Tim, bedankt weer voor de snelle levering!

Die nare kalksporen heb ik dus ook op het voorraam zitten. Ik heb van alles geprobeerd, wassen en kleien, wasbenzine, aceton, diverse merken ruitenreinigers, en zelfs azijn! Ze zijn wel mooi schoon nu...:)^

Maar die kalksporen blijven zichtbaar als je ruitenwissers aan staan.

Ik heb de Clearvue nu dus ook in bezit. Samen met Rain-X. Mijn Mondeo heeft ook een regensensor, ik ga dus gewoon fijn het hele oppervlak te lijf met een excenter.

Ik heb nog wel een wollen overtrekje overgehouden van een oude (slechte) roterende machine.
Zal ik die over een harde schuimpad trekken?
Of de polish op die pad doen?
 
Ik heb het met een foampad gedaan, maar IIRC heeft Tim ooit iets gezegd dat een wollen pad beter zou zijn op glas...

Op de Diamondite website hebben ze het weer over foampads. Die kunnen iig sowieso geen kwaad, met wol heb ik (nog) geen ervaring op glas.
 
Nou, vanmiddag eindelijk eens tijd om buiten te spelen. Ben namelijk 4,5 week geleden vader van 2 dochters geworden. Tussen 2 voedingen door, heb ik met de Clearvue het voorraam gepolijst.

Ik moet zeggen: Heel aardig resultaat behaald!

Het is niet helemaal vrij, maar wel heel veel beter. Ik heb geen foto helaas, maar ik kon het verschil wel goed zichtbaar maken.

Ik heb het raam goed schoongemaakt met Dasty ramenreiniger. Ik heb daarna met schoon water geneveld, en je kon heel duidelijk die kalkstrepen/resten zien.

Na een flink aantal keren herhalen met polish en excenter, weer goed schoon gemaakt, en weer geneveld. Veel minder strepen! Het polijsten was niet moeilijk, dus dat herhaal ik nog wel een paar keer. Het resultaat zal steeds beter worden, vermoed ik.

Daarna de Rain-X erop. Nu afwachten hoe dat zich houdt.

Ik zag ook dat de wissers hun langste tijd hadden, dus binnenkort even langs de Ford dealer om nieuwe te scoren. Op het Mondeo forum is men er niet helemaal uit, origineel, Bosch of Flat blades.

Origineel bevalt mij tot nu wel goed. Iemand een goed argument voor wat anders?
 
Ja, het werkt best goed tegen die aanslag hè? Het is inderdaad even werk, maar de resultaten zijn er ook naar.

Heb je trouwens een foampad gebruikt of wol? (m.i. werkt een foampad toch beter op een excenter)

Ik heb toevallig m'n voorruit 'even' schoongemaakt omdat ik nieuwe Rain-X wilde aanbrengen. Ik had de volgende dag een flinke rit gepland, en wilde de Rain-X (+ 6 maanden geleden aangebracht) weer optimaal hebben...


Tip: doe dat niet nog 'even snel' laat op de avond vlak voor je naar bed gaat omdat je de volgende ochtend vroeg weg wilt. :-"

Ik ben met de (witte) Rain-X cleaner aan de slag gegaan - volgens de beschrijving vrijwel dezelfde procedure als het aanbrengen van de Rain-X zelf - om de ruit goed schoon te maken. "Aanbrengen in draaiende bewegingen, naspoelen en droogwrijven". Hoe lang kan dat nou helemaal duren...? Minuutje of tien hooguit, toch?

Nou, ik had dat dus beter niet kunnen doen.... Het spul haalt - met de hand - ten dele de oude Rain-X laag weg terwijl het elders blijft zitten. Leuk zo'n ontdekking, zeker als je dacht in 10 minuten klaar te zijn...

Als je het droogwrijft ziet de ruit er prima uit hoor, maar trek er een vochtige doek over en je ziet precies waar de ruit schoon is en waar niet...

De vraag drong zich op of de (gele) Rain-X zelf zich zou vermengen met de oude laag (de kans bestaat dat de solvents van de Rain-X de oude laag oplossen). Maar goed, ik had geen zin om dit te gokken en zo'n 350km tegen een mislukt experiment aan te moeten kijken. Dus de oude laag moest er nu maar af ook. Je doet het goed of je doet het niet...

Mooie gelegenheid om de foamed woolpad op glas te testen, want daar had ik 'm ten dele voor gekocht. Beetje bevochtigd, de glass polish erop, en.... pluizen all over de place. Niet alleen op de ruit maar over de hele auto. De laag Rain-X die er nog zat bleef ondertussen gewoon zitten. F.ck

Dus dan maar wat polish op een foampad gedaan, dat werkte gelukkig wél. Niet razendsnel, maar er gebeurde tenminste wat. Voor de goede orde dus ook nog maar even een test gedaan met de Rain-X reiniger op een (toch afgeschreven) gladde oranje foampad, en dat werkte in dit geval nog iets beter (sneller), dus zo krijg je de oude laag Rain-X ook weg. Maar met de hand? Heb je een middagje...?

NB: de Rain-X reiniger heeft zo te zien geen nadelig effect op de foampad, maar ik zou er wel een 'dedicated' pad voor gebruiken.

That said, de volgende keer ga ik de Rain-X maar eens gewoon 'toppen' over de oude laag (wel eerst de ruit schoonmaken met een glasreiniger of gedemineraliseerd water uiteraard), eens kijken hoe dat werkt. Het verwijderen van oude lagen is best even werk, en ik vraag me af of het nodig is als je het bijtijds bijwerkt.

Resumerend:

Om kalkaanslag weg te krijgen: glass polish op een foampad met de excenter (misschien werkt wol perfect op een rotary, dat weet ik niet, maar niet op een excenter).

Om (zo nodig) oude lagen Rain-X weg te krijgen: zelfde recept, maar nu met de witte Rain-X. Flink naspoelen, dan flink droogwrijven met terry towels en/of een keukenrol. NB: kijk bij een vochtige ruit goed of het oppervlak echt helemaal schoon is, bij een droge ruit zie je dit niet.

Ik heb de ruit hierna nog een keer nagespoeld met gedemineraliseerd water (sprayfles/plantenspuit) en weer drooggewreven, om zeker te zijn dat er geen residu, vuil of stof was achtergebleven.

Daarna weer inwrijven met 2 laagjes Rain-X in overlappende bewegingen. Dan heb je er weer maanden plezier van... :cool:


Ik had lichtelijk de pest in - omdat ik er niet op had gerekend dat het zoveel werk zou zijn - maar positief bekeken bewijst het wel dat Rain-X verdraaid goed spul is. Na ruim zes maanden gebruik heb je nog aardige een klus om het van de ruit te halen...


:! Ik hoor graag ervaringen van anderen m.b.t. het bijhouden van de Rain-X nadat de eerste laag is aangebracht! :!





Patrick R. zei:
Ik zag ook dat de wissers hun langste tijd hadden, dus binnenkort even langs de Ford dealer om nieuwe te scoren. Op het Mondeo forum is men er niet helemaal uit, origineel, Bosch of Flat blades.

Origineel bevalt mij tot nu wel goed. Iemand een goed argument voor wat anders?


Goede en schone ruitenwissers zijn - zeker icm Rain-X - erg belangrijk, zeker doen dus!

Flat Blades worden m.i. vooral vanwege hun uiterlijk gekocht, dus als dat je niet zo boeit is origineel m.i. nooit een verkeerde keuze. Die zijn eigenlijk altijd wel goed. De effectiviteit van de Flat Blades hangt af van de vorm van de voorruit. Op de ene auto werken ze prima, bij de ander weer niet, omdat ze een stuk van de ruit overslaan of bij elke beweging over de onderrand van de ruit schieten.

Last but not least:
gefeliciteerd met je dochters! :)
 
Last but not least: gefeliciteerd met je dochters!
Dank u!

Ik heb een vrij harde foampad gebruikt. En daarna heb ik de auto nog niet gebruikt (rij dagelijks, lekker goedkoop in een Altootje), dus het echte resultaat weet ik nog niet. Donderdag weer een langere rit. Maar het weer schijnt dan weer redelijk goed te zijn...
 
Ik weet het resultaat!

Perfect! :)^

Vanochtend eindelijk even tijd om de nieuwe wissers te monteren en te rijden tijdens een regenbui.

Geen hinderlijke waas meer, de kalkstrepen zijn niet of nauwelijks meer zichtbaar. En door de nieuwe wissers is het nu ook lekker stil, tijdens het wissen.

De laatste kalkrestjes gaan er met een volgende polijstbeurt vast nog wel verder uit.

Maand of 2 dat Rain-X blijft zitten?

Iedereen bedankt voor alle tips! :party:
 
Ik ga dit testen op mijn glazen douchecabine!
ff wachten tot de DAP binnen is!
Ik zal hier een projectje over maken!
 
ik heb een DAPper en TIM heeft een leuk cadeautje meeverzonden namelijk de clearvue glass polish. maar is het wel te doen? ik heb een aantal cutting pads en een 2-tal polishing pads. ik wil het best proberen!