• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp nodig bij velgen

Dany

Detailing guru
Tester of Bling
25 jun 2017
220
153
56
Heeft er iemand ervaring met dit probleem en een eventuele oplossing ?
Ik heb een nieuwe wagen gekocht en gelijk de zomervelgen eraf gehaald om winterschoeisel te leggen.
Nu vind ik op al de velgen een soort residu dat ik nauwelijks verwijderd krijg. Het lijkt wel een soort harslaag. Op sommige plaatsen ligt het dik op de velg op andere plaatsen is het eerder een waas.
Ik heb volgende zaken al geprobeerd :
Non Ferro - geen resultaat
Polijsten met Scholl S 20 - geen resultaat
Tar en glue remover - geen resultaat
APC-D - geen resultaat
Klei - geen resultaat

Als ik op de plaatsen waar het wat dikker ligt met mijn nagel kras geraak ik er wel doorheen en blijft er een lijmachtig residu achter. Ik heb op 1 velg zowat een uurtje ellebogenwerk verricht en heb de dikkere lagen eraf gekregen doch de waas blijft hier en daar wel aanwezig.
Iemand enig idee wat dit goedje kan zijn en vooral hoe ik het wegkrijg. Bekijk even de foto's en laat je deskundige advies achter.

Alvast bedankt !
20260201_115940.webp

20260201_120008.webp
Screenshot_20260201_120044_Gallery.webp
20260201_120013.webp

Een schijf is vrij lastig werken. De waas zit ook op de spaken van de velg, zowel binnen-als buitenkant.

Na wat inzoomen op de foto’s: dat wordt lastig idd.
Diesel of lampolie wellicht te proberen. Omdat je er wel met je nagel het residu weg kan krijgen, lijkt het verwarmen of soepeler maken de oplossing
Succes iig

• Leuk
Reacties: Dany
Is het geen parafine, vroeger werden daar de nieuwe auto's geheel mee ingespoten voordat ze op transport gingen. Dat kreeg je er alleen af met een HDstoomcleaner. Dus misschien idd even verwarmen en anders lekker terug gaan.

• Leuk
Reacties: Cordoba en RedCat
Gezien de tekst dacht ik even aan een laagje plastidip (en dan te weinig laagjes om het goed te kunnen verwijderen), maar op de foto ziet het er absoluut niet uit als plastidip, eerder alsof iemand geprobeerd heeft de velgen te beschermen met een lelijk laagje blanke lak.

Zoals @schaef zei had ik ook het vermoeden dat het parafine zou kunnen geweest zijn. Na talloze vruchteloze pogingen met allerhande middeltjes toch maar even het stoomapparaat erbij gehaald. Je zag het product zo loskomen en uitsmeren, maar door de warmte was het nu wel makkelijk te verwijderen.
Uiteindelijk is het dus goed gekomen.
Allemaal bedankt voor de input.
20260208_121544.webp