• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp bij doek keuzes

vroom2212

Detailing addict
25 jun 2020
65
68
Utrecht
Beste leden,

Ik heb momenteel een redelijke collectie aan doeken. Ik heb een tijd geleden de monello trio bundel gekocht, en hier en door losse doeken. Echter heb ik een paar keer sommige doeken buiten op de oprit uit mijn handen laten vallen...... Echter krijg ik nu de kleine vuiligheden er niet meer uit.... Hebben jullie hier tips voor?

En ik wil mijn doeken wat georganiseerder gaan gebruiken. Hoeveel doeken raden jullie per gedeelte aan, dus wielen, polijsten, wax, drogen, interieus, etc.

Dank!
Vroom
 
Doeken die vuil vasthouden in de vezels... Tja, dat is een no-go. :p Je kan proberen of weken in warm water eventueel i.c.m. MF-wasmiddel of natuurazijn het vuils los kan weken.

Hoeveel doeken een ieder per ''ding'' gebruikt is nogal persoonlijk. Je zal dit zelf moeten gaan uitvinden, voor jezelf. De ;e;en waxed met 5 doeken erbij, de ander één doek. De één droogt met één grote doek, de ander met meerdere kleine doeken. De één gebruikt helemaal geen doeken bij de velgen, de ander drie doeken. Enzovoooooortss...

En dan heb je ook nog verschillende doeken. ;) (Korte vezel, gesloten vezel, lange vezel, etc)
 
Doeken die vuil vasthouden in de vezels... Tja, dat is een no-go. :p Je kan proberen of weken in warm water eventueel i.c.m. MF-wasmiddel of natuurazijn het vuils los kan weken.

Hoeveel doeken een ieder per ''ding'' gebruikt is nogal persoonlijk. Je zal dit zelf moeten gaan uitvinden, voor jezelf. De ;e;en waxed met 5 doeken erbij, de ander één doek. De één droogt met één grote doek, de ander met meerdere kleine doeken. De één gebruikt helemaal geen doeken bij de velgen, de ander drie doeken. Enzovoooooortss...

En dan heb je ook nog verschillende doeken. ;) (Korte vezel, gesloten vezel, lange vezel, etc)
Ja precies. Mijn vraag was ook meer van worden korte vezel etc allemaal voor verschillende doeleinden bedoeld? Of maakt het eigenlijk niet zo veel uit.

Ik weet wel dat voor glas je vaak van die wafeldoeken, glasmicrofiber doeken gebruikt. maar maakt dat voor de rest verder nog uit?
 
Als je bijv. de Monello - Peluche Verde/Bianco neemt, dan heeft de ene zijde korte vezels en de andere zijde lange vezels.

Als voorbeeld bij wax afnemen: Lange vezels geven meer weerstand omdat ze dus meer ''snijden'' in de wax-residu en nemen zo meer op. De korte vezels gebruik je om na het waxen de boel op te wrijven.
 
Doeken die vuil vast houden in de vezels na een wasbeurt en daardoor niet meer bruikbaar zijn voor hun oorspronkelijke doel heb ik nog niet meegemaakt. Overigens is het altijd prettig als je een extra doek hebt, voor als je er één laat vallen of dat ie wegwaait (met name bij buiten detailen).

Doeken met korte vezel (goedkoop) gebruik ik voor wielen, interieur enz. waar de kwaliteit van de doek niet zo belangrijk is. Ook oudere doeken kun je op die manier doorschuiven, of als reserve houden. Dit voorjaar gebeurde het bij mij ook tijdens het wassen dat de droogdoek op de grond (en in de was) belandde, en kon ik terugvallen op mijn oude droogdoek. Verder is de keuze voor welke doek (hoe groot, hoe dik, welk type lus) voor een groot deel ook persoonlijk.
 
Ik ga altijd voor doeken van Monello. Deze doeken werken voor mij het fijnst, maar er zullen wellicht andere goede doeken zijn. Na afloop gaan ze direct in de wasmachine. Misschien een leuk detail..... Voor kleine moeilijk bereikbare plekjes gebruik ik wegwerpwashandjes. Super resultaat.... Kijk eens uitgebreid naar de collectie van Carclean en lees de reviews. Daar vind je altijd een geschikte doek.