Hoi allemaal!
Wellicht hebben jullie hem wel eens voorbij zien komen, mijn Pony uit 1983. Ik heb de auto inmiddels alweer bijna 2 jaar (tijd gaat snel), maar ik heb er nog nooit aandacht aan besteed qua lak (behalve lak wegschuren en ontroesten). Nu komt dat ook deels omdat er gewoon weinig eer aan te behalen lijkt, de lak is letterlijk 3 of 4 tinten groen, het dak is verkrijt, de volledige auto zit onder de diepe krassen en heeft roestplekken. Omdat ik de afgelopen jaren de auto technisch helemaal heb aangepakt vond ik het nu een goed moment hem eens te verwennen en wat testjes erop uit te voeren.
Dit is hoe ik de auto kocht twee jaar terug:

SP1A3 by Micha Collection, on Flickr

SP1A4 by Micha Collection, on Flickr
En inmiddels staat hij er zo bij:

SP12A2 by Micha Collection, on Flickr
Enfin, de auto was dus ook al een geruime tijd niet gewassen en dat was wel te zien.
Het verkrijtte dak
En vliegroest! Ik weet niet exact waar het vandaan komt, zat er volgens mij voor de winterstalling niet op, maar geen idee.
Ik ben begonnen met Autoglym TFR, 50ml op 1 liter (1:20) lauw water gedaan en zonder de auto af te spuiten het erop gespoten met de Kwazar Blue Venus Hand Foamer.
Dat deed erg goed zijn werk, want je zag het vuil eraf lopen
.
Daarna afgespoten en de vervolgstap was foamen, dit gedaan met Monello Artico Magico ± 1:6 in de Monello Lancia foamer.
Wederom af gespoten en de Monello Non-Ferro erbij gepakt. De hele auto gedaan ermee, het verbruik beperkt kunnen houden tot 250ml.
1) Dit was de ergste plek.
2) De werking is al goed, wordt lekker paars
3) Het kan schijnbaar nog paarser
4) Holy crap hoe paars wordt dit spul?!
5)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Overigens heb ik iets gedaan wat ik op een enigszins nette auto nooit zou doen, en dat is de Non-Ferro heractiveren met een natte washmitt op een ongewassen auto. Nu kon het in mijn ogen (gezien de staat van de lak) weinig kwaad.
Vervolgens dus wel de auto goed gewassen. Gedaan met behulp van het restje Artico Magico, gefoamed en met de foam gewassen.
De algehele staat van de lak; echt verschrikkelijk. Het doel van deze detail is overigens niet correctie krijgen, maar vooral de mogelijkheden aftasten.
Besloten om toch een stukje te polijsten om te kijken wat er gaat gebeuren. Ik wou eigenlijk wachten tot ik in het bezit was van een lakdiktemeter, maar ach....
Uiteraard gekleid, met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy Concentrate (1:10), blijft echt een fanatische claylube in combinatie met de Dolce Verde in mijn ogen.
Het doel van het polijsten was om enige glans terug te krijgen, niet om echt de defecten als diepe krassen te corrigeren. Ik was echter ook wel immens benieuwd wat er gebeurd met verkrijtte lak bij het polijsten.
Polijsten heb ik gedaan met m'n Dap 900 V3 met de volgende combinaties:
Monello geel en Scholl S3
Monello oranje en Monello Mezzo
Monello wit en Monello Finale
Monello wit en Scholl S30
Voor het eerst dat ik de Scholl producten gebruik, lijken zo op het eerste ook erg prettig. Korrels breken mooi en stoft ook weinig bij gebruik van een pufje detailer (Poorboys S&W). Ik had met zowel Finale als S30 een beetje een vreemd effect. Ik denk dat dit is wat ze 'gummen' noemen, maar ik kan het niet verklaren waardoor het komt? De grove middelen kon ik eenvoudig doorwerken tot ze volledig waren afgebroken, maar bij zowel de Finale als S30 kreeg ik echt een hele zwarte pad en bleven er dus een soort van 'rubber-/gum-achtige' resten achter op de lak. Heel vreemd, als iemand weet waar het door komt, ik hoor het heel graag!
Omstandigheden:
± 20-25 graden Celsius
Volledige schaduw met een licht windje
Dap 900 V3 op stand 4
Klein werkvlak (± 30x30 cm)
± 3 erwtjes polijstmiddel op de pad
De lak bleek nog relatief hard. Ik denk dat zeker twee hits S3 op geel nog wel nodig gaat zijn voor algehele glans, voor diepere defecten wil ik echt eerst een lakdiktemeter aanschaffen. Maar...... er is een beetje glans terug!
1) Van: let vooral op de reflectie van de lamp zaklamp zelf (niet het licht) en hoe dof die is.
2) Naar: wederom hetzelfde, de zaklamp is nu veel beter zichtbaar.
3) Voorste stuk is gepolijst (tot halverwege de tape), daarachter niet.
(1)
(2)
(3)
Uiteindelijk besloten het hier bij te houden (er zit nu een glimmend vierkantje op m'n dak
). De auto verder gekleid met de voorgaande combinatie en voorzien van een laagje Dodo Juice Supernatural Hybrid. Wat een fijne wax is dat zeg, super eenvoudig aanbrengen (wel lastig zichtbaar op deze kleur), even laten drogen en afnemen is helemaal een eitje. Prachtige beading en sheeting eigenschappen ook, ben benieuwd hoe lang hij erop blijft zitten! Eveneens de ramen in de RainX gezet en toen vond ik het wel weer mooi geweest.
Wordt vervolgd (al kan dat wel even duren
).
Wellicht hebben jullie hem wel eens voorbij zien komen, mijn Pony uit 1983. Ik heb de auto inmiddels alweer bijna 2 jaar (tijd gaat snel), maar ik heb er nog nooit aandacht aan besteed qua lak (behalve lak wegschuren en ontroesten). Nu komt dat ook deels omdat er gewoon weinig eer aan te behalen lijkt, de lak is letterlijk 3 of 4 tinten groen, het dak is verkrijt, de volledige auto zit onder de diepe krassen en heeft roestplekken. Omdat ik de afgelopen jaren de auto technisch helemaal heb aangepakt vond ik het nu een goed moment hem eens te verwennen en wat testjes erop uit te voeren.
Dit is hoe ik de auto kocht twee jaar terug:
SP1A3 by Micha Collection, on Flickr
SP1A4 by Micha Collection, on Flickr
En inmiddels staat hij er zo bij:
SP12A2 by Micha Collection, on Flickr
Enfin, de auto was dus ook al een geruime tijd niet gewassen en dat was wel te zien.
Het verkrijtte dak
En vliegroest! Ik weet niet exact waar het vandaan komt, zat er volgens mij voor de winterstalling niet op, maar geen idee.
Ik ben begonnen met Autoglym TFR, 50ml op 1 liter (1:20) lauw water gedaan en zonder de auto af te spuiten het erop gespoten met de Kwazar Blue Venus Hand Foamer.
Dat deed erg goed zijn werk, want je zag het vuil eraf lopen
Daarna afgespoten en de vervolgstap was foamen, dit gedaan met Monello Artico Magico ± 1:6 in de Monello Lancia foamer.
Wederom af gespoten en de Monello Non-Ferro erbij gepakt. De hele auto gedaan ermee, het verbruik beperkt kunnen houden tot 250ml.
1) Dit was de ergste plek.
2) De werking is al goed, wordt lekker paars
3) Het kan schijnbaar nog paarser
4) Holy crap hoe paars wordt dit spul?!
5)
(1)





Overigens heb ik iets gedaan wat ik op een enigszins nette auto nooit zou doen, en dat is de Non-Ferro heractiveren met een natte washmitt op een ongewassen auto. Nu kon het in mijn ogen (gezien de staat van de lak) weinig kwaad.
Vervolgens dus wel de auto goed gewassen. Gedaan met behulp van het restje Artico Magico, gefoamed en met de foam gewassen.
De algehele staat van de lak; echt verschrikkelijk. Het doel van deze detail is overigens niet correctie krijgen, maar vooral de mogelijkheden aftasten.
Besloten om toch een stukje te polijsten om te kijken wat er gaat gebeuren. Ik wou eigenlijk wachten tot ik in het bezit was van een lakdiktemeter, maar ach....
Uiteraard gekleid, met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy Concentrate (1:10), blijft echt een fanatische claylube in combinatie met de Dolce Verde in mijn ogen.
Het doel van het polijsten was om enige glans terug te krijgen, niet om echt de defecten als diepe krassen te corrigeren. Ik was echter ook wel immens benieuwd wat er gebeurd met verkrijtte lak bij het polijsten.
Polijsten heb ik gedaan met m'n Dap 900 V3 met de volgende combinaties:
Monello geel en Scholl S3
Monello oranje en Monello Mezzo
Monello wit en Monello Finale
Monello wit en Scholl S30
Voor het eerst dat ik de Scholl producten gebruik, lijken zo op het eerste ook erg prettig. Korrels breken mooi en stoft ook weinig bij gebruik van een pufje detailer (Poorboys S&W). Ik had met zowel Finale als S30 een beetje een vreemd effect. Ik denk dat dit is wat ze 'gummen' noemen, maar ik kan het niet verklaren waardoor het komt? De grove middelen kon ik eenvoudig doorwerken tot ze volledig waren afgebroken, maar bij zowel de Finale als S30 kreeg ik echt een hele zwarte pad en bleven er dus een soort van 'rubber-/gum-achtige' resten achter op de lak. Heel vreemd, als iemand weet waar het door komt, ik hoor het heel graag!
Omstandigheden:
± 20-25 graden Celsius
Volledige schaduw met een licht windje
Dap 900 V3 op stand 4
Klein werkvlak (± 30x30 cm)
± 3 erwtjes polijstmiddel op de pad
De lak bleek nog relatief hard. Ik denk dat zeker twee hits S3 op geel nog wel nodig gaat zijn voor algehele glans, voor diepere defecten wil ik echt eerst een lakdiktemeter aanschaffen. Maar...... er is een beetje glans terug!
1) Van: let vooral op de reflectie van de lamp zaklamp zelf (niet het licht) en hoe dof die is.
2) Naar: wederom hetzelfde, de zaklamp is nu veel beter zichtbaar.
3) Voorste stuk is gepolijst (tot halverwege de tape), daarachter niet.
(1)



Uiteindelijk besloten het hier bij te houden (er zit nu een glimmend vierkantje op m'n dak
Wordt vervolgd (al kan dat wel even duren