• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ingebrande vogelpoep

Bascollin

Detailing trainee
8 feb 2014
19
32
Zoetermeer
Goededag
ik heb een vraag ik heb ingebrande vogelpoep op de motorkap
heb het al geprobeerd met de dap met orange pad maar wel minder maar nog niet weg
zou ik het met een orangepiel kunnen proberen
hoor graag jullie ervaring

mvg bas
 
Welk polishmiddel heb je gebruikt? Probeer Veloce op een paarse wollen pad, véél meer resultaat dan Veloce op oranje pad! Orange peel is er waarschijnlijk over, een stuk moeilijker én riskanter.
 
Vraag 1 is: Is het in de toplaag van de blankelak ingebrand, of is het er doorheen?

Als het er doorheen gevreten is, dan rest alleen een respray nog. Zit het alleen in de top van de blankelak, dan zal je de aangetaste/beschadigde lak moeten verwijderen. Persoonlijk zou ik dat doen met een wetsand schuurplakkertje van bijvoorbeeld 3M. Dit werkt gerichter dan direct gaan snijden met een wolletjes en veloce. Na het schuren ontstaat er een doffe plek. Deze polijst je dan weer glimmend. Natuurlijk wel voorzichtig zodat je niet door de lak gaat.
 
  • Leuk
Reactions: CDP
Ik had het al geprobeerd met een paars wol met veloce en ook op een pad met orange pad en veloce erop
maar het zit er niet door heen dus ga ik maar een wetsend set bestellen en kijk wat is daar mee kan

bedankt voor het mee denken
 
Als de vogelpoep ingevreten is, dan is het meestal klaar, uit en over. Overspuiten is dan de enige optie.

Hier een foto en close-up van dezelfde plek. Van een afstandje valt het nog mee, totdat je er een vergrootglas opzet en 15x vergroot.

Zoals je ziet, is de lak gebarsten en zelfs hele delen weg. Dit krijg je met polijsten en de beste wil van de wereld niet meer terug.

Lak weg = lak weg....

88ca0fc2-1947-456e-977f-f198370b4dad.jpg
 
Bascollinn,

ja dat heb ik ook gehad op meerdere plekken.
Ik heb dat opgelost met Meguiars Scratch 2.0
Dat duurt enorm lang.
Kan wel uren werkt betekenen.
Maar als de kleurlaag nog goed is, gaat de plek helemaal weg.
Dit product bevat fillers, zoals uit forums blijkt.
Na de eerste keer gedaan te hebben, was de plek helemaal weg.
De volgende dag waren er wat spikkels terug.
Nog een keer en nooit meer gezien.
Die spikkels komen door het krimpen tijdens het drogen.
Als je plek nat maakt, en je ziet vrijwel niets meer, dan is succes zeker.
Dit is wat ik je kan adviseren.
Succes ermee
 
Bij deze graad ingevreten vogelpoep,is het het beste om 30 min een infra rood lamp op 60 graden erop te zetten.
Na de verwarming zullen de
In gebrande zuren weer naar de oppervlakte komen,afnemen met een natte microvezel doek daarna polijsten of evt nat schuren p2500 en trizact p3000 na,daarna polijsten en weer op glans brengen.
Heb dit al ontelbare keren gedaan bij de meest ernstige ingebrande plekken en vaak sta ik nog versteld hoe goed deze manier werkt.

Gr edwin.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Niet om het een of ander, maar wat weg is, is ook weg. Dat komt niet meer terug...

De lak is compleet weg gevreten.
37729cce.jpg


Het lijkt wel of er tegenwoordig meer Hans Kazannetjes en Hans Klokjes hier op het forum zitten....

@Tim ,
misschien een idee om de naam van het forum te veranderen in het Carclean Goochel forum? :D
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Bizar!

Na bovenstaande berichten over het verwarmen van vogelpoepplekken gelezen te hebben, besloot ik eens te proberen of het met een krachtige blauwe laser zou lukken om de ingebrande vogelpoep van mijn portiergreep te krijgen. Polijsten (o.a . met de DAP 900 en Veloce) had ik al geprobeerd en dat hielp praktisch niets.

Eerlijk gezegd verwachtte ik er niet al te veel van. Dat is jammer want daarom heb ik geen goede VOOR foto genomen. De NA foto zie je hieronder. De vogelpoepvlek is veel minder (80-90%) zichtbaar geworden. Hij liep tot de onderste rand van de portiergreep en het onderste deel van de vlek is nauwelijks zichtbaar meer. Het bovenste deel nog wel. Maar dat is veel minder geworden.

20160718_095108.jpg


De laser die ik gebruikte staat op de foto hieronder. De bril die erbij is geleverd heb je echt nodig anders beschadig je echt je ogen.

20160718_094755.jpg


De laser is krachtig. Op onderstaande foto zie je wat er met een afstandbediening gebeurt nadat er 5 seconden met de laser op is gestraald.

20160718_094845.jpg


Ik ben zeer verrast over de werking van deze laser op dit soort vogelpoepvlekken. Straks ga ik een bestelling ophalen bij CC en dan zal ik de laser eens meenemen om deze aan hen te laten zien.
 
Laatst bewerkt:
Fijn om te horen dat het warmte vehaal je er heeft toe aangezet om je laser te gebruiken.
Nog beter om te horen dat het zo n goed resultaat heeft gegeven.

Wij doen dit zoals ik zei altijd met een ir lamp en dat werkt ook zeer goed.

Top.
 
Weg is weg inderdaad, maar het klopt dat warmte bij minder heftige plekken bij kan dragen aan verbetering / herstel van de plek.
Even terugkomen op dit al wat oudere verhaal....
Gisteren zag ik een vogelpoepje zitten op mijn 2 maanden jonge auto. Dat zat er nog geen 24 uur op, maar na met lauw water weghalen bleef een doffe plek over. Dat was balen dus, en ik zat te kijken hoe ik dat op moest lossen.
Vanmiddag heeft hij een paar uur in de zon gestaan, en tot m'n grote verrassing is er van die doffe plek niets meer te zien. De lak heeft zich zo te zien helemaal hersteld :innocent:
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Tim
Zeker op zwarte auto's zijn er voorbeelden dat binnen een paar uur in de volle zon, dergelijke shit serieuze schade op kan leveren, zeker in het voorjaar als de vogels blijkbaar agressiever spul hebben gevreten. Ik ben benieuwd of de plek echt weg blijft @JWC5 , of dat er toch nog iets zichtbaar blijft.

Bij mijn vorige auto zat bij aankoop ook een flinke plek op de motorkap, en door flink polijsten de plek van 10-12 cm doorsnee kunnen beperken tot een plek van 3-4 cm doorsnee, dus een forse verbetering, maar niet weg. Ook met glaze en wax, kun je nog veel verbergen, maar er blijft toch vaak wel schade over, zeker als een auto niet een goede beschermlaag (coating/wax/sealant) heeft.
 
Geluk bij een ongeluk kennelijk: de plek waar de shit zat op de achterklep heeft niet in de zon gestaan. Maar na het verwijderen was er wel die doffe plek in de blauw/groene lak. Die was er vanmorgen ook nog, net zo
Vanmiddag heeft de achterkant wel een paar uur in de zon gestaan, en toen ik weg wilde rijden bleek die plek als sneeuw voor de zon verdwenen.
Dat is 'ie nu ook nog, uiteraard kijk ik morgen weer. Ik koppel dat nog terug.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Heijneker
Mijn ervaring is dat je vogelpoep binnen een paar dagen moet verwijderen om permanente schade te voorkomen. Je zal inderdaad zien dat het een vlek achterlaat, net als dat APC zou kunnen doen. Na verloop van tijd verdwijnt dit, als UV-straling de resterende zuren en rotzooi van de poep afbreekt.

Ongevraagd advies:
Elke dag een rondje om de auto doen en even de vogelpoep weghalen. Als het hard is kan je er een natte doek met gedestilleerd water opleggen om te weken. Kalkvlekken zijn ook geen pretje. Probeer schade te voorkomen, dus zo min mogelijk wrijven en gebruik een waterless wash. Ik zie erg veel auto's met ingebrande vogelpoep, of plekken waar de poep te hardhandig is verwijderd.
 
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Ik denk dat je ook geluk hebt gehad met een nieuwe auto. Want, de eerste maanden is de lak vaak nog wat zachter, en kan die zich dus ook nog wat meer 'herstellen'. Zeker omdat auto's voortaan op een wat lagere temperatuur gebakken worden in de fabriek, duurt het echt nog maanden voordat de lak volledig uitgehard is.

Daarnaast heb je twee componenten die de vlek kunnen veroorzaken. Enerzijds het zuur, maar anderzijds ook de lak die zich heeft gevormd om de vogelpoep. Dat kan vaak weer hersteld worden door warmte. Autoglym heeft hiervoor voortaan nog zelfs een speciaal product, reflow. https://www.autoglymprofessional.com/en/products/reflow.html
 
Inderdaad, ik heb geluk gehad.
De lak heeft zich helemaal hersteld, ik kan, ook bij heeeeel goed kijken, niet meer zien waar die plek gezeten heeft. En die was groter dan een 2 Euro muntstuk..
Ik had er een foto van moeten maken, maar ja, om dat alsnog te kunnen doen moet er eerst weer shit overheen. Dat doen we dus maar niet :dizzy:
 
  • Leuk
Reactions: Hean