• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik heb jullie hulp / kennis nodig bij het reviseren van mijn velgen

W1lfr13d

Detailing rookie
24 mrt 2020
2
15
Hallo allen,

Ik heb mijn set velgen schoon gemaakt (zie pics) waardoor nu de beschadigingen geheel duidelijk zichtbaar worden. De beschadigingen bestaan uit: stoeprand schade op de rum (rand), kleine langs krassen op de velg en lak dat af bladderd. Mijn bedoeling is om de velgen de kleur gun metal te geven alleen ik heb jullie kennis nodig om te weten welke volgorde ik aan stappen (stappenplan met bijbehorende producten / handelingen) moet hanteren om het gewenste resultaat te bereiken. Wellicht is het monnikenwerk, maar ja ik wil het graag zelfstandig uitvoeren! (Kan nu toch niet het huis uit ) Ik weet dat ik om een heleboel kennis en kunde van jullie vraag, maar ik hoop dat jullie bereidwillig zijn om mij van een goed stappenplan te kunnen voorzien!!

Ik zal gaandeweg in deze topic mijn voortgang posten als soort van dank!!
Ik wil jullie alvast bedanken voor al jullie hulp / delen van kennis en kunde en het op stellen van een stappenplan!!!
Thanks!!!
Greeeeetzzzzzz
 

Bijlagen

  • IMG_20200325_164320.jpg
    IMG_20200325_164320.jpg
    147,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200325_164331.jpg
    IMG_20200325_164331.jpg
    249,1 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200325_190812.jpg
    IMG_20200325_190812.jpg
    210,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG_20200325_164252.jpg
    IMG_20200325_164252.jpg
    215,4 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20200325-WA0002.jpeg
    IMG-20200325-WA0002.jpeg
    153,6 KB · Weergaven: 0
Altijd leuk om te lezen als mensen hun velgen zelf willen opknappen, echter vaak komen ze er achteraf achter dat het niet echt een leuke klus is...
Mijn vraag is dus eigenlijk wil je de hele velg van binnen en buiten spuiten?
Wat zijn je hulpmiddelen?
Hoe erg is de stoepschade? Wil je dit eruit schuren? Oplassen? Plamuren?
Hoe ga je de plekken gelijk trekken waar de lak afbladerd?
Wat zullen de schuurstappen zijn tussendoor?
Met wat ga je spuiten? Spuitbus of compressor?
In hoeveel lagen ga je spuiten, in welke richting ga je spuiten
Hoe ga je het egaal spuiten? Wat voor blanke lak ga je gebruiken? In welke ruimte wil je gaan spuiten? Temperatuur?

Net als bij het detailen is bij het spuiten het eindresultaat grotendeels ook afhankelijk van het voorbereidende werk.

Ik zou oa deze vragen voor mezelf beantwoorden voordat ik zou beginnen aan deze klus.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken :)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hier wat foto's van harten die ik jaren geleden zelf heb proberen op te knappen met de hand. Ziet er leuk en strak uit he? Totdat je een keer steenslag hebt op de spaken, dat ga je als detailer niet leuk vinden, geloof me ;)
FB_IMG_1585423424732.jpg
FB_IMG_1585423403187.jpg
FB_IMG_1585423440574.jpg
FB_IMG_1585423497824.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Heb een jaartje of wat geleden ook de velgen van mijn auto opgeknapt. Eigenlijk geldt er maar één regel als je het zelf wilt doen. Geduld hebben! neem je tijd en zorg dat je geen stappen overslaat want dat ga je achteraf zien.
Ik ben begonnen eerst en vooral een grondige schoonmaakbeurt,
daarna de velgen opgeschuurd met korrel 80/120 (afhankelijk van de schade/krassen). ook de stoeprandschade eerst opgeschuurd met 120 en daarna geplamuurd, eens het plamuur droog was deze samen met de rest van de velg opgeschuurd met korrel 180, dan 240, 320 en ten slotte 400.
toen de velg goed gespoeld en volledig laten opdrogen en de dag erna in de primer gezet (2 a 3 lagen volstond bij mij.)
Eens de primer droog was, heb ik deze lichtjes opgeschuurd met water en korrel 600.
Opnieuw alles goed gedroogd en dan ongeveer 4 lagen kleurlak aangebracht.
Een uurtje of 2 later heb ik tenslotte 3 lagen blanke lak aangebracht. (let op je dat je niet te 'licht' spuit, anders krijg je een vlekkerig resultaat zonder glans)

De velgen heb ik dan een dag of 3 laten rusten om ze als laatste stap lichtjes te polijsten met een finishing polish om de glans te versterken.
Ik ben er zeker van dat dit absoluut niet het "juiste" stappenplan is, maar voor mij is het wel aardig goed gelukt.
(o ja, ik heb alles met de hand gedaan trouwens, ze zijn niet perfect, maar wel erg mooi voor een diy-project :)
voor de verf heb ik Motip gebruikt, prijs-kwaliteit is erg goed)

velg1.jpg De velg(en) zoals ik ze gekocht heb.
velg2.jpg De velg na wat schuurwerk (nog niet geplamuurd)
velg3.jpg De velg na de eerste laag primer
velg4.jpg Het eindresultaat!
DSC_0259.JPG De zelfde velg na de behandeling, maar in het zilver (zelfde stappenplan)