• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Iemand stappenplan voor matte verf.

Bjorn595

Detailing rookie
19 apr 2019
5
15
Beste iedereen

Gisteren heb ik mij een nieuwe abarth 595 competizione gekocht in het kleur grigio asfhalte. Nu is dit een matte verf en vraag ik me af hoe ik dit het best kuis en onderhoud zonder de auto glans te geven. Dus heeft er iemand tips en tricks voor weekelijks onderhoud en voor een meer diepere reiniging (kleien,...). Verder met wat reinigen jullie alcantara zetels?

Greet Bjorn
 
Ik kan je helaas geen tips geven (kom zelf pas net kijken), maar wil je wel complimenteren met de auto. Heel erg gave wagen!
 
Een matte lak is niet direct gods gift to detailers. Vooral omdat je vrij beperkt bent in wat je kan doen.

Kleien is daar 1 van.

Een matte lak is niet zo glad als een glans lak is, waardoor de klei niet zo lekker over de lak glijd.

Ook zou je eventuele imperfecties die door het kleien veroorzaakt worden niet kunnen corrigeren, want polijsten = glans.

Voor onderhoud komen er wel steeds meer sapjes op de markt. Cc heeft er ook een aparte sectie voor. Vooral Gyeon, Nanolex en Poorboys hebben al een hoop shampoo’s, detailers en coatings.

Wat alcantara betreft, moet je een beetje weg blijven van chemicaliën waar mogelijk. Ik heb al verschillende auto’s met alcantara gehad, en het is mij tot nu altijd nog gelukt schoon te houden met enig een stofzuiger en een vochtige doek.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba en PA27506
Dit is hem hopelijk heb ik er veel plezier mee
 

Bijlagen

  • 20190417_155910.jpg
    20190417_155910.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 169
Dus als ik een monello foamgun pack neem om de auto voor te wassen is dit goed. Erna wassen met nanolex matte reactivating champoo wassen. Afwerken met nanolex matte finel finish spray. En als start bij aankoop een coat op plaatsen van nanolex Si3D Matte kit. Lijkt dit een goede samenstelling voor het onderhoud
 
Om goed in te kunnen schatten wat gaat werken op een matte lak, en welke producten je absoluut niet moet gebruiken, is het handig als je weet wat het verschil veroorzaakt tussen mat en glanzend.

Een glanzend oppervlak reflecteert het opvallende licht in één specifieke richting, net als een spiegel. Bij een mat oppervlak reflecteert het licht in meerdere richtingen, eigenlijk net als het strooilicht dat van een slechte koplamp afkomt. Dat verstrooien van het reflecterende licht komt door een bepaalde ruwheid van het oppervlak. Als je dit weet, begrijp je ook direct waarom polijsten van een mat oppervlak niet werkt: de ruwheid die er op zit polijst je weg, zodat het hoogglans wordt. Dit geeft direct al aan dat iedere mechanische behandeling van een matte lak risico's heeft op glans.

Speciale coatings/producten voor mat, zullen als eigenschap hebben dat ze na het aanbrengen ook een zekere ruwheid geven, waar normale producten er juist voor proberen te zorgen om een zo glad (glanzend) mogelijk oppervlak te krijgen.