Wat je ook kunt doen, is niet in één keer de hele auto gaan polijsten, maar dat in delen doen. Franse auto's hebben over het algemeen een zachte lak, veel zachter dan bijv. mijn Skoda, maar die heb ik in eerste instantie ook met de hand gepolijst.
Mijn advies: begin allereerst met de juiste spullen om de auto te wassen (2 emmer methode, met een gritt in de emmers, washmitt, droogdoeken en een tuinslang om de auto af te spoelen). Anders maak je de auto netjes, en krijg je weer nieuwe krassen door verkeerd wassen. Vervolgens schaf je een kleiset aan (in zou of de Monelle verde klei nemen, of de Mothers Gold Clay, setje inclusief lube kost 20-30 euro). Dit zijn ook redelijk zachte kleisoorten waardoor je geen marring (soort 'schaafplekken') krijgt van het kleien, die je dan later weer weg moet polijsten. Als je met samples wil gaan werken zou ik de Poorboy's 4-step aanschaffen. Als je dan ook nog een middelgrof polijstmiddel pakt en een oranje handpad, moet je op een zachte lak behoorlijk wat kunnen corrigeren (desnoods kijk je eerst wat een witte handpad en Poorboys Professional Polish doen aan correctie). Samen met de nodige doeken moet je dan voor een bedrag onder de 100 euro een aanzienlijke verbetering van het uiterlijk van je C5 kunnen bereiken. Wat je ook absoluut nodig hebt is goede afplaktape (Colad aqua of 3M) om zwarte kunststof af te plakken omdat die anders wit wordt door wax of polijstmiddel en moeilijk weer netjes te krijgen zijn.
Als beginnende (onervaren) detailer zou ik je adviseren om de motorkap als eerste te doen: dat is een paneel dat makkelijk te doen is, goed zicht op je werk, geen lastige werkhoogte en resultaat is direct zichtbaar. Normaal zou ik zeggen als je de auto in delen doet, begin met het dak en bijv. de kofferklep, de keer erna de zijkanten enz. zodat je van boven naar beneden werkt. Als je dan een volgende deel van de auto gaat doen, de auto eerst opnieuw wassen, en de delen die je gaat detailen eerst kleien en dan pas de verbeter-stappen.