Ja, het werkt best goed tegen die aanslag hè? Het is inderdaad even werk, maar de resultaten zijn er ook naar.
Heb je trouwens een foampad gebruikt of wol? (m.i. werkt een foampad toch beter op een excenter)
Ik heb toevallig m'n voorruit 'even' schoongemaakt omdat ik nieuwe Rain-X wilde aanbrengen. Ik had de volgende dag een flinke rit gepland, en wilde de Rain-X (
+ 6 maanden geleden aangebracht) weer optimaal hebben...
Tip: doe dat niet nog 'even snel' laat op de avond vlak voor je naar bed gaat omdat je de volgende ochtend vroeg weg wilt. :-"
Ik ben met de (witte) Rain-X cleaner aan de slag gegaan - volgens de beschrijving vrijwel dezelfde procedure als het aanbrengen van de Rain-X zelf - om de ruit goed schoon te maken. "Aanbrengen in draaiende bewegingen, naspoelen en droogwrijven". Hoe lang kan dat nou helemaal duren...? Minuutje of tien hooguit, toch?
Nou, ik had dat dus beter niet kunnen doen.... Het spul haalt - met de hand - ten dele de oude Rain-X laag weg terwijl het elders blijft zitten. Leuk zo'n ontdekking, zeker als je dacht in 10 minuten klaar te zijn...
Als je het droogwrijft ziet de ruit er prima uit hoor, maar trek er een vochtige doek over en je ziet precies waar de ruit schoon is en waar niet...
De vraag drong zich op of de (gele) Rain-X zelf zich zou vermengen met de oude laag (de kans bestaat dat de solvents van de Rain-X de oude laag oplossen). Maar goed, ik had geen zin om dit te gokken en zo'n 350km tegen een mislukt experiment aan te moeten kijken. Dus de oude laag moest er nu maar af ook. Je doet het goed of je doet het niet...
Mooie gelegenheid om de foamed woolpad op glas te testen, want daar had ik 'm ten dele voor gekocht. Beetje bevochtigd, de glass polish erop, en.... pluizen all over de place. Niet alleen op de ruit maar over de hele auto. De laag Rain-X die er nog zat bleef ondertussen gewoon zitten. F.ck
Dus dan maar wat polish op een foampad gedaan, dat werkte gelukkig wél. Niet razendsnel, maar er gebeurde tenminste wat. Voor de goede orde dus ook nog maar even een test gedaan met de Rain-X reiniger op een (toch afgeschreven) gladde oranje foampad, en dat werkte in dit geval nog iets beter (sneller), dus zo krijg je de oude laag Rain-X ook weg. Maar met de hand? Heb je een middagje...?
NB: de Rain-X
reiniger heeft zo te zien geen nadelig effect op de foampad, maar ik zou er wel een 'dedicated' pad voor gebruiken.
That said, de volgende keer ga ik de Rain-X maar eens gewoon 'toppen' over de oude laag (wel eerst de ruit schoonmaken met een glasreiniger of gedemineraliseerd water uiteraard), eens kijken hoe dat werkt. Het verwijderen van oude lagen is best even werk, en ik vraag me af of het nodig is als je het bijtijds bijwerkt.
Resumerend:
Om kalkaanslag weg te krijgen: glass polish op een foampad met de excenter (misschien werkt wol perfect op een rotary, dat weet ik niet, maar niet op een excenter).
Om (zo nodig) oude lagen Rain-X weg te krijgen: zelfde recept, maar nu met de witte Rain-X. Flink naspoelen, dan flink droogwrijven met terry towels en/of een keukenrol. NB: kijk bij een vochtige ruit goed of het oppervlak echt helemaal schoon is, bij een droge ruit zie je dit niet.
Ik heb de ruit hierna nog een keer nagespoeld met gedemineraliseerd water (sprayfles/plantenspuit) en weer drooggewreven, om zeker te zijn dat er geen residu, vuil of stof was achtergebleven.
Daarna weer inwrijven met 2 laagjes Rain-X in overlappende bewegingen. Dan heb je er weer maanden plezier van...
Ik had lichtelijk de pest in - omdat ik er niet op had gerekend dat het zoveel werk zou zijn - maar positief bekeken bewijst het wel dat Rain-X verdraaid goed spul is. Na ruim zes maanden gebruik heb je nog aardige een klus om het van de ruit te halen...
:! Ik hoor graag ervaringen van anderen m.b.t. het bijhouden van de Rain-X nadat de eerste laag is aangebracht! :!
Patrick R. zei:
Ik zag ook dat de wissers hun langste tijd hadden, dus binnenkort even langs de Ford dealer om nieuwe te scoren. Op het Mondeo forum is men er niet helemaal uit, origineel, Bosch of Flat blades.
Origineel bevalt mij tot nu wel goed. Iemand een goed argument voor wat anders?
Goede en schone ruitenwissers zijn - zeker icm Rain-X - erg belangrijk, zeker doen dus!
Flat Blades worden m.i. vooral vanwege hun uiterlijk gekocht, dus als dat je niet zo boeit is origineel m.i. nooit een verkeerde keuze. Die zijn eigenlijk altijd wel goed. De effectiviteit van de Flat Blades hangt af van de vorm van de voorruit. Op de ene auto werken ze prima, bij de ander weer niet, omdat ze een stuk van de ruit overslaan of bij elke beweging over de onderrand van de ruit schieten.
Last but not least: gefeliciteerd met je dochters!
